• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • CinnamonGirl
    Anonym (c) skrev 2015-12-25 10:21:31 följande:
    Problemet härrör nog en del till att kvinnor väljer i större grad att skjuta upp barnafödandet pga studier och karriär och då blir det svårare att bli gravid. Det är viktigt för samhället att vi föder mer barn så någon kan ta över i nästa generation.
    Om det är så viktigt för samhället att vi föder barn ska man väl inte lägga allt fokus i sexualundervisningen på information hur vi ska UNDVIKA graviditeter. Då bör det läras ut att vi tjejer är som mest fertila upp till 25 och det är då vi bör skaffa barn.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Gina43
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 09:47:11 följande:

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

Vad menar du med "så mycket pengar av vårdens resurser"? Var skrev du HUR MYCKET av vårdens resurser som går åt till fertilitetsbehandlingar och i relation till VAD så att folk förstår hur mycket eller hur lite som faktiskt går åt och hyr mycket annan bård kostar? Eller menar du att inga pengar alls ska läggas på detta?

Du verkar ju tyvärr ganska dåligt påläst och skriver felaktigheter i ditt inlägg: 1. Det är inte direkt lätt att adoptera barn idag eftersom barn tillgängliga för adoption runt om i världen har minskat. Alla som vill kan inte adoptera idag. Det som däremot är lättare att adoptera är barn med gomspalt från Kina eller barn med andra lättare handikapp som kräver speciell kirurgi eller annan sjukvård här (inkl begåvningshandikapp) 2. Adoptionen av barn med handikapp har ökat lavinartat (har släkting som jobbar med korrigerande operationer och får höra att de kinesiska barnen tar upp mycket av deras resurser). Den operativa vården med uppföljning och kontroll lär kosta MER i samhället än IVF-vård av ett par ca 1-3 försök. Är det adoption av barn med gomspalt m m som ska öka då tycker du?

Ok, jag och min man har gjort IVF och har fått barn. Vi har själva betalat privat hela vägen och det känner jag fler som har gjort, så jag känner mig inte direkt träffad av din tråd. Hos oss är det manlig faktor. Vi hade inte velat adoptera och vi hade nog löst det på annat sätt. Däremot är ditt sätt att resonera ganska drygt. Min man tillhör några av de verkligt intelligenta - ligger långt över genomsnittet. Det vore sorgligt om hans egenskaper och intelligens inte fick komma vidare utan skulle utsorteras pga någon mossig darwinistisk tanke (isf ska vi inte heller "avla" på folk med synfel, diverse kroniska ärftliga sjukdomar m m - den listan kan göras lång och det är sannolikt att inte heller du skulle anses lämplig då). Min man är inte sämre lämpad att bli far bara för att han har färre spermier än män.

Det finns länder som har generösare politik kring IVF än Sverige. I Frankrike får man bl a fler försök per par inkl. syskonförsök. De skulle inte satsa på fertilitet om det inte ansågs gynnsamt för samhället i stort, efter noga avvägning. Men du får förstås hobbyspekulera.
  • Anonym (de jure)
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 10:18:16 följande:

Du dör inte om du inte får barn men du dör utan vård för din sjukdom. Däri ligger skillnaden.
    Ja, men ur samhällets synpunkt kunde man mycket väl argumentera att det är bättre använda pengar att tillverka ett nytt friskt barn än att lägga pengar på en obotligt sjuk som trots en miljon i vårdutgifter kanske aldrig kan bidra till samhället mer för att kompensera.

Ska man börja prioritera så måste man vara medveten om att man öppnar för den sortens argument, och då är det kanske Brave New World av Aldous Huxley som väntar, där pensionärerna får en "vitaminspruta" varje kvartal som gör att de en dag somnar in nånstans vid den livslängd som samhället har bestämt är mest resurseffektiv.
  • Gina43
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 11:25:05 följande:

Alternativen kan förstås finnas, men ska de verkligen bekostas genom skatten? Jag tycker exempelvis det vore mycket mer värt om skatten gick till tandläkarvård eller optikerkostnader. Varför ska folk med medfödd synnedsättning tvingas betala tiotusentalskronor genom livet för glasögon men barnlösa får sina behandlingar betalade? Utan barn kan du fortfarande jobba och leva normalt men utan glasögon kan jag med mina -5 och -6 inte göra mycket.

Aha, det var här det skavde: du får betala tiotusentals kronor genom livet för synfel, vilket du tycker skulle ha varit gratis. Du har nog tagit del av rätt mycket subventionerad vård under ditt liv själv. Tandvård är just ett sådant exempel. Den är redan generös i Sverige.

Som redan påtalats: IVF och andra fertilitetsbehandlingar skulle inte göras om det inte var samhällsekonomiskt försvarbart. Varje ny individ drar förhoppningsvis in ett par miljoner i skatt till staten, varför man får tillbaka den insats man gjort?

Jag tycker att det finns andra sätt att spara pengar. Har bl a en släkting som inte gillar att arbeta. Den personen har knappt jobbat under sitt vuxna liv och kommit undan med det i det svenska sosselandet. Åtskilliga miljoner kostar sådana individer.

Andra saker som kan sparas in på: barnbidraget, genom behovsprövning. Höginkomsttagare behöver inte dessa extra pengar (jag är själv en av dessa).

Fängelse i Sverige för folk som begått brott och som därefter skall utvisas till hemlandet. Utvisa dem för fängelse i hemlandet istället.

Listan kan göras lång. Men du vill alltså ta bort en LIVGIVANDE verksamhet som med största sannolikhet är inkomstbringande och nyttig i samhället?
  • Thelmina

Jag har inga fertilitetsproblem men har vänner som endast kan få barn via ivf (pga bla operation som skadat ledare etc). Jag vidhåller att skaffa barn är en av våra starkaste drifter. Det ligger i vår natur (liksom alla andra djur) att föröka oss. Jag tror att många skulle må mycket psykiskt dåligt och belasta vården på det sättet om ivf inte fanns tillgängligt.

Jag ser hellre att man gör andra besparingar i vårt samhälle som gör det möjligt att främja vården på alla sätt.

Sedan tror jag ändå att attityden mot att skjuta upp barnaskaffandet måste ändras. Jag har hört alltförmånga stockholmare resonera att barn börjat man skaffa vid 40 då man lekt av sig och levt livet. Det funkar inte så. Och DET är en onödig kostnad för samhället.

• Sous
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 09:47:11 följande:

Man kan behöva ivf av massor med olika skäl. Är vissa mer ok än andra? För jag ser faktiskt inte skillnaden mellan att någon ex behöver ivf eftersom denna cancerbehandlats och förlorat sin fertilitet eller att en person som fått en brännskada i ansiktet ska få plastikkirurgi, eller en person med ex ett amputerat ben ska få en protes eller andra hjälpmedel? Inget av det är ju heller livshotande. Och om någon som fått cancer ska få ivf, varför inte någon med andra konstaterade problem som pco eller endometrios? Är deras sjukdomar mindre meriterande?

Hela resonemanget är idiotiskt...
  • Ego Lovers
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 10:42:10 följande:

Tack för det enda vettiga inlägget från "andra sidan". Det här argumentet kan jag köpa, det är en aspekt jag inte tänkte på och du har rätt i att samhället får tillbaka vad behandlinge kostat.
    Det är ju billigare att ha arbetskraftsinvandring isf än att staten betalar ivf, förlossningsvård, förskolor osv. Om vi nu är ute efter det billigaste alternativet
  • Anonym (Ofrivilligt singel)
    Lena skrev 2015-12-25 10:42:22 följande:

Klart de ska få hjälp om de inte har väntat för länge, är singel eller valde en partner som steriliserat sig. För de sakerna är aktiva val.

Förklara för mig hur singel så självklart är ett aktivt val? För i mina öron låter det som en vansinnigt trångsynt och naiv åsikt.

Mitt ofrivilliga singelskap mynnar nämligen ut från en rad omständigheter i mitt liv som jag inte alltid kunnat styra över. Och de flesta andra singlar jag känner kämpar sig blå för att hitta någon att dela sitt liv med.
  • kaffe

Vad tycker du om aborter ts? Jag är tämligen säker att kostnaderna för aborter överstiger kostnaderna för ivf behandlingar.

• Anonym (mor)

Vilken brandfackla så här i juletid när folks känslor verkar vara i svallning extra allt och lite till........................

Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?