• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nmg

Ja jag håller med dig, det är så skönt att höra att andra oxå har "problem" då känns det lite lättare.

Ska försöka säga till på ett snällt sätt om hon tränger sig på om att vara barnvakt när jag inte behlver det, få se om det går in. Mest av allt vill jag ju inte att min man ska ta illa upp, det är

Därför jag har svårt att säga till henne.

Hur tänkte ni andra göra med besök första tiden? Jag har oxå försökt peeka min man att jag inte är taggad på besök första dagarna efter en förlossning men jag är helt övertygad om att hon kommer komma hit och titta på bebisen. Jag tänkte faktiskt göra som så att om hon träger sig på så

Tänker jag vara kvar på övervåningen och min man får ta ner och visa upp honom och sen t upp honom igen så kanske hon fattar att jag inte är tillräckligt pigg för att komma ner och umgås när man nyss tryckt ut ett barn.

Snuttispluttis skrev 2016-07-18 19:48:58 följande:

Jag hade lätt klarat mig utan svärmor och svärfar. Nu står min man väldigt nära sin mamma så det är liksom bara att acceptera, men han vet mycket väl vad jag tycker om påträngande folk, oavsett vem det är.

Svärisarna kommer hyra stuga i Skåne (nära Helsingborg) hela augusti för att semestra säger de. Men egentligen är det bara för att vara nära så de kan komma och vara barnvakt massor. För att hjälpa till när vi packar upp och flyttar in, säger de, men det är bara för deras egen skull. Hade det inte varit för att jag inte ser nån annan utväg än att de ska ha dottern när vi åker in på fl så hade jag aldrig gått med på det. Ett tag funderade vi på om min man skulle stanna hemma med dottern, men vi vill båda att han är med. Dock har jag gjort klart för honom att svärisarna inte är välkomna massor direkt efter födseln. Då vill jag att de åker så vi får de två veckorna för oss själva.

Lite skönt att höra att vi är så många som har småproblem med våra svärmödrar ändå. Det gör det lite lättare att stå ut på nåt vis :P

• Line9
    Nmg skrev 2016-07-18 21:01:37 följande:

Ja jag håller med dig, det är så skönt att höra att andra oxå har "problem" då känns det lite lättare.

Ska försöka säga till på ett snällt sätt om hon tränger sig på om att vara barnvakt när jag inte behlver det, få se om det går in. Mest av allt vill jag ju inte att min man ska ta illa upp, det är

Därför jag har svårt att säga till henne.

Hur tänkte ni andra göra med besök första tiden? Jag har oxå försökt peeka min man att jag inte är taggad på besök första dagarna efter en förlossning men jag är helt övertygad om att hon kommer komma hit och titta på bebisen. Jag tänkte faktiskt göra som så att om hon träger sig på så

Tänker jag vara kvar på övervåningen och min man får ta ner och visa upp honom och sen t upp honom igen så kanske hon fattar att jag inte är tillräckligt pigg för att komma ner och umgås när man nyss tryckt ut ett barn.

Jag har sagt till mina föräldrar och svärmor att jag inte vill ha något besök första dagarna/veckan. Sen kanske vi ångrar oss när bebis väl är här men det är lättare att bjuda hit dem tidigare än att få ovälkommet besök.
  • Hazel Grace

Jag är övertygad om att svärföräldrarna kommer komma och hälsa på redan på bb. Det gjorde dom med sambons brorsdotter förra året. Om inte så kommer dom definitivt komma inom de första timmarna hemma, dom bor liksom tio minuters promenad bort och kommer inte kunna hålla sig borta. Men så länge dom inte dröjer kvar för länge så får jag acceptera det och bara få det gjort. Mina föräldrar bor längre bort men kommer nog komma på besök över dagen inom första veckan iaf. Men man är väl generellt lite bekvämare med sina egna föräldrar så det känns okej. Dom är lugnare och inte så "påträngande".

Jag är lite rädd att svärmor kommer komma hit och diska, städa och laga mat. Hur välmenande och snällt det än är så vill jag inte det. Dom är aldrig här annars, vi kommer alltid dit. Vill fortsätta ha det så. Men förhoppningsvis så kan vi flytta snart och kanske komma bort en liiiten bit iaf. Behöver verkligen något större nu.

• Nmg

Ja det brukar ju kännas lättare med ens egna föräldrar när

Man som mamma fött barn. Jag ska oxå redan nu börja hinta om att jag inte vill ha besök direkt och skulle man ändra sig så är det ju

Lättare åt det hållet än tvärtom som Line skrev.

Nej jag skulle bli galen om nån diskade hos mig , det könns som att det kommer komma fram nya sidor som man inte sett förut.

• Snuttispluttis

Får de ens komma och hälsa på på BB Hazel Grace? Många BB tillåter bara pappa och syskon att komma nu för tiden. Himla bra tycker jag.

Nmg, tycker din man att det är okej att hon är så påträngande då? Vet han hur du känner?

Det är ju en sjukt känslig tid rent känslomässigt så jag tycker att både ens man och resten av familjen får rätta sig efter hur kvinnan vill ha det.

En kompis till mig bryr sig inte alls, hon var och hälsade på oss två dagar efter fl. Det skulle jag aldrig orka eller vilja, men alla är ju olika.

• moen
    Curlingmorsan skrev 2016-07-18 18:40:05 följande:

Börjar helt plötsligt tycka att min svärmor kanske är rätt bra ändå! ;) Hon lär ju aldrig tjata om att få komma och hälsa på eller lägga sig i vad vi gör och inte gör.

Ni som har bebisar som ligger på tvären, hur ser era magar ut? Sticker det ut på båda sidor och är tomt/mjukt längst ner och längst upp? Funderar på om min ligger lite på tvären. När han rör sig så känns det oftast ganska långt upp på höger sida och ganska långt ner på vänster sida samtidigt. Känns som rumpa och ben är på höger sida och huvudet på vänster. Ska till bm imorgon, hoppas hon kan känna hur han ligger. Min bm har semester och vi är i vår husvagn 8 mil hemifrån så jag ska till en ny bm här imorgon. Ska göra de två sista besöken här. Skönt att slippa åka hem bara för det.

Va helt säker på att min lilla låg på tvären då magen har en knöl på varsin sida men tydligen stäcker hon ut benen och trycker ifrån på vänstra sidan och putar ut med rumpan på högra :) fick göra ett ultraljud för barnmorskan blev fundersam men huvudet låg nedåt som det skulle.
  • Kela1981

När vår dotter föddes så var det bara pappan och eventuella syskon som fick komma in på BB. Sambon fick gå ut med henne och visa upp henne för resten som kom. Det var jätteskönt för mig som fick ligga ifred :) Speciellt som jag blev förlöst med snitt och kände mig som om jag blivit överkörd de första dygnen.

Annars har jag nog inga problem med att folk kommer och hälsar på. Förstår att dom vill se bebisen och så. Sen är det ju skillnad på att hälsa på och stanna en halv dag. Som besökare måste man ta hänsyn till familjens önskemål oavsett vilken relation man har.

Det absolut bästa tyckte jag var när en killkompis till mig ville komma och hälsa på och frågade om han fick komma och laga mat till oss. Herregud vad gött det var! Han skötte allt och städade undan allt efteråt också. Guld värt! Nästa gång nån av mina vänner får barn så är det exakt det jag ska erbjuda!

• moen

Min pappa är tyvärr bortrest hela augusti för att jobba med OS :( supertrist tycker jag! Vill gärna att han träffar henne när hon är så nykläckt som möjligt. Min mamma kommer skjutsa hem oss från sjukhuset så hon får sin bebisdos då och sen tror jag hon kommer respektera oss. Mina svärföräldrar är jag lite mer orolig för. Svärfar som både jag och sambon ogillar har inga gränser, inte hans fru heller för den delen. Vet inte om sambon kommer kunna säga ifrån men blir det för mycket kommer jag inte kunna hålla mig. Svärmor vet jag faktiskt inte riktigt med.. Klart hon ska få hälsa på och vet att hon inte brukar va så långvarig. Där emot kommer hon säkert vilja komma flera gånger. Hon jobbar också med barn och ger oss gärna "tips" om hur saker ska vara. Vet att hon bara menar väl men kan bli liiite jobbigt ibland. Sen har både jag och sambon varsin mormor som kommer vilja hälsa på :( och alla våra syskon! Mina oroar jag mig inte för men föreställer mig bara sambons syskon som inte har några gränser...

• Mika86

Jag har aldrig haft problem med att varken ha folk på påhälsning eller att hälsa på hos nån efter förlossningen. Mycket beror ju på när o hur dax bebisen föds nu men om det blir som planerat (vilket jag inte ens tror) så kommer vi hem samtidigt alla tre efter o då kommer min mamma o pappa va barnvakt här så de få träffa bebisen direkt. Resten som kommer träffa honom vet jag faktiskt inte när det blir o inte direkt orolig heller. Mycket kanske beror på att jag inte är trött/matt/slut efter heller, mamma bruka tjata om att jag ska stanna på BB o vila upp mig, vilket jag varken behöver eller vill

• Misszandra

Intressant att läsa hur olika alla känner inför besök efter man kommit hem från fl. Jag hade inte heller haft problem med besök efter några dagar om det handlade nån timme för att snusa på bebis och dricka en kopp kaffe men både min familj och min sambos familj bor långt bort så det blir att de stannar över flera nätter när de kommer. Och det kan jag säga att jag inte riktigt känner för när jag nyss kommit hem från fl, just för jag vet inte hur jag kommer må varken i kroppen eller känslomässigt. Min mamma vill gärna se honom direkt han ploppat ut men hon kan också tänka sig att komma och inte stanna allt för länge, vilket jag uppskattar. Men som sagt har mina svärföräldrar också längre att köra. 

Som någon skrev, har min svärmor sagt att hon ska komma hit och städa osv när vi är på sjukhuset, visst det låter jättesnällt men inget jag vill, vill inte ha henne rotandes genom våra grejer och sen vet jag att hon endast vill göra det så hon kan stå redo när vi väl kommer hem. Jag vill gärna komma hem till en tom lägenhet och inte ha massor av människor som rycker min älskling ifrån mig, även om det är hans familj också. Jag känner mig redan känslig inför det, kommer säkert va ännu värre när jag väl fött honom. 

Svar på tråden BF Augusti 2016