• Anonym (TS)

Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?

Innan någon säger något, nej, jag har inte barn och jag är för gammal för att få. Men är det verkligen försvarbart att lägga så mycket av vårdens resurser på att hjälpa barnlösa till att bli gravida? Om det inte funkar på naturlig väg så finns det väl någon anledning till det. Men det är inte livshotande att inte kunna få biologiska barn. Varför ska så mycket skattepengar läggas på behandling när de pengarna hade kunnat gå till forskning och vård kring livshotande sjukdomar? Är man desperat efter barn finns det många barn som behöver bli adopterade men istället väljer västerländska par att lägga massa pengar på att få biologiska barn. Det är en felprioritering tycker jag.

• Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?
  • Anonym (T)
    felfelfelgingvettigt skrev 2015-12-25 11:46:36 följande:

Det finns inga hopplösa fall. Samhället är inte intelligent nog att lösa problem bara. De straffar den som upplever problem och puschar andra att bete sig fel.. Samhället är en idiotisk ideologi som borde köras i en tvättmaskin, innan den smutsar ner någon annans tankar...

Men det lär du inte förstå...

Vad är det för mening med att hålla igång en kropp där hjärnan är död? Vet du hur mycket det kostar varje dygn familjen vägrar skriva på papper om att koppla bort maskiner?

En person med cancer i varje mm i sin kropp som bara väntar på döden, lindrande behandling är självklart men annat är bara slöseri oftast

Och inte ens när dom själva vill dö tillåts dom det..
  • Anonym (T)
    Anonym (Endo) skrev 2015-12-25 11:26:41 följande:

Men med ägg/spermier från en annan människa blir det ju inte på samma sätt.

Speciellt för mannen som få fostra någon annans barn.

Kvinnan får ju åtminstone vara gravid om än med någon annans biologiska barn.

Vad är det du anser onödigt?

Alla är inte lika besatta av biologin utan kan "nöja" sig med att vara där från allra första början

Och om hon föder barnet och mannen tar på sig faderskapet och det inte finns några fler inblandade när barnet väl är fött, så är det ju deras barn oavsett gener, dom är föräldrar till det barnet känslomässigt och juridiskt

Spädbarnsadoptioner är väldigt ovanliga och svåra och större risker för komplikationer
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2015-12-25 11:25:05 följande:

Alternativen kan förstås finnas, men ska de verkligen bekostas genom skatten? Jag tycker exempelvis det vore mycket mer värt om skatten gick till tandläkarvård eller optikerkostnader. Varför ska folk med medfödd synnedsättning tvingas betala tiotusentalskronor genom livet för glasögon men barnlösa får sina behandlingar betalade? Utan barn kan du fortfarande jobba och leva normalt men utan glasögon kan jag med mina -5 och -6 inte göra mycket.

Och jag vill ha mer pengar till psykvården då det är till nytta för mig och gör att jag kan leva normalt

(Dessutom får barn upp till 19år snart subventioner till glasögon snart och det finns subventioner för tandläkarvård över en viss kostnad också och går att köpa förmånliga tandförsäkringar)

Dessutom vill jag att skatten på menstruationsskydd ska tas bort eller att det ska bli gratis

Varför ska jag betala tiotusentals kronor under mitt liv för det, jag har inte valt att ha mens.
  • Anonym (Äntligen mamma)

Det är lätt att ha åsikter om detta om man själv aldrig har varit i den sitsen.
    Alla par kan av många skäl inte adoptera. Det krävs många kontroller och minsta lilla sjukdom så kan du bli nekad,dessutom kostar i genomsnitt en adoption 150.000-200.000 kr och det har långt ifrån alla råd med.
    Jag tycker att det är en självklarhet att vården skall hjälpa till vid oförklarlig barnlöshet eftersom det är klassat som en sjukdom.
    Det finns många saker i vården som man annars kan ifrågasätta om man skall betala för.. Varför skall man få hjälp att sluta med missbruk? Det är ju självvalt!
    Sluta dömma människor och tala om vad som är rätt eller fel.

• Anonym (Endo)
    Anonym (Äntligen mamma) skrev 2015-12-25 13:07:09 följande:

Det är lätt att ha åsikter om detta om man själv aldrig har varit i den sitsen.
    Alla par kan av många skäl inte adoptera. Det krävs många kontroller och minsta lilla sjukdom så kan du bli nekad,dessutom kostar i genomsnitt en adoption 150.000-200.000 kr och det har långt ifrån alla råd med.
    Jag tycker att det är en självklarhet att vården skall hjälpa till vid oförklarlig barnlöshet eftersom det är klassat som en sjukdom.
    Det finns många saker i vården som man annars kan ifrågasätta om man skall betala för.. Varför skall man få hjälp att sluta med missbruk? Det är ju självvalt!
    Sluta dömma människor och tala om vad som är rätt eller fel.

Fast det är precis det som ett forum är till för. Om alla är av samma åsikt så finns ingen anledning att skriva om man inte bara är ute efter ryggdunkande.

För don information är inte missbruk självvalt, det var det dummaste jag läst på vldigt länge.
  • Anonym (Inskränkt)

Ska alla aborter betalas av vårdtagaren? (Då har ju naturen bestämt att det ska bli ett barn.)

När människans naturliga drift att skaffa barn trycker på och kampen för få ett barn blir fruktlös. Ska den drabbade personen betala sin egen behandling för sin uppkomna psykiska ohälsa? Eller är det mer ekonomiskt försvarsbart att staten betalar sjukersättning, mediciner och vård?

Ett barn som växer upp till en arbetande vuxen drar in pengarna det en gång kostade att göra flera gånger om. En ivf-behandling kostar ca 25-35' kronor. Det behövs 1-3 behandlingar för de flesta.

En individ som lever ca 80 år betalar runt 32 miljon kronor i skatt.

• Anonym (Hej)

Jag har inte läst tråden. Är alldeles för sjuk för att orka. Tycker det är vidrigt att diskutera vad människor kostar och bidrar med. Människovärdet ligger väl knappast däri.

Samtidigt kommer jag på mig själv att bli irriterad över hur mycket forskning som läggs på mindre allvarliga tillstånd jämfört med hur lite som läggs på min svåra sjukdom. Och ja, om jag ska vara ärlig har tanken kommit kring att det läggs så otroligt mycket mer på ofrivillig barnlöshet. Samtidigt kan jag förstå den stora sorgen att inte kunna få barn sp mitt svar att man i så fall kan ta medel från typ forskning om håravfall.

• Anonym (Ivf)

Jag har 2 ivf- barn. Det ena fick vi genom landstinget och det andra fick vi betala själva. Båda fungerade på första försöket. Både jag och min man är högutbildade och höginkomsttagare (min man tjänar 120 000kr/mån och jag 40 000kr/mån). Så mycket skatt som vi betalar så tycker jag att vi har rätt att få tillbaka något då vi betalar sjukt mycket i skatt. De flesta skatteresurser läggs ju faktiskt på de som inte har det lika bra vilket jag tycker är bra. Hade det inte varit så så hade jag fortfarande bott kvar i en av Stockholms värsta förorter. Eftersom barn ofta följer sina föräldrars fotspår så kommer våra barn ned stor sannolikhet bli höginkomsttagare.

Anledningen till att vi inte kan få barn är att jag har lågt amh-värde och det beror inte på att vi väntade för länge ( jag var 26 när vi började försöka) utan förmodligen för att min mamma rökte under graviditeten. Det kan ju inte jag lastad för.

Ofrivillig barnlöshet kan leda till en extrem depression som i värsta fall följer med en under hela livet i perioder. Vet du vad detta skulle kosta i psykvård för de personerna? Förmodligen mer än vad ivf kostar.

• Anonym (Sara)
    Anonym (c) skrev 2015-12-25 10:21:31 följande:

Problemet härrör nog en del till att kvinnor väljer i större grad att skjuta upp barnafödandet pga studier och karriär och då blir det svårare att bli gravid. Det är viktigt för samhället att vi föder mer barn så någon kan ta över i nästa generation.

Män i storstäder vill bara leka el satsa på karriären, triathlon etc. därför finns det ingen att få barn med. Eller så är de svin.

Jag vill inte betala vården för de som befinner sig illegalt i Sverige.
  • Anonym (Äntligen mamma)

Missbruk är en sjukdom ja men det är visst något självvalt från början. Ingen tvingar dig att äta,dricka eller knarka sönder kroppen och ändå är det självklart att vården skall hjälpa till.
    Att vara ofrivilligt barnlös kan också vara ett resultat av tex cancer och att då påstå att man inte skall ha rätt att få hjälp av bara vidrigt.

Svar på tråden Är det rätt att lägga så mycket resurser på barnlöshet?