• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • tobbe01
    Anonym (Men.. JA.) skrev 2015-12-27 08:42:51 följande:
    Med ditt resonemang är det inte många behandlingar man skulle få bekostade av samhället. Jag antar att du är för en mer amerikansk modell med sjukvård som man själv betalar med hjälp av bland annat försäkringar. 

Den svenska vården värnar som tur är om att upprätthålla normal livskvalité för folk och att vara ofrivilligt barnlös innebär i högsta grad en sänkt (och för vissa kanske obefintlig livskvalité) Det finns ju som bekant många andra tillstånd som inte heller är direkt livshotande. Att vara ofr.barnlös ÄR en sjukdom vad du än vill. 
    Det är inget "lyxproblem" Det inget som är tvivelaktigt för dom som jobbar med detta. Så det är ju tur att din röst inte räknas i det här fallet..

Äsch.. Jag vet inte vad jag ska skriva. Du upplevs för trångsynt och alldeles för kall för att förstå. 
    Den "svenska vården" kommer att förändras radikalt i framtiden och vi svennebananer som invaggats i trygghet här i ankdammen kommer att få bita i ett riktigt surt äpple. Varför? Invandringen. Den kostar. Det är jättefint med öppna hjärtan och kärlek och Gudi behagliga gärningar men det KOSTAR. Vi kommer ALDRIG att kunna ha den här generösa vården i framtiden som vi har idag. Vi ska inte glömma bort EU-migranterna som vi allt mer verkar ta ansvar för. Här i Sundsvall finns ett sanktionerat tiggarläger där kommunen bistår med el till husvagnsghettot. Dessa människor har också rätt till vård/tandvård.
  • Gina43
    Jennie med ie skrev 2015-12-26 23:12:20 följande:

Ja så är det ju. Men det är oerhört tabubelagt att inte anse det självklart att just fertilitetsbehandlingar ska erbjudas, det är enligt min upplevelse i alla fall betydligt mer accepterat att ifrågasätta andra icke direkt livräddande behandlingar och ingrepp.

Om det är livräddande kan ju, ur ett indirekt perspektiv, diskuteras sett mot vad en del skriver om ofrivillig barnlöshet och livsleda (för mig personligen hade det inte varit en fråga om liv eller död oavsett hur det gick i IVF-försöken).

Däremot måste man se fertilitetsbehandlingar som LIVGIVANDE verksamhet. Det är en sida av dessa behandlingar och resultat som inte kan bortses från och som dessutom är SAMHÄLLSEKONOMISKT NYTTIGT.

Det jag tycker är provocerande här är att TS anser att ökade subventioner för tandvård och assistans till synnedsatta (alltså glasögon, undersökningar m m ) ska öka (TS själv har gravt nedsatt syn) och att livgivande verksamhet istället ska tas bort. Detta utan att ha presenterat några siffror för vilka belopp som det handlar om och vilken skillnad det ena eller det andra alternativet rent faktiskt hade resulterat i. Kanske hade ökade subventioner för den vård TS vill se, med de aktuella beloppen för neddragen fertilitetsbehandling, inneburit en droppe i havet och ingen märkbar skillnad, men en stor förlust i det område där verksamheten drogs ner. Perspektiv, någon?

Om finansieringen av fertilitetsbehandlingar ska minska bör man lägga pengarna på annan LIVGIVANDE verksamhet, som innovationsforskning och förbättring av metoder för framtidens sjukvård, behandling av dödliga sjukdomar som vi inte har lösningar för idag.

Tandvård m m är redan generöst subventionerat idag. Visst, livet är orättvist, särskilt på individnivå. Givetvis är det tråkigt att TS får betala mer än sin granne pga sina synbesvär och att besvären innebär ett handikapp och ett lidande i sig.
  • Stolt Farsa

Ah

Visst kan man resonera som du gör. Jaq dömer dig inte. Man kan ju vrida och vända på det hur mycket man vill. Det finns ju mycket här i livet som inte är livshotande eller lika akut som barnlöshet. Det handlar väl inte bara om att rädda liv det handlar väl också om att människor ska må bra. En kvinna eller man som har en sjuk barnlängtan skulle kanske tjäna samhället mycket bättre om de själva också mår bättre.

• Gina43
    tobbe01 skrev 2015-12-27 09:08:00 följande:

Den "svenska vården" kommer att förändras radikalt i framtiden och vi svennebananer som invaggats i trygghet här i ankdammen kommer att få bita i ett riktigt surt äpple. Varför? Invandringen. Den kostar. Det är jättefint med öppna hjärtan och kärlek och Gudi behagliga gärningar men det KOSTAR. Vi kommer ALDRIG att kunna ha den här generösa vården i framtiden som vi har idag. Vi ska inte glömma bort EU-migranterna som vi allt mer verkar ta ansvar för. Här i Sundsvall finns ett sanktionerat tiggarläger där kommunen bistår med el till husvagnsghettot. Dessa människor har också rätt till vård/tandvård.

Herregud - kan vi få ha NÅGON diskussion på FL UTAN att flyktingsituationen prompt ska flikas in och vädras för 1567:e gången?

Sluta använd ordet EU-migrant. Det innefattar även de ingengörer, läkare, sjuksköterskor, forskare m m som flyttat hit från andra EU länder och av helt andra anledningar än krig, sjukdom och död.
  • Stolt Farsa

Fast frågan här handlar ju inte om ifall vi ska hjälpa eller inte det handlar ju om en fördelning av pengarna.

• tobbe01
    Gina43 skrev 2015-12-27 09:19:13 följande:
    Herregud - kan vi få ha NÅGON diskussion på FL UTAN att flyktingsituationen prompt ska flikas in och vädras för 1567:e gången?

Sluta använd ordet EU-migrant. Det innefattar även de ingengörer, läkare, sjuksköterskor, forskare m m som flyttat hit från andra EU länder och av helt andra anledningar än krig, sjukdom och död.
    Jaha? Ja jag har aldrig tidigare stött på uttrycket "EU-migrant" förrän tiggarna dök upp här i stan (2,5-3 år sedan) Absolut är det trist om man ska dra upp "flyktingsituationen" i parti och minut men den tas upp DAGLIGEN i all media så då är det väl fullt legitimt att den dyker upp på FL? Inte minst när man diskuterar kostnader i svenska vårdapparaten? Man kan ju fundera på hur framtiden kommer att se ut i beaktande att vi tar emot flest asylsökande/ensamkommande/capita i Europa PLUS det som förmodligen slarvigt(?) kallas EU-migranter?
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (IVF-förälder) skrev 2015-12-27 08:30:06 följande:

Så du föreslår att man ska köpa sex när det är olagligt, kallas uppvigling

Är man rädd att åka dit kan man ju göra det i ett land där det är tillåtet.
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (Men.. JA.) skrev 2015-12-27 08:42:51 följande:

Med ditt resonemang är det inte många behandlingar man skulle få bekostade av samhället. Jag antar att du är för en mer amerikansk modell med sjukvård som man själv betalar med hjälp av bland annat försäkringar. 

Den svenska vården värnar som tur är om att upprätthålla normal livskvalité för folk och att vara ofrivilligt barnlös innebär i högsta grad en sänkt (och för vissa kanske obefintlig livskvalité) Det finns ju som bekant många andra tillstånd som inte heller är direkt livshotande. Att vara ofr.barnlös ÄR en sjukdom vad du än vill. 

Det är inget "lyxproblem" Det inget som är tvivelaktigt för dom som jobbar med detta. Så det är ju tur att din röst inte räknas i det här fallet..

Äsch.. Jag vet inte vad jag ska skriva. Du upplevs för trångsynt och alldeles för kall för att förstå. 

Vem har pratat om lyxproblem? Det är inget lyxproblem att vara utan sex och kärlek heller om jag får dra min gamla parallell än en gång. Fan vet om det inte är jobbigare för dem egentligen.
Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?