Anonym (TS) skrev 2015-12-25 11:25:05 följande:
Alternativen kan förstås finnas, men ska de verkligen bekostas genom skatten? Jag tycker exempelvis det vore mycket mer värt om skatten gick till tandläkarvård eller optikerkostnader. Varför ska folk med medfödd synnedsättning tvingas betala tiotusentalskronor genom livet för glasögon men barnlösa får sina behandlingar betalade? Utan barn kan du fortfarande jobba och leva normalt men utan glasögon kan jag med mina -5 och -6 inte göra mycket.
Aha, det var här det skavde: du får betala tiotusentals kronor genom livet för synfel, vilket du tycker skulle ha varit gratis. Du har nog tagit del av rätt mycket subventionerad vård under ditt liv själv. Tandvård är just ett sådant exempel. Den är redan generös i Sverige.
Som redan påtalats: IVF och andra fertilitetsbehandlingar skulle inte göras om det inte var samhällsekonomiskt försvarbart. Varje ny individ drar förhoppningsvis in ett par miljoner i skatt till staten, varför man får tillbaka den insats man gjort?
Jag tycker att det finns andra sätt att spara pengar. Har bl a en släkting som inte gillar att arbeta. Den personen har knappt jobbat under sitt vuxna liv och kommit undan med det i det svenska sosselandet. Åtskilliga miljoner kostar sådana individer.
Andra saker som kan sparas in på: barnbidraget, genom behovsprövning. Höginkomsttagare behöver inte dessa extra pengar (jag är själv en av dessa).
Fängelse i Sverige för folk som begått brott och som därefter skall utvisas till hemlandet. Utvisa dem för fängelse i hemlandet istället.
Listan kan göras lång. Men du vill alltså ta bort en LIVGIVANDE verksamhet som med största sannolikhet är inkomstbringande och nyttig i samhället?