• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • moen

Har lite funderingar om hundar och nya familjemedlemmar. Någon som har erfarenhet? Kommer ihåg att det var någon annan med hund här i tråden :)

Har två hundar, chihuahua så dom är inte så farliga... Problemet är att dom aldrig träffat ett barn innan och dom kan bita folk dom inte känner som kommer för nära. Dom ryker även ihop med varandra ibland. Är självklart lite nervös inför att bebis ska komma men tror dom accepterar henne efter ett tag. Men de här med första mötet och så? Ena är mer framåt, bestämd och aggressiv (hanen) och andra är tillbakadragen och rädd men försvarar gärna sin mat (honan). Funderar på att presentera lilltjejen i magen för dom en och en då dom ofta påverkar varandra.

• Mulan91

Hej Snuttis!

Jag har också funderat lite på tygblöjor haha men än har jag inte köpt några.

Moen, hoppas det går bra med hundarna :) låter smart att introducera dom var för sig istället.

• Curlingmorsan
    moen skrev 2016-06-22 09:40:05 följande:

Har lite funderingar om hundar och nya familjemedlemmar. Någon som har erfarenhet? Kommer ihåg att det var någon annan med hund här i tråden :)

Har två hundar, chihuahua så dom är inte så farliga... Problemet är att dom aldrig träffat ett barn innan och dom kan bita folk dom inte känner som kommer för nära. Dom ryker även ihop med varandra ibland. Är självklart lite nervös inför att bebis ska komma men tror dom accepterar henne efter ett tag. Men de här med första mötet och så? Ena är mer framåt, bestämd och aggressiv (hanen) och andra är tillbakadragen och rädd men försvarar gärna sin mat (honan). Funderar på att presentera lilltjejen i magen för dom en och en då dom ofta påverkar varandra.

Vi har också två hundar. Molly är 8år och papillion/corgi/dvärgpincher och Stella är 3år och boardercollie/labrador/DanskSvensk gårdshund. Molly har blivit en riktig surkärring på gamla dar så henne är jag faktiskt lite orolig för hur det ska gå med. Min gamla hund blev likadan när hon blev gammal, sur, grinig och vaktade sin mat. Hon bet faktiskt Felix en gång när han tog hennes mat. Stella är jättemysig med oss i familjen men väldigt osäker. Hon är en omplacering så vi vet inte vad hon varit med om innan. Hundarna har rykt ihop några gånger när de bråkat om ett ben. Eftersom Stella är mycket större så har det slutat med ordentliga köttsår på Molly. Nu var det längesen det hände (peppar peppar) och det är alltid Molly som börjar, så förhoppningsvis har hon lärt sig. Jag är inte så orolig så länge bebis är liten och ligger still. Värre när han börjar röra sig och kan ta deras mat och ben. Då gäller det verkligen att ha koll. Jag funderar på att ta med en filt eller handduk till BB som får ligga nära bebis så den luktar honom. Sedan får sambon ta hem den och lägga den i hundarnas korg innan vi kommer hem. Hoppas få stanna kvar på BB nån dag eller två och få vila upp mig utan hundar, ungar och snarkande sambo. ;)
  • Kela1981

Var hos läkaren nu på morgonen och blev sjukskriven juni ut. Sen träder graviditetspenningen in så nu är allt klart fram till bf. Skönt!
    Fick även rådet av läkaren att packa förlossningsväskan pga alla sammandragningar jag har haft. Blev lite tagen på sängen där faktiskt. Hade ju planerat att packa den i vecka 30 men är redan nu i vecka 32 och har bara tagit fram väskan än så länge ha ha ha.... Snacka om att vara trög på att få tummen ur! Men nu får jag väl ta mig i kragen :)

Ska till bm i eftermiddag så får vi se vad hon säger :)

Moen: hoppas du hittar en bra lösning med hundarna. Jag har själv haft hund men inte ihop med barn så jag kan inte råda dig där. Men du känner ju dina hundar bäst så följ magkänslan skulle jag vilja säga rent spontant. Lycka till :)

• Kela1981

En fråga till er som har fler barn;
    Hur tänker ni angående BB vistelse?
    Jag känner i nuläget verkligen inget behov av att pappan skulle stanna över natten (beroende på när bebis föds) utan då känns det lugnare för mig att han får åka hem till storasyster. Däremot så vill jag nog gärna ha ett par dagar på BB för att få vila upp med bebisen och få hjälp med amning osv. Så länge pappan är hemma med storasyster så känner jag ingen stress över att komma hem extra snabbt.
    Hur tänker ni?

• moen
    Curlingmorsan skrev 2016-06-22 10:18:36 följande:
    Vi har också två hundar. Molly är 8år och papillion/corgi/dvärgpincher och Stella är 3år och boardercollie/labrador/DanskSvensk gårdshund. Molly har blivit en riktig surkärring på gamla dar så henne är jag faktiskt lite orolig för hur det ska gå med. Min gamla hund blev likadan när hon blev gammal, sur, grinig och vaktade sin mat. Hon bet faktiskt Felix en gång när han tog hennes mat. Stella är jättemysig med oss i familjen men väldigt osäker. Hon är en omplacering så vi vet inte vad hon varit med om innan. Hundarna har rykt ihop några gånger när de bråkat om ett ben. Eftersom Stella är mycket större så har det slutat med ordentliga köttsår på Molly. Nu var det längesen det hände (peppar peppar) och det är alltid Molly som börjar, så förhoppningsvis har hon lärt sig. Jag är inte så orolig så länge bebis är liten och ligger still. Värre när han börjar röra sig och kan ta deras mat och ben. Då gäller det verkligen att ha koll. Jag funderar på att ta med en filt eller handduk till BB som får ligga nära bebis så den luktar honom. Sedan får sambon ta hem den och lägga den i hundarnas korg innan vi kommer hem. Hoppas få stanna kvar på BB nån dag eller två och få vila upp mig utan hundar, ungar och snarkande sambo. ;)
    Det där med filt va en bra ide :) Mina är 5 (hanen) och 3 (honan) men som sagt är mest orolig för den äldsta. Som tur är blir det ju inga köttsår när han biter :) Blir ett blått nyp märke. Men man vill ju bara att allt ska gå bra utan massa extra jobb.

Jobbigt när dom ryker ihop och är så olika i storlekarna :( Aldrig sett en skada på mina efter ett bråk.. blåmärken får dom väl antagligen men inga sår :)
    Kela1981 skrev 2016-06-22 10:22:12 följande:

Var hos läkaren nu på morgonen och blev sjukskriven juni ut. Sen träder graviditetspenningen in så nu är allt klart fram till bf. Skönt!
    Fick även rådet av läkaren att packa förlossningsväskan pga alla sammandragningar jag har haft. Blev lite tagen på sängen där faktiskt. Hade ju planerat att packa den i vecka 30 men är redan nu i vecka 32 och har bara tagit fram väskan än så länge ha ha ha.... Snacka om att vara trög på att få tummen ur! Men nu får jag väl ta mig i kragen :)

Ska till bm i eftermiddag så får vi se vad hon säger :)

Moen: hoppas du hittar en bra lösning med hundarna. Jag har själv haft hund men inte ihop med barn så jag kan inte råda dig där. Men du känner ju dina hundar bäst så följ magkänslan skulle jag vilja säga rent spontant. Lycka till :)

Tack Kela :)

Skönt med sjukskrivning! Hoppas det går bra hos BM :)

Haha det där med förlossningsväska... vecka 35 idag och jag har inte packat något! Tänker varje dag att jag ska men blir inte av. Känns som en sån kaos här i ersättningslägenheten så lyckas inte komma igång med det. Kommer säkert göra det när vi väl får flytta hem igen men det blir ju ungefär i vecka 38! Jag både hoppas och hoppas inte att hon kommer lite tidigare :D

• Kela1981

Ha ha ha sätt igång o packa du också nu då ;)
    När vi väntade dottern så packade jag förlossningsväskan som första grej när vi packade inför flytten. Ville liksom veta att DET åtminstone var färdigt så jag slapp leta i kaoset sen ha ha ha....liiiiite kontrollbehov ;)

• Hallonpajen

Ang. att stanna på BB: vi får bara höra att inte räkna med att få stanna alls typ (som omföderska iaf, men heller inte länge som förstföderska) med tanke på personalbrist och fullbeläggningar över sommaren. Vi har patienthotell i Lund men även där vill de bli av med en så fort som möjligt om man inte har komplikationer eller så förstås. Så jag räknar inte med mycket alls...men hoppas på att få stanna på patienthotellet en natt iaf. Där får pappan vara med, men det är upp till honom och de stora barnen om han åker hem eller inte.

Jag har hund, en 10årig tik, och detta blir hennes tredje bebis i familjen. När min äldsta föddes hade jag en äldre hund också (då var tiken 2) och det gick bra att introducera sonen (jag lade honom på golvet och så fick de undersöka honom, självklart under övervakning). Men när han började röra på sig (krypa) så blev iaf vår situation inte hållbar längre. Jag valde att omplacera min äldre hund (då var han 9 år) för han gjorde inget annat än skällde och morrade när sonen närmade sig, så jag kunde inte lita på honom. Kände inte heller att det var en bra ålderdom för honom. Tiken var som sagt yngre och är van vid barn, så henne oroar jag mig inte alls för, men gör inte så stor grej av det heller. Det är ju jag som tar besluten i familjen (över henne alltså) och väljer jag en ny flockmedlem får hon acceptera det (det lät hårt, men jag tror ni fattar). Sen måste jag självklart lära mina barn att respektera henne och det är de jätteduktiga med.

Stolt sytok!
  • Kela1981

Hallonpajen: vart får ni höra att ni inte får plats på BB? Vi har också Lund som närmsta men har inte hört något sånt alls.

Dottern förlöstes i Malmö och då var det ett himla tjat i press osv att det inte fanns plats på BB men vi fick ligga kvar två nätter och dessutom var jag ensam på rummet så den andra sängen stod tom. Jag frågade om jag fick åka hem efter första natten men dom rådde mig att stanna så vi fick alla prover tagna osv. Andra dagen blev jag utskriven på em så det var ingen brådska iväg direkt.

• Curlingmorsan
    Kela1981 skrev 2016-06-22 10:25:54 följande:

En fråga till er som har fler barn;
    Hur tänker ni angående BB vistelse?
    Jag känner i nuläget verkligen inget behov av att pappan skulle stanna över natten (beroende på när bebis föds) utan då känns det lugnare för mig att han får åka hem till storasyster. Däremot så vill jag nog gärna ha ett par dagar på BB för att få vila upp med bebisen och få hjälp med amning osv. Så länge pappan är hemma med storasyster så känner jag ingen stress över att komma hem extra snabbt.
    Hur tänker ni?

Med barn nr 2 stannade jag på BB i två nätter. Pappan sov hemma med storasyster. Ammade inte men tyckte det var skönt att få landa lite och lära känna lilleman innan vi åkte hem. Den här gången vill jag också stanna några dagar, om jag får. Här hemma är det alltid liv, rörelse och ofta bråk och tjafs så jag hade velat få vila upp mig lite och lära känna lillebror lite innan vi åker hem. Frågade när jag var på Aurorasamtal om de vill att omföderskor ska åka hem så fort som möjligt eller om även vi får stanna. Och det verkade inte vara några problem om man ville stanna. Och jag vill inte ha sambon där på natten, vill slippa hans snarkande. ;) Och bättre han är hemma med de stora barnen.
Svar på tråden BF Augusti 2016