• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nefermiw

Ang. smertlindring då vill jag prioritera lustgas och bara om jag inte orker mer då ta epidural.

När jag dottern förlöstes hedeslag sagt att jag inte ville ha epidural eftersom att en bivirkninger kan vara att använda inte kan kissa efteråt, men jag var så trött och hade ingen ork att jag ändå valde epidural, och såklart hände det att jag inte kunde kissa efteråt och fick lagt kateter. Värre ting kan hända, men ändå typiskt.

Nu kan det ju vara att jag ska ha ett planerat kejsarsnitt och då blir det som det blir och jag får lagt kateter. Jag tycker det viktigsta är att inte planera för detaljerat så man är öppen för vad som än hänger.

• moen
    Curlingmorsan skrev 2016-06-22 17:36:23 följande:

Orm kul??? Är du helt från vettet??? ;) Fy jag får rysningar bara av att läsa ordet orm. Ormar är nog min största fobi, det och höjder. Fyy!!! (Hoppas du tar det på rätt sätt och inte tar illa upp!) ;)

Haha ingen fara tar inte illa upp! Höjder är jag super rädd för men inte ormar ;) insekter är väl de enda levande som jag inte klarar av (fast nyckelpigor är okej!). Är så stolt över mig själv då jag klappat både fågelspindlar och skorpioner som min kompis har :D
  • Mulan91

Jag ska börja med lustgas men om smärtan liknar min första förlossning något så kmr jag definitivt be om epidural haha tänker inte heller ha mer ont än jag måste...

Jaa kläder är ju jätte svårt. Men det löser sig :) min kurva låg exakt där den skulle ligga men jag är ändå skeptisk på nåt sätt... De kan ju ändå inte va säkra på storleken? Ex om jag har mer fostervatten än andra eller mindre, då borde ju kurvan bli helt skev?

• Mika86

Moen haha orm, sånt jag med gillar, det o ödlor, mycket kel med såna när jag gick gymnasiet är ju super mysiga djur, dock inte spindlar, usch där gå min gräns. Vi har en vattensköldpadda att skänka till er

• Misszandra
    Mulan91 skrev 2016-06-22 18:02:35 följande:

Jag ska börja med lustgas men om smärtan liknar min första förlossning något så kmr jag definitivt be om epidural haha tänker inte heller ha mer ont än jag måste...

Jaa kläder är ju jätte svårt. Men det löser sig :) min kurva låg exakt där den skulle ligga men jag är ändå skeptisk på nåt sätt... De kan ju ändå inte va säkra på storleken? Ex om jag har mer fostervatten än andra eller mindre, då borde ju kurvan bli helt skev?

Lite så har jag också tänkt. Och om man har fett på magen borde det också "förstöra" kurvan. För då är det ju inte bara en uppskattning av hur stor bebis är. 
  • jess06
    Hallonpajen skrev 2016-06-22 13:04:15 följande:

Det var min BM på föräldrautbildningen vi hade via MVC nyligen (jag går i Bjärred) som sade att det var det allmänna rådet att man skulle stanna så kort som möjligt. Men jag hoppas inte det stämmer för jag vill gärna hinna varva ner där en stund innan jag kommer hem till vår 4H-gård (hund, katt, kanin, fiskar och 2 barn och 1 man ;D).

moen: det var det knäppaste jag hört! Hundar är lika mkt familjemedlemmar som andra! Kör du lite mental aktivering med hundarna? det är ju toppen när man inte kan röra på sig som förr. Bättre än vilken långpromenad som helst :)

Vad lustigt, här i Kristianstad säger dom tvärt om! Man ska helst stanna två dagar, få så mycket amningsstöd på bb som möjligt. Konstigt att det kan skilja så mycket i rekommendationerna.
  • Kela1981

Dottern vägde 3065 och var ca 46 cm lång när hon föddes. Hon använde stl 44 hela första månaden så jag förutsätter att lillasyster också kommer att vara ungefär lika stor. Ska packa både stl 44 och 50 i BB väskan så är jag förberedd :)
    56 hade hon inte förrän hon var ett halvår nästan ha ha ha...

Var hos bm idag och har ett SF mått på 29 i vecka 32 så jag följer ungefär samma kurva som med första barnet.
    Har gått upp 13 kg hittills så den verkar landa på samma som med dottern. Fast när jag blev gravid förra gången så vägde jag mindre än denna gången.

• Hazel Grace

Vi har två katter, 2 och 6 år, och en hund här hemma som blir ett år ungefär samtidigt som bebis ska komma. Jack russel, så han är en riktigt nyfiken och ettrig en. Han har träffat bebisar förut då min syster har en liten född i oktober och jag var skitnervös så fort han kom i närheten. Sambons bror har en ettåring som han träffar ibland och är väldigt på liksom så jag kommer vara på helspänn hela tiden med lillen här hemma. Hoppas i hemlighet på att sambon förstår att det kommer bli för mycket och lämnar bort hunden till sina föräldrar. Dom är superkära i honom och hade säkert kunnat ta över. Men det vågar jag inte säga för då kommer det aldrig ske :p han måste fatta det själv. Katterna är jag inte orolig för, dom kanske kommer lukta och utforska vad det är för krabat men dom håller sig så lugna och är mycket för sig själva så jag tror inte det blir något problem.

Jag visste inte att man inte kunde kissa efter en epidural. Är det vanligt? Jag skulle bli tokig. Jag tror jag kommer köra med lustgas bara. Men syrran tipsade om epidural ifall man inte sovit på länge så man fick lite mer vila. Tycker det är jättesvårt att veta!

Jag kommer ta med kläder i stl 50 och kanske något plagg 44 i bb-väskan. Jag är ganska liten och bm har också hintat om att det nog inte blir någon särskilt stor bebis. Men man vet ju aldrig! I värsta fall får sambon åka och hämta ;) jag hoppas på att vi får stanna över en natt åtminstone. Om det är bonusvecka så kan han vara hos farmor, jag vill inte bli lämnad ensam med en nyfödd bebis när man inte har någon tidigare erfarenhet.

• Nefermiw

Det med att inte kunde kissa efter en epidural är vist inte så vanligt, men bara en bivirkning som kan uppstå. Men man måste ju tänka på alla möjliga för och nakdelar.

Ang. vikt, då gick jag upp 24 kg förra gången, och gick över tid med tolv dagar.

Jag är nu i vecka 32 och har gått upp 22 kilo. Jag hoppas att bara gå upp de standard 0,5 kg per vecka de sista veckorna eftersom att det börjar bli väldigt tungt.

Tror mitt SF mått var 31 i mandags, men läkaren har ju också sagt att lillebror ligger 20% över medel i storlek.

Jag är också trött på att folk frågar om det snart är dags.

Det ska bli skönt med semester om tre veckor.

Svar på tråden BF Augusti 2016