• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-20 08:08:13 följande:

Någon är som kan svara på en fråga om föräldrapenning? Gick tillbaka till jobbet i samband m tvåans ettårsdag. Utan fp, jobbade jag 50% två månader, sen 80% året ut (2 mån). Gick på 100% efter årsskiftet. Blev gravid igen jobbmånad 3. Vad jag läser mig till kommer min sgi att sänkas. Det jag undrar är om jag kommer få samma fp eftersom jag blev gravid när tvåan var 1 år och 3 mån. Har läst ngt om att man får samma om man blir gravid innan barnet är 1 år och 9 mån även om man jobbat lägre arbetstid. Men sen läser man all text man kan hitta och blir bara väldigt förvirrad.

Du ska få behålla samma fp som med tvåan. Det enda som kan ha påverkats är din SGI om du blivit eller blir sjukskriven.
    Så sa dom till mig när jag ringde dom. För att få behålla sin höga SGI måste du ha jobbat heltid minst 6 månader innan du blir sjukskriven/går på grav.penning.
    Ring dom annars om du är osäker. Dom brukar vara hjälpsamma.....när man väl kommer fram ;)
  • Mika86

Mal mal Du får samma fp iom att det är mindre än 2,5 är mellan barnen, din sgi kan ju ändras men inte din fp, den kan bara höjas om du jobbat mer. Min sgi har varit 0 länge iom att jag varit mammaledig sen september 2008 men har ändå samma fp nu som då

• Kela1981

Var hos bm idag på koll.
    Alla värden var bra fortfarande, hade 34 i SF-mått (är i vecka 36) och hon ligger med huvudet neråt men det är fortfarande ruckbart.
    Nu ska hon gå på semester så de sista två besöken har jag hos en annan bm.

• Mal Mal
    Kela1981 skrev 2016-07-20 10:14:18 följande:

Var hos bm idag på koll.
    Alla värden var bra fortfarande, hade 34 i SF-mått (är i vecka 36) och hon ligger med huvudet neråt men det är fortfarande ruckbart.

Har inte fått veta mitt SF-mått. Bm sa inget och jag glömde fråga.. Vet att man kan kolla journalen på 1177. Men just fliken mödravård har inte fungerat senaste tiden eller ja sen jag började kika för några veckor sedan. Men ska gå in o kolla måndagens prover nu. Har ni använt er av 1177 och kollat era journaler nåt?
  • Anonym (Nael12)
    Mika86 skrev 2016-07-20 09:52:27 följande:

Mal mal Du får samma fp iom att det är mindre än 2,5 är mellan barnen, din sgi kan ju ändras men inte din fp, den kan bara höjas om du jobbat mer. Min sgi har varit 0 länge iom att jag varit mammaledig sen september 2008 men har ändå samma fp nu som då

Va intressant! Inte ofta jag har "stött på" någon som har varit hemma i några år. Brukar mest bara få läsa om det :D kan du berätta lite hur det är för dig? Hur ser dagarna ut? Jag vill också vara hemma med barnen nu några år framåt men vet inte riktigt hur det skulle funka..
  • Misszandra
    Kela1981 skrev 2016-07-20 10:14:18 följande:

Var hos bm idag på koll.

Samma som mig sist jag var hos bm, jag hade SF-mått 35 i vecka 37 och hans huvud är också ruckbart och mitt sista besök är också hos en annan bm. 

Hur känner du inför det? Jag är lite nervös faktiskt, har ju haft samma hela graviditeten och träffat henne så ofta nu den sista tiden och så måste sista besöket ske hos en helt annan människa som inte vet något om mig, förutom det hon läser sig till. Men det är klart, att dom också måste få ha semester trots att jag lyckats bli gravid! ha ha ha
  • Misszandra

Jag måste fråga er om era SF-mått. Hur har de sett ut i slutet av graviditeten? Om ni minns från era tidigare och även ni som är lika långt gångna som mig?

Min mage växte ett bra tag 1cm i veckan, så vid varje besök hade magen blivit 2cm större. Sen besöket för 3 veckor sen hade den växt 1.5cm vilket kändes skönt, att han inte växer som fan även i slutet men nu sista besöket hade magen bara växt 0.5cm på två veckor, bm sa inget om det och min kurva började plana ut sig och är nu närmre mitten kurvan än den översta, vilket jag har varit nära hela graviditeten. Men jag tyckte ändå att det kändes lite konstigt att gå från 2cm på två veckor till en halv på två veckor. Oj vad jag svamlar, hoppas ni förstår ändå. 

• Moorii

Misszandra, det var samma för mig! I början hade jag samma sf-mått som vecka, 29 cm i vecka 29 osv. Sen efter jag kom upp i vecka 31-32 så sackade magen efter en cm. I vecka 39 var måttet 37, i vecka 40 var det fortfarande 37 och igår var det 38, vecka 41. Hoppas det betyder att han inte lägger på sig så mycket..

• Mulan91

Har ingen koll på miyt SF mått annat än att jag följer kurvan haha :/ är ganska irriterad. Har inte varit hos BM på 4 veckor eftersom att min ordinarie varit på semester. En vikarie bokade in ett besök för 2 veckor sen men gav mig fel tid så jag fick åka hem igen. Idag skulle jag haft tid med min ordinarie som vikarien också hade bokat in. Tror ni inte hon gett mig den tiden fel också?! BM ringde imorse o fråga vart jag var fastän vikarien hade skrivit 13:00 -.- så jaa jag har ingen koll på nåt nu.. Min ordinarie ordnade så jag kan komma in imorn, ska fråga om måttet då. Känner mig gigantisk iaf haha :P

• Mulan91

Är någon annan helt sjukt trött? Jag skulle kunna sova hela dagen, :( känner mig läskigt trött! Det började för två dagar sen och har hållt i sig.

Svar på tråden BF Augusti 2016