• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • Anonym (Endo)
    Anonym (T) skrev 2015-12-25 11:08:38 följande:
    Nej man måste inte men då borde alternativ finnas som hormonsprutor, ivf, ägg och spermiedonation m.m

Vill man inte ha barn så skaffa inga barn men vill man verkligen så är det svårt att ignorera, önskan har så många komplexa djup att det ofta är väldigt svårt att acceptera ofrivillig barnlöshet men det är klart att en person som inte har den önskan inte kan förstå.

Forskningen och sjukvården lägger enorma summor på jävligt onödiga saker men de är inte så många som klagar på det.. och enorma summor pengar läggs på onödiga behandlingar och hopplösa fall

Fertilitetsbehandlingar tillhör inte det anser jag.
    Men med ägg/spermier från en annan människa blir det ju inte på samma sätt.
    Speciellt för mannen som få fostra någon annans barn.
    Kvinnan får ju åtminstone vara gravid om än med någon annans biologiska barn.

Vad är det du anser onödigt?
  • Anonym (Ska inte läsa)

Tycker inte jag gått till personangrepp. Jag kritiserade inlägget som inskränkt med dålig faktakontroll. De flesta förstår att en fungerande individ bidrar mer till samhället än den kostar att tillverka i labbet. Har Inte sagt att du som person skulle vara dålig på något sätt. Ja jag uppfostrar mina barn att de inte ska lyssna till vad vissa säger. Ex skulle jag inte vilja att min åttaåring skulle lyssna/läsa din ts och få veta att du inte tycker att barn som han borde finnas. Hur var det med personen i ex som skulle behöva en protes? Borde hen få det?

• MiaFian

Jag kan i grunden förstå dina tankar Ts (även om jag anser att du är fel ute) men infertilitet är medicinskt att klassa som ett sjukdomstillstånd, och konsekvenserna av ofrivillig barnlöshet kan sträcka sig betydligt längre än till att bara "inte kunna få barn", det psykiska lidande som detta ofta medför är jämförbart med det för många andra tillstånd. Och argumentet att pengarna borde läggas på annan vård som handlar om livshotande tillstånd håller inte, för som läkare kan jag intyga att en stor del av sjukvårdens resurser går till behandling av tillstånd av icke livshotande karaktär, ex. knä- och höftprotesoperationer, bröstförminskning, åtgärdande av hemorrojder, behandling mot migrän, halsfluss eller nageltrång.. Listan kan göras oändligt lång på tillstånd som behandlas för att minska lidande och öka livskvalitet, och det kan man ju utan tvekan säga att IVF gör.

• Drottningen70

Riktigt sjukt och vidrigt att tänka tanken att det finns nån mening med att det inte funkar naturligt.....

Finns Massor av icke livshotande tillstånd vi i sådana fall skulle kunna överföra det resonemanget till..

Om man inte kan gå så finns det nog en anledning till att naturen bestämt att vederbörande inte ska ta sig runt. .

Om nån inte kan höra, så är det meningen att han inte ska ta del av massa information.....

Ett äckligt elitistiskt tänkande är vad du ger uttryck här....

• felfelfelgingvettigt

Det är definitivt fel att försöka skaffa barn om du inte får någon på helt naturlig väg. Pinsamt att det säljs så mycket preparat som ska göra dig gravid, men ännu mer pinsamt är det att det finns¨många som inte förstår bättre än att de "följer strömmen".

En önskan om att få barn är naturlig, men en vägran till att ta hand om alla barn är onaturlig... Själviska idioter...

• felfelfelgingvettigt
    Anonym (T) skrev 2015-12-25 11:08:38 följande:
    Nej man måste inte men då borde alternativ finnas som hormonsprutor, ivf, ägg och spermiedonation m.m

Vill man inte ha barn så skaffa inga barn men vill man verkligen så är det svårt att ignorera, önskan har så många komplexa djup att det ofta är väldigt svårt att acceptera ofrivillig barnlöshet men det är klart att en person som inte har den önskan inte kan förstå.

Forskningen och sjukvården lägger enorma summor på jävligt onödiga saker men de är inte så många som klagar på det.. och enorma summor pengar läggs på onödiga behandlingar och hopplösa fall

Fertilitetsbehandlingar tillhör inte det anser jag.

Det finns inga hopplösa fall. Samhället är inte intelligent nog att lösa problem bara. De straffar den som upplever problem och puschar andra att bete sig fel.. Samhället är en idiotisk ideologi som borde köras i en tvättmaskin, innan den smutsar ner någon annans tankar...

Men det lär du inte förstå...
  • Anonym (Norba)

Varför just barnlöshet, TS? Stör du dig lika mycket på att du behöver betala för andra människors rökning, övervikt eller idrottsskador?

• Anonym (Mymlan)

Mej, det är ingen mänsklig rättighet att få barn.

• Dixie
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 11:25:05 följande:

Alternativen kan förstås finnas, men ska de verkligen bekostas genom skatten? Jag tycker exempelvis det vore mycket mer värt om skatten gick till tandläkarvård eller optikerkostnader. Varför ska folk med medfödd synnedsättning tvingas betala tiotusentalskronor genom livet för glasögon men barnlösa får sina behandlingar betalade? Utan barn kan du fortfarande jobba och leva normalt men utan glasögon kan jag med mina -5 och -6 inte göra mycket.
    med de argumentet kan man ju ta bort mycket saker från vården - tex de som är gravt överviktiga och får hjälp med operation - de har ju (oftast) ätit sig till övervikten själv, de som rökt hela livet och får lungcancer - ska vi låta bli att operera dem? 
  • Anonym (Endo)
    Dixie skrev 2015-12-25 12:43:59 följande:
    med de argumentet kan man ju ta bort mycket saker från vården - tex de som är gravt överviktiga och får hjälp med operation - de har ju (oftast) ätit sig till övervikten själv, de som rökt hela livet och får lungcancer - ska vi låta bli att operera dem? 
    Då handlar det om liv eller död.
Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?