Curlingmorsan skrev 2016-06-01 23:14:20 följande:
Mulan91: Vet inte riktigt om jag vågar svara med risk att bli påhoppad för att man inte "får" känna som jag gör ang bonussonen... Men jag tycker faktiskt det är jättejobbigt, så jobbigt att jag emellanåt funderar på att lämna min sambo. I början gick det bra, men det har blivit värre ju äldre han blivit. Nu är det konflikter nästan varje dag. Det har gått så långt så jag har inga känslor alls för min sambos barn. För mig hade de mer än gärna fått bo hos sin mamma, men det funkar inte, där skulle det gå käpprätt åt helvete för dem rent ur sagt. Allt har inte med minsta sonens Adhd att göra, utan mycket beror på dålig uppfostran och slapphet från föräldrarnas sida. Men adhdn är det som gör att bägaren rinner över, det har som sagt gått så långt att jag funderar på om jag orkar 10 år till innan han flyttar hemifrån. Känner mig jättehemsk som känner så här med tyvärr är det så. :(
E81 jag har varit med på möten på BUP och bett om hjälp hur vi ska hantera vissa situationer. Men svaret vi fått på alla frågor är att försöka undvika konflikter och anpassa oss efter bonussonen. Visst det kanske hade funkat om det var vårt gemensamma barn. Men det är det inte, och vi har 3 (snart 4) andra barn att ta hänsyn till också. Sambon är uppsatt på nån kurs/föreläsning men han har stått i kö i 1 år och de vet inte när nästa kommer starta. Men det kommer handla om hur man ska hantera olika situationer. Inget om hur man ska hjälpa barnen att själva kunna hantera vissa situationer. Jag tycker också att en 11åring är tillräckligt stor för att kunna lära sig att hantera sina känslor. Men tydligen inte enligt BUP. Och i skolan gör de allt för att slippa konflikter, låter honom komma undan för att de inte orkar ta en konflikt. Så det han får lära sig är att han kan nästan göra som han vill, omgivningen anpassar sig för att slippa konflikter. Känns som en bra strategi att bygga en grund inför framtiden på...
Oj! Men det låter som att det ligger mycket mer bakom hans beteende som du säger, uppfostran och stödet runtomkring? Min son har sina problem men jag e ganska strikt med att han inte ska särbehandlas på det sättet (komma undan med saker)... Finns det inget annat ställe att få hjälp?? Du sa att han fick medicin också, dom har inte hjälp nåt heller? Usch jag känner för er! Adhd e verkligen inte "bara" adhd spec i vissa fall när det är extremt och familjen mår dåligt... Hoppas det löser sig för er!