• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Curlingmorsan
    Kela1981 skrev 2016-05-11 12:51:50 följande:

Då har jag varit hos läkaren och blivit sjukskriven. Jag tyckte att 50% nog var lagom men han propsade på 100% i och med att jag har haft så mycket sammandragningar. Så nu är jag hemma på heltid till 17/6. Fick nästan lite skäll av läkaren då han tyckte att jag inte tog sammandragningarna på allvar :( Sa att jag måste ringa fl om jag känner samma igen så att jag får komma in på kontroll.
    Är onekligen inte så bra på det här :/
    Han var dock riktigt bra och lyssnade ordentligt på vad jag sa osv. Dessutom idiotförklarade han sjukgymnasten jag var hos igår så nu väntar jag på en ny tid hos en annan.

Skönt att du fick träffa en bra läkare som tog dig på allvar. Hoppas du även får träffa en bättre sjukgymnast nu!

Har ni mycket sammandragningar? Jag har en del varje dag. Oftast är det när jag tar det lugnt. Ibland gör de inte ont och ibland gör det ont som mensvärk. Tänker att så länge det inte gör jätteont så är det ingen fara. Var så längesen jag var gravid sist så kommer inte ihåg hur det var då.
  • Kela1981

Jo det känns väl ok.
    Var lite besviken först eftersom jag inte gillar att gå sysslolös. Jag hade ju tänkt mig att jobba 50% och när det inte blev så så blev jag lite tjurig.
    Men har jag tur så håller det fina vädret i sig och jag kan sitta i solstolen och titta på snickarna som ska bygga vårt uterum och det är väl inte fy skam ;)
    Får nog anstränga mig för att se till att jag håller mig lugn ha ha ha. Sambon jobbar nätter så han är ju också hemma (och vaken) en liten stund så han kan ha koll på mig.

Är lite orolig för att FK måste "godkänna" sjukskrivningen. Om dom inte gör det då? Då har jag ju missat nästan en månads ersättning! Det kan bli skralt i plånboken i så fall :(
    Men läkaren skrev prematura värkar som huvudanledning och det kan dom väl ändå inte ifrågasätta?

• Snuttispluttis

Skönt att träffa en bra läkare Kela! Och det är skönt att vara 100% sjukskriven. Speciellt med så mycket sd som du har haft. Njut av att ha lite tid över till att typ göra ingenting. Eller göra det där som du har velat ha tid till så länge :) Och vila krop och sinne!

Curlingmorsan, det är typ samma som jag har då. Tänker att så länge som det inte blir många på rad och att de börjar göra ont så är det ingen fara. Som omföderska är det ju vanligare med sd.

Hoppas lite att extra sd ska göra att lilltjejen vill komma ut lite tidigare (inte efter BF), men det kanske inte gör nån skillnad :P

• Augustibarn2016

Hejsan allihopa, jag har mest läst vad ni skrivit i ett par veckor och man ser verkligen likheter och olikheter i allas graviditet.

Jag är 22 år och ska ha mitt första barn 14 augusti. Så i dag är jag i vecka 27

Jag har ett väldigt tungt arbete så ryggen har/är inte den bästa plus att jag har väldigt mycket ont i huvudet vilket jag aldrig haft tidigare!

Men pratade med barnmorskan och blev då skickad till en läkare som sjukskrev mig helt i två veckor och nu är jag sjukskriven på halvtid ända fram till havandeskapspeningensom börjar den 15 juni.

Känns så sjukt att magen bara växer och växer :) ;)

• Nmg

Va olika det är! Jag dubbelkollade till och med med BM om jag skulle ta en till Niferex och hon sa att det inte behövdes eftersom det hade Gått UPP sen sist och att jag inte ligger under 100. Jag har alltid dåliga järnvärden annars oxå, ligger runt 116 i vanliga fall. Har blivit utredd men de hitta inget fel, bara att jag har riklig mens i vanliga fall. Men nu är illamåendet helt över och jag känner att jag kan äta som vanligt igen så förhoppningsvis bör jag kunna öka det litegrann med paltbröd osv. Har inte ens kunnat tänka på det innan..

moen skrev 2016-05-11 13:06:52 följande:

Oj men 106 är väldigt lågt. Jag hade 104 vid inskrivning och 106 nu senast när jag tittade. Inte alls bra! Så äter dubbla niferex och fått ändra om kosten en del. Om det inte gått upp mer tills nästa gång jag kollar mig måste nåt mer göras :(

• Misszandra
    Nmg skrev 2016-05-11 06:32:01 följande:

Nån som har tips för vad jag kan göra åt fötterna? Igår Kväll När jag skulle ta en dusch såg jag att jag hade lite svullna vrister. Der Har ju varit varmt nu npgra dagar och jag har ett VÄLDIGT stillasittande jobb, kan sitta hela dagen med paus för toa och lunch ungefär.'

Hjälper det om jag lägger upp benen på en stol medans jag jobbat? Kanske en liten stund ett par ggr om dagen. Könns lite nonchalant att sitta så och jobba... Med en laptop i knät men vad ska man göra... Vill inte se ut som en elefant vid fötterna. Ligger i sängen nu och ska strax upp och just nu ser de normala ut efter att ha legat en hel natt.

Måste man ha stödstrumpor? Får panik av tanken att ha de hela sommaren i värmen...

Ditt egna tips är nog det bästa du kan göra. Att ha fötterna uppe på en stol/pall så mycket som du kan och sen är ju stödstrumpor din bästa vän egentligen. Men jag förstår också att det är sjukt jobbigt i värmen, jag försökte använda de innan när jag jobbade natt men jag tyckte mest att de var jobbiga och kliade hela tiden. Kanske värt ett försök eller två? Även när du ligger ner att försöka ha fötterna högre än resten av kroppen, då går svullnaden ner. 
  • Hallonpajen

Oj vad låga järnvärden ni har! Jag var hos bm igår och ligger tydligen på 125...! Äter "bara" fyra tabletter järn + C-vitamin om dagen. Men jag är å andra sidan jättetjock!!! Med mina första två har jag gått upp 20 kg varje gång och jag har redan gått upp 16!! Är helt chockad...jag kommer att vara en valross i augusti!

Ni som skriver att ni har mensvärk -exakt hur känns det? Jag har ganska ofta ont i nedre delen av magen, det liksom svider och känns som sammandragningar men magen är ändå mjuk. Har lämnat två urinprov redan som har varit ok. Det känns bara inte bra men BM vet inte vad det kan vara och jag har så himla svårt att förklara känslan och när den uppstår... Alla andra värden och hjärtljud är annars jättebra så bebis verkar må bra iaf...

Stolt sytok!
  • Curlingmorsan

Har funderat lite.... vad kommer man kalla våra barn födda 2016? Barn födda 2007 kallar man ju för 07:or eller 07:a. Men barn födda 2016 vad kommer man kalla dem? 16:or eller 16:a låter ju inte klokt.

• Snuttispluttis

Hallonpajen, har de tagit odling på urinproven eller bara kollat äggvita? Man kan ha bakterier i ruiner som bara syns med odling (eller nåt sånt). Men se till att få odling iaf ifall du inte har fått det tidigare.

Oj Curlingmorsan, bra fråga! Dottern är ju född 2015, men har inte tänkt på det där. Det kanske blir 16:or som de kommer kallas. Eller om de hittar på nåt alldeles nytt, coolt sätt att säga det i framtiden. Vem vet! Är lite orolig för att bli en sån där mamma som inte hänger med eller kan sånt som barnen kan när de blir tonåringar. Jag varken twittrar eller instagrammar t.ex.

• Kela1981

Hallonpajen: jag har ont i ländryggen när jag skriver mensvärk. Fick reda på av bm att om man har ont fram så är det troligt att det är uvi. Men det verkar dom ju ha uteslutit på dig :/

Fick besked om gravpenning idag och att den är beviljad så nu kan jag med säkerhet säga att jag inte behöver gå tillbaka och jobba mer denna sommaren :)

Tack Snuttispluttis för peppande ord :) Jag ska göra mitt bästa för att inte göra något ett tag fram över. Har massor med böcker som ligger och väntar på att bli lästa så tänkte börja där och se hur det går :)
    Sen kommer det säkert bli en del sånt som man längtat efter att få tid till....typ rensa ut garderober osv. Får bara se till att jag inte överanstränger mig :)

Svar på tråden BF Augusti 2016