• Anonym (blä)

varför städar folk inte????

Ja vadfan? Många har måttligt till väldigt skitit hemma, disk i drivor, grusiga mattor, damm, möglig mat i kylen. De med katter är värst, katthår överallt, ostädade luktande äckliga lådor. Fyfan. Hur kan folk trivas att leva i sin egen och sina djurs skit? Nä man måste inte ha sterilt hemma men man kan väl hålla det viktigaste någorlunda rent, dvs kök och badrum.

• Svar på tråden varför städar folk inte????
  • Snygg kotlett

Anledningen till stt hemmen har blivit mer skitigs är för stt kvinnor har börjat identifierat sig som feminister...också kallat fiaskonism. Världen har förstörts sedan feminismen dök upp. Rabiat-kärringnism brukar jag kalla det

Snygg svärmor föder snygg dotter
  • EnAnonumius
    Snygg kotlett skrev 2016-01-07 08:01:19 följande:
    Anledningen till stt hemmen har blivit mer skitigs är för stt kvinnor har börjat identifierat sig som feminister...också kallat fiaskonism. Världen har förstörts sedan feminismen dök upp. Rabiat-kärringnism brukar jag kalla det
    Jasså.
    Skall man tolka ditt inlägg som att män är handikappade små ungar som inte kan städa?
    Och de män som bor själva som har det snyggt städat är egentligen inte män?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aiyana

Håller med TS, Det tar inte så lång tid att städa undan lite då och då och hålla en rimligt ren nivå. Jag är absolut inte pedant men tycker folk i allmänhet blivit väldigt lata och bekväma. Men att sitta och hålla på med Iphones/Ipads och hålla på i timmar, det verkar alla ha tid till.Jag förstår ärligt talat inte hur man kan trivas i ett stökigt och smutsigt hem. 

• EnGladPingvin

Oj, vilka människor en del av er har i sin bekantskapskrets eller stöter på i andra sammanhang. Inga jag känner har hundhår i maten, pissfläckar på väggarna, ostädade kattlådor som stinker, möglig mat i drivor, etc. Visst kan det ligga lite disk i diskhon hos folk jag varit hemma hos eller katthår på en kudde som katten legat på, men inte i närheten av vad som beskrivs här. Det låter som inte helt friska människor som har det så.

Har dessutom flera vänner med katter och har aldrig reagerat på att det skulle lukta illa hos dem. Vare sig hos de som har innekatter eller utekatter. Däremot kan hundar ibland lukta rätt skarpt, men man behöver ju inte köra ner näsan i pälsen på dem om man inte vill. 

• Harvester
    PinkSugar skrev 2016-01-06 14:24:27 följande:

Värsta med att vara hos kattägare är den ständiga brist på vädring samt att de flesta är helt gränslösa. Bristen på vädring gör att det ständigt luktar instängt och gränslösheten är att katterna är överallt. Katter på diskbänken när man tillagas, katter på köksbordet när mat äts, katter på tallriken, katter på fisken . Seriöst, katter slickar sig i rumpan och står i bajslådor med jämna mellanrum, jag vill inte ha det i min mat.

Skulle aldrig låta katterna gå där jag äter/hanterar livsmedel. Katter kan uppfostras..
  • Furienna

Nu måste jag bara erkänna att jag hatar att städa. Jag har dessutom ryggproblem, vilket gör att jag har svårt att plocka upp för många saker från golvet på en gång. Så ja, jag har det ofta stökigt och dammigt på mitt rum. Det är dock inte okej att ha hundhår i maten och sedan bjuda på den, som någon skrev om i morse.  

• Anonym (Läs på)
    Furienna skrev 2016-01-07 12:25:35 följande:

Nu måste jag bara erkänna att jag hatar att städa. Jag har dessutom ryggproblem, vilket gör att jag har svårt att plocka upp för många saker från golvet på en gång. Så ja, jag har det ofta stökigt och dammigt på mitt rum. Det är dock inte okej att ha hundhår i maten och sedan bjuda på den, som någon skrev om i morse.  

Skaffa en griptång! Jag har oxå ryggproblem och den har hjälpt mig mycket!
  • Furienna
    Anonym (Läs på) skrev 2016-01-07 13:44:58 följande:
    Skaffa en griptång! Jag har oxå ryggproblem och den har hjälpt mig mycket!
    Ja, kanske det.
  • isolande

Tycker TS har rätt i en del när det gäller just djur. Skitvidrigt att ta en handduk att torka sig med efter att ha duschat och så är den full med katt/hundhår. Trots att den är NYtvättad?! Samma sak med att sätta sig i en soffa, på en gång har man hela kläderna fulla med hår som inte går att få bort. Det är en av anledningarna till att vi inte har djur hemma Kräks.

Kan även hålla med om att folk har det skitigt hemma. Det luktar kiss på toan, handdukarna man ska torka sig med efter att ha tvättat händerna är gråa av gammal skit, diskhanddukar som är gråvita ska man torka disk med eller händerna innan man ska laga mat.....

Har överlag väldigt svårt för skitiga textiler. Sängar med sängkläder, täcken och kuddar som luktar gammal hud och hår är fan det vidrigaste som finns.... Mina svärföräldrar t.ex har kuddar från 70-talet som är så jäääääävla äckliga. Men de tycker man sätter ett rent örngott på så är det rent Kräks. Så ska man ligga där i gästsängen och lukta på allt gammalt dregel, allt ansiktsflott och äckel som gror därinne i bolstret *brrrrr*

• Logikern
    Anonym (blä) skrev 2016-01-06 12:54:10 följande:

Ja vadfan? Många har måttligt till väldigt skitit hemma, disk i drivor, grusiga mattor, damm, möglig mat i kylen. De med katter är värst, katthår överallt, ostädade luktande äckliga lådor. Fyfan. Hur kan folk trivas att leva i sin egen och sina djurs skit? Nä man måste inte ha sterilt hemma men man kan väl hålla det viktigaste någorlunda rent, dvs kök och badrum.

Eftersom frågan var "hur kan folk trivas" så ska jag försöka ge dig ett svar som jag själv anser verkar rimligt. Tvivlar du på det kan vi alltid gå vidare och leta reda på vetenskapliga studier som ev. stödjer någon av våra positioner.

Mitt svar är enkelt:

Det har aldrig existerat något evolutionärt urval med basis på den typ av renlighet du efterfrågar. Den "skit" som folk lever i enligt din beskrivning är helt acceptabel för våra kroppars immunförsvar. Faktum är att historiskt sett har även dessa människor det förvånansvärt rent.

Det finns således ingen genetisk drift i att städa i den omfattningen du har i åtanke. Det krävs ett väldigt osanitärt leverne för att vi ska bli sjuka och dö (innan vi hinner föröka oss). De gånger det uppstått i historien har det varit under så kort tid att vi heller inte haft tid att få "städning" inpräntat genetiskt.

Den andra delen i svaret är också biologisk och har att göra med stress. Vi människor är illa anpassade till den moderna tidens leverne (den har inte funnits tillräckligt länge än), och bland annat vårt stresssystem blir triggat på ett helt annat sätt än för 100 000 år sedan. En del människor finner ro i att städa, en form av terapi eller distraktion från annat, och har därför naturligt inkorporerat städandet som en del av sin stresshantering. Andra har tillräckligt med tid över för att hinna städa, trots stress.

Dock finns det en del människor som blir stressade av att behöva städa. Det blir ännu ett måste som triggar igång våra långtidsstresshormoner (typ cortisol o.dyl.). För att hantera detta finns det två standardbeteenden. Antingen kan man "ta itu" med städandet, få det överstökat så att man sedan kan slappna av, eller helt enkelt koppla bort städandet helt. Om det inte längre är ett måste, orsakar det inte längre stress, vilket generellt sett har en positiv inverkan på livskvaliteten. 

Så för att summera: folk städar inte för att det inte finns någon genetiskt betingad drivkraft (i alla fall inte som är gemensamt delad av alla människor) att städa samt att koppla bort det som ett måste minskar deras stressnivå och ökar deras livskvalité.

Enkelt va?
Svar på tråden varför städar folk inte????