• Anonym (blä)

varför städar folk inte????

Ja vadfan? Många har måttligt till väldigt skitit hemma, disk i drivor, grusiga mattor, damm, möglig mat i kylen. De med katter är värst, katthår överallt, ostädade luktande äckliga lådor. Fyfan. Hur kan folk trivas att leva i sin egen och sina djurs skit? Nä man måste inte ha sterilt hemma men man kan väl hålla det viktigaste någorlunda rent, dvs kök och badrum.

• Svar på tråden varför städar folk inte????
  • Anonym (H)
    Anonym (Thea) skrev 2016-01-06 14:26:16 följande:

Får man ingen hjälp av övriga i familjen ger man upp tillslut... Jag hade det så.. Mitt ex var fenomenal på att dra ner med sjukt dålig på att städa undan efter dig... Levde i kaos även om det inte var skitigt men man orkar inte Plocka, plocka, plocka själv hela tiden... ....

Min nuvarande man är mer prydlig och jag lever i en helt annan miljö.....

Exet däremot har en liknande sambo så hemma där är det alltid total kaos och jag tar helst inte av mig skorna när jag går in en sväng....

Känner igen precis! Har dessutom en son som är extremt ordningssam av sig och mår väldigt dåligt av att det är stökigt, medan andre sonen är som en orkan, precis som sin far. De släpper saker där de står och tar inte upp dem igen, jag städar och den ordningsamme sonen hjälper till när han inte skäller på oss andra för hur det ser ut.
    Nu har vi nyligen separerat och vårt hem ser äntligen ut som ett hem och inte en soptipp. Betydligt enklare med bara en orkan i huset och dessutom på deltid ;)

• Anonym (Olika)

Man kan inte-bokstavligt
    Man ids inte
    Man bryr sig inte

Oftast är det väl en kombination av alla tre orsaker. Och vad det sen beror på kan ju ha massor med orsaker. Hur man är uppfostrad,hur man är som person,om man har nån diagnos o.s.v. Jag hade en kompis med 5 barn som aldrig gjorde nåt hemma. Det såg ut som kriget i Beirut gånger tusen ungefär! Hon ansåg att ta hand om barnen var det viktiga, men i det ingår ju att de ska kunna gå över golvet riskfritt,inte riskera sjukdomar av en skitig ingrodd toa (jag skurade alltid innan jag satte mig på den!),inte riskera matförgiftning av mat som stått framme i timmar o.s.v. Hennes man hann helt enkelt inte ta hand om hela hemmet efter att ha jobbat 8 timmar per dag.

• Anonym (blä)
    lollip0p skrev 2016-01-06 13:24:59 följande:

Men nej, får man sådana besvär är man ju överkänslig/allergisk mot katter eller kvalster. Vanliga kattägare utan allergier blir inte dåliga av sina katter.

Nä dom kanske städar då? De jag pratar om gör det icke och det är liksom inget nytt att man får besvär om man vistas länge i en smutsig miljö.
  • Anonym (blä)
    lollip0p skrev 2016-01-06 13:26:28 följande:

Fast nej, det kan man bara få av utekatters bajs och inte ens då är det särskilt vanligt. Varför hatar du katter?

Ja? Tror du alla katter är innekatter? Jag hatar inte katter, jag hatar lukten från lådor och håret precis som jag ogillar hår och bajs och lukt från hundar. Dom kan man iaf bada och klippa och dom gör sina behov ute, katter är väldigt väldigt smutsiga djur.

Och jo, kattlådor luktar. Även om den är helt ny och helt ny sand så luktar det om sanden, när de gör ifrån sig luktar det hundra ggr starkare och om de bajsat luktar det kattbajs oavsett vad folk vill inbilla sig.
  • Anonym (blä)
    PinkSugar skrev 2016-01-06 14:24:27 följande:

Värsta med att vara hos kattägare är den ständiga brist på vädring samt att de flesta är helt gränslösa. Bristen på vädring gör att det ständigt luktar instängt och gränslösheten är att katterna är överallt. Katter på diskbänken när man tillagas, katter på köksbordet när mat äts, katter på tallriken, katter på fisken . Seriöst, katter slickar sig i rumpan och står i bajslådor med jämna mellanrum, jag vill inte ha det i min mat.

Äej fyfan vad äckligt
  • Anonym (blä)
    Flisan79 skrev 2016-01-06 14:56:12 följande:

Mitt liv i ett nötskal.

Min man har adhd och kan få ett ryck att städa typ 2 ggr/år. Själv städar jag konstant men det hinner i stort sett bli lika stökigt eller värre under tiden. Vi har 3 barn och uttrycket "att städa med barn är som att skotta snö i en snöstorm" stämmer väldigt bra.

Vi bor trångt och har för mycket grejer för ytan.

Att jag själv dessutom hatar att städa och troligen har add (har väldigt svårt att komma mig för att börja saker samt avsluta saker) gör inte saken bättre.

Hade en väninna hos mig. Hon sa att nu förstår hon vad jag menar, efter att ha varit hemma hos mig när det var städat och under tiden hon var där såg hon hur det blev stökigare och stökigare.

Jag greppar vad du menar och det är okej, men skyll inte på adhd. Min man har också adhd och han städar lika mycket som mig. Allt går liksom inte att skylla på diagnoser.

Han städar inte helt enkelt och man får va sån också. Vad jag sen tänker om folk med skitiga hem spelar ingen roll för andras liv.
  • Anonym (blä)
    Anonym (hepp) skrev 2016-01-06 14:53:12 följande:

Somliga hundägare är inte långt efter kattägarna. Jag dör inte av lite hår, men hos somliga djurägare känns det som man inte kan röra sig utan att röra upp moln av hår. Sockarna ser ut som ulltofflor efter att man gått några steg. Man sitter på helst på trästolar istället för stoppade möbler. Om man ska äta eller dricka något kollar man alltid på porslinet och besticken att det inte finns något hår.

Kattlådorna stinker alltid. Jag tror inte kattägarna känner lukten, för de har blivit så vana vid den. Det kan vara mer eller mindre, men hos somliga tåras ögonen av lukten.

Men jag kan ju välja att inte gå dit (och det väljer jag ofta) och istället träffas på neutral plats eller hemma hos mig (vilket betyder att jag får städa lite hår hemma hos mig en stund oavsett om pälsdjuret varit med eller inte). Jag förstår att man älskar sina djur, i sitt eget hem får man göra som man vill. Besökare får ta skeden i vacker hand, det är ju inte så att man inte vet att dom har djur.

Värst är när man kommer hem till en ny bekantskap (som inte har djur) och som ytligt sett framstår som vem som helst. Och så kliver man in i en mardröm av flottiga bord, toaletter som inte rengjorts på månader och kök som borde utdömts som sanitära olägenheter. Sängkläder som gulnat av svett och kroppsfett och stinker på flera meters håll.

Lite damm på listen, grus på golvet i hallen eller leksaker under rumsbordet är inget att prata om, men ingrodd smuts är nåt heeeelt annat.

Det är den nivån av skit jag åsyftar i ts, usch och fy. Har man djur och /eller äckligt hemma och väntar besök kan man väl FÖRSÖKA dammsuga det värsta och ta en omgång med trasan. Och viktigast: STÄDA TOAN OCH HANDFATET. Det är nog min miniminivå på vad jag förväntar mig när jag besöker folk. Även om resten av huset är kaos så märks det att de brytt sig om mitt besök lite.
  • Scoops

Två av mina systrar har katt. 

Hos min storasyster är de INTE på diskbänken, det är rent och snyggt och luktar fräsht för hon har nät i alla vädringsfönster.

Hos min lillasyster luktar det piss, unket och katterna är ÖVERALLT. Disken når nästan takfläkten.

Jag har två hundar, jag är pedant, rollar soffan dagligen och dammugar 5-6 grr/vecka. 

Det har nog mer att göra med personligheten än med husdjuren..

• Anonym (ABC)

Hahaha, sicken tråd!

Alltså, mitt hem varierar mellan det totala kaoset och nitisk jävla überordning och allt däremellan.

Faktorer som påverkar detta:
    Hur mycket jag jobbar (då jag jobbar extrapass kan det bli många långa timmar hemifrån)
    Hur jag mår i min pms
    Hur mycket mat jag lagat hemma
    Hur mycket maken lagar mat och är hemma.
    Sjukdom
    Besökare

Säg att en sjukhelg efterföljs av en lång jobbevecka med nattpass och maken också jobbar samt att vi bara sover hemma = oftast totalt kaos som tar en hel dag att röja upp.

Om jag har lite klienter, maken frivecka och båda är pigga och friska så är det troligast både rent och plockat.

Sen är det bara att variera dessa två teman i olika kombinationer och utfall :)

• mammalovis
    PinkSugar skrev 2016-01-06 14:24:27 följande:
    Värsta med att vara hos kattägare är den ständiga brist på vädring samt att de flesta är helt gränslösa. Bristen på vädring gör att det ständigt luktar instängt och gränslösheten är att katterna är överallt. Katter på diskbänken när man tillagas, katter på köksbordet när mat äts, katter på tallriken, katter på fisken Kräks. Seriöst, katter slickar sig i rumpan och står i bajslådor med jämna mellanrum, jag vill inte ha det i min mat.
    Så här illa var det inte ens när jag hade katt: "Katter på diskbänken när man tillagas". Jag äter inte människokött ...

Katter på diskbänken, spisen, arbetsbänkar ville jag inte heller ha. Anledningen till att jag inte vädrade mer berodde väl på att jag inte ville ha en katt balanserade på fönsterblecket, då jag var för lat för att bygga ett vädringsfönster till våra vridfönster. Numera har jag inte katt, men två barn som kan vända upp och ner på stället på mindre än fem minuter.

Jag hade dammsugit idag innan vi skulle ha kompisar på besök och bakade en kaka innan de kom. Precis innan det ringde på dörren upptäckte jag att 2,5-åringen hade släpat ut både sängkläder och nallar till soffan i vardagsrummet, vällt ut alla klossarna samt några pussel på golvet ovanpå viss röra i det egna rummet också ... Det blev en racerstädning ... Jag har en 3-månadersbebis också som gör att tiden ibland blir knappare än tänkt. På 3 timmar skulle jag bara dammsuga överallt, plocka upp det sista i barnens rum, fixa till i soffan samt skura spegel och handfat, sambons uppgift var toaletten och köket plus att jag och barnen skulle äta frukost, men mer hann vi inte ...
Svar på tråden varför städar folk inte????