• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Zarizen
    skattenmust skrev 2016-03-28 19:07:26 följande:

jag har haft liknande, flera gånger, det brukar ge med sig efter ett litet tag.....

Till er som inte känner liten, jag har upptäckt att när jag gäspar eller drar in luft så kommer små puffar, hahaa blir la trångt, hahaha

Får hoppas på det! Tack för svar

Har även rådfrågat min mamma (barnmorska) och min svägerska (oxå barnmorska) och de trodde inte det var någon fara. Har varit rätt aktiv sista dagarna så kan bero på det och att det är antingen ligament eller lite överansträngd. Skönt att ha 2 barnmorskor nära att fråga. Men även skönt att kunna fråga er :)
  • Serah

Skattenmust: usch vad jobbigt att få eksem mellan fingrarna så! Det är svårt att hålla sig lugn när man väl oroar sig över något. Det tråkiga är ju bara att man som du skriver inte får nån att lyssna på en. De bara nickar och säger att de förstår men så sjasar de ändå iväg en och ber en att avvakta... Blir så arg på det! Satt och grät i telefonen när jag förklarade min oro och känsla. Min bm tycker ju att jag fått se liten på kub så jag kunde ju gott vänta till rul. Ibland undrar jag ens om de som jobbar som bm någonsin varit gravida.. Var de helt iskalla då? Eller var de helt utom sig av oro? De borde ju ha mer förståelse tycker jag. Eller är det bara jag som lyckas träffa de mest oförstående?

Försökte ditt trick med att gäspa och dra in luft men inga rörelser för mig... :/

Zarizen: det är inte lite känning av foglossning du känner då? Det brukar ju komma smygandes när man rört sig mycket.

Själv känner jag mig fortfarande nere. Ska ringa runt till privata gyn imorgon och se om de har nån tid nu i veckan då... Men det känns ganska lönlöst.

Nmg: åh spännande med rul! Du får uppdatera imorgon hur det gick! Skulle ni ta reda på kön eller förblir det en överraskning till bebisen kikar ut? :)

• Mulan91

Oj vad man missar mycket!

Jag har också växtvärk, känns som mensvärk som ni beskriver. Dagen efter känner jag att magen e större haha. Haft det i en vecka eller så...

Ang hjärtlig är det som en skriv tidigare, svårt att höra ljuden innan v 25 och antar att många mödrar mått dåligt och stressat förut pga detta o drf kör en hel del BM på den rutinen... Jag tror personligen jag vill vänta, skulle få panik om det var tyst i rummet även om man vet om att risken är stor att det blir så :o

Jag tror definitivt att stresshormoner från mamman påverkar barnet i magen, med tanke på hur det verkar vara forskat kring... Däremot tror jag inte att det uteslutande betyder att barnet tar skada... Är olika tror jag. Som ex min mor, hon mådde psykiskt dåligt med mig och mina två systrar. Jag mår toppen men en syster råkade tyvärr ut för psykisk ohälsa senare i tonåren. tror det är så relativt till vilka förutsättningar man har i livet. Min far är helt frisk men min systers far var också ostabil så jag e säker på att förutsättningarna är den mest påverkande faktorn :)

Man får göra sitt bästa för att inte stressa nu men sen spelar ju uppfostran och miljön en kritisk roll, svårt att inte stressa när hormoner flyger vilt och om man har omständigheter runt en som man inte kan påverka...

• skattenmust
    Serah skrev 2016-03-28 23:01:57 följande:

Skattenmust: usch vad jobbigt att få eksem mellan fingrarna så! Det är svårt att hålla sig lugn när man väl oroar sig över något. Det tråkiga är ju bara att man som du skriver inte får nån att lyssna på en. De bara nickar och säger att de förstår men så sjasar de ändå iväg en och ber en att avvakta... Blir så arg på det! Satt och grät i telefonen när jag förklarade min oro och känsla. Min bm tycker ju att jag fått se liten på kub så jag kunde ju gott vänta till rul. Ibland undrar jag ens om de som jobbar som bm någonsin varit gravida.. Var de helt iskalla då? Eller var de helt utom sig av oro? De borde ju ha mer förståelse tycker jag. Eller är det bara jag som lyckas träffa de mest oförstående?

Försökte ditt trick med att gäspa och dra in luft men inga rörelser för mig... :/

Zarizen: det är inte lite känning av foglossning du känner då? Det brukar ju komma smygandes när man rört sig mycket.

Själv känner jag mig fortfarande nere. Ska ringa runt till privata gyn imorgon och se om de har nån tid nu i veckan då... Men det känns ganska lönlöst.

Nmg: åh spännande med rul! Du får uppdatera imorgon hur det gick! Skulle ni ta reda på kön eller förblir det en överraskning till bebisen kikar ut? :)

Det är fasen tortyr aså, vaknar av att det värker å kliar på natten, men har tid idag på vårdcentralen då det är blåsor, misstänker att det är stressrelaterat.
    Att bli negligerad när man redan är orolig känns på gränsen om ett övergrepp, Varför inte ta en människas oro på allvar, istället får man stämpeln hysterisk gravid. Blir vansinnig, synd att vi inte bodde nära ( vet jag ju inte) men då skulle jag följa med dig å tala om ett å annat för din bm som verkar valt helt fel yrke.
    Synd att det inte funkade med att dra in luft, ibland så funkar det här, dock inte alltid....Min lille har nog lagt sig med fötterna bakåt ryggen, skulle gissa på att din med gjort det. För jag känner knappt något nu sedan ett par dagar, sedan blir jag orolig över hur stressen ska påverka bebis...

Men åter igen som min man sa- Det bombas å krigas i mitt land, våra familjer sk
    slakas, och kvinnorna föder fullt friska barn, å om inte det skulle vara stressande så vette tusan...
    Mulan91 skrev 2016-03-28 23:34:09 följande:

Jag har också växtvärk, känns som mensvärk som ni beskriver. Dagen efter känner jag att magen e större haha. Haft det i en vecka eller så...

Ang hjärtlig är det som en skriv tidigare, svårt att höra ljuden innan v 25 och antar att många mödrar mått dåligt och stressat förut pga detta o drf kör en hel del BM på den rutinen... Jag tror personligen jag vill vänta, skulle få panik om det var tyst i rummet även om man vet om att risken är stor att det blir så :o

Jag tror definitivt att stresshormoner från mamman påverkar barnet i magen, med tanke på hur det verkar vara forskat kring... Däremot tror jag inte att det uteslutande betyder att barnet tar skada... Är olika tror jag. Som ex min mor, hon mådde psykiskt dåligt med mig och mina två systrar. Jag mår toppen men en syster råkade tyvärr ut för psykisk ohälsa senare i tonåren. tror det är så relativt till vilka förutsättningar man har i livet. Min far är helt frisk men min systers far var också ostabil så jag e säker på att förutsättningarna är den mest påverkande faktorn :)

Man får göra sitt bästa för att inte stressa nu men sen spelar ju uppfostran och miljön en kritisk roll, svårt att inte stressa när hormoner flyger vilt och om man har omständigheter runt en som man inte kan påverka...

ja jag letade lite efter svar på detta angående hurvida stress går över till bebis, hittade detta-
    Har panikångest och har pratat med massor av läkare, både på mvc och inom psykiatrin om hur bebisen mår av mammans stresshormon. Alla säger samma sak: väääldigt lite går över till bebisen! Det är en modern myt att om mamman mår dåligt så gör barnet det. Det är väl mer om man slarvar med mat, sömn och andra basgrejor under lång tid som det kan bli problem.
    Det har gjorts en stor studie nyligen vid Umeå Universitet (ledande inom prematur och spädbarnsvård) som visar att barnet inte påverkas, inte kommer för tidigt, eller får skador senare i livet om mamman är stressad, deprimerad eller tom psykiskt sjuk.
    Så du kan vara lugn. Emoji smile
    De ligger skyddade, har mycket sitt eget lilla liv där inne.
    Men tänk på dig själv, på att vila och äta ordentligt, försök ta hjälp av andra till jobbiga saker.
  • skattenmust
    Mulan91 skrev 2016-03-28 23:34:09 följande:

ja denna hemska stress, jag försöker tänka som så med att när jag väntade sonen så var jag stressad för jämnan pga hans far som inte var så snäll, hade SD jämt, åkte in med ambulans i sjunde månaden, var extremt stressad, Men min son mår hur bra som helst, mer harmonisk å glad unge får man leta efter :)

Någon skrev för ett tag sedan om att fötter börjat svullna? Mina har börjar svullna lite vilket jag tycker är oerhört tidigt för att göra..men jag uppfattade det som att det var fler? sedan inatt förutom kliande fingrar så fick jag även kramp i vaden...
    ska ringa mvc och höra om detta samt stressen....
  • Nmg

Jag har inte jätte svällda fötter och framgår ner efter en natts sömn men när jag sitter stiöl så mycket på jobbet så får hag strumpmärken. Jobbigt... Tänker bara på sommaren och hur det kommer bli när man är höggravid...

skattenmust skrev 2016-03-29 08:24:09 följande:

ja denna hemska stress, jag försöker tänka som så med att när jag väntade sonen så var jag stressad för jämnan pga hans far som inte var så snäll, hade SD jämt, åkte in med ambulans i sjunde månaden, var extremt stressad, Men min son mår hur bra som helst, mer harmonisk å glad unge får man leta efter :)

Någon skrev för ett tag sedan om att fötter börjat svullna? Mina har börjar svullna lite vilket jag tycker är oerhört tidigt för att göra..men jag uppfattade det som att det var fler? sedan inatt förutom kliande fingrar så fick jag även kramp i vaden...

ska ringa mvc och höra om detta samt stressen....

• Nmg

Då har vi samma dag! Lycka till

Mulan91 skrev 2016-03-28 23:36:03 följande:

Jag har också RUL imorn :D xhihi

• skattenmust

Sagt och gjort, pratade med mvc nu och stress i den utsträckning att den är konstant, hon sa som ex- En gravid kvinna som flyr Syrien nu, den stressen är inte bra, men den vardagliga stressen som vi kan uppleva inte skadar bebis, däremot mamman, genom att få som mig nu, utslag osv.

Sedan frågade jag om svullna fötter och kramp i vaderna, och det var helt normalt.

OCH det viktigaste, att känna bebis, det är helt NORMALT att inte känna bebis innan vecka 25, Därefter så vill dom  att man ska känna bebis dagligen, så innan dess är det faktiskt inget farligt att inte känna , vilket jag inte gjort på dagar..
    Fast det oroar mig ändå, eftersom jag känt henne så mkt innan...

• skattenmust
    Nmg skrev 2016-03-29 08:32:31 följande:

Jag har inte jätte svällda fötter och framgår ner efter en natts sömn men när jag sitter stiöl så mycket på jobbet så får hag strumpmärken. Jobbigt... Tänker bara på sommaren och hur det kommer bli när man är höggravid...

hehe ja det är sådana strumpmärken som jag upplever nu med ;)

Tjejer, som har RUL idag, lycka till å kram från mig {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden BF Augusti 2016