• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Mal Mal
    Kela1981 skrev 2016-07-28 14:46:51 följande:
    O vad bra att du påminde mig om de 15 timmarna! Måste lägga om dotterns schema när jag går på föräldraledigt ju!
    Måste man anmäla till kommunen på nåt vis när dom går från heltid till 15h/veckan?
    Ja till vår kommun måste man lämna in nytt schema oavsett hur liten el stor ändringen är.. Jag lämnade in det nya (fr 1/8) tillsammans m sommarschemat så jag skulle slippa komma ihåg det nu....
  • Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-28 14:58:54 följande:
    Ja till vår kommun måste man lämna in nytt schema oavsett hur liten el stor ändringen är.. Jag lämnade in det nya (fr 1/8) tillsammans m sommarschemat så jag skulle slippa komma ihåg det nu....
    Jo jag är med på att man måste lägga in nytt schema men justeras avgiften automatiskt då?
    Jag går på föräldraledigt från den 11/8 men måste jag göra ändringen redan från månadsskiftet eller kan man bryta så halvvägs in?
  • Mika86

Här har barnen varit 53 cm 3880 g bf-1 53 cm 3984 g bf-4 52 cm 3910 g bf-4 52 cm 3898 g bf-8 51 cm 3580 g bf-35 Litar inte på tul som nu säger 3500 fullgången utan chansar på 3796 när han kommer ca 2 veckor innan bf Här måste man anmäla ändring men vet inte hur länge innan. Som föräldraledig så gå syskonen som skolbarnen så här börjar de 22/8 så vi har lite tid på oss att lära känna lillebror, iofs har vi inga dagisbarn nu utan bara tre skolbarn. Nåt riktigt löjligt med här är att vi med jämna mellanrum måste lämna inkomstuppgifter trots att vi inte betalar för de 15 timmarna

• Mal Mal
    Kela1981 skrev 2016-07-28 15:06:15 följande:
    Jo jag är med på att man måste lägga in nytt schema men justeras avgiften automatiskt då?
    Jag går på föräldraledigt från den 11/8 men måste jag göra ändringen redan från månadsskiftet eller kan man bryta så halvvägs in?
    I vår kommun justerar de avgiften månaden efter om man ändrar exempelvis mitt i månaden. Det är inte alltid man vet om kommande ändringar i ex jobbschemat i förväg och då justerar de också i efterhand..
  • Curlingmorsan

I vår kommun betalar man lika mycket oavsett hur många timmar barnen är på dagis/fritids. Det baseras på föräldrarnas inkomst. Här får barnen inte vara på fritids när en förälder är föräldraledig. Så jag fick säga upp min del av Felix plats. Men han behöver fritids några få timmar innan bussen går 1-2 dagar den veckan han är hos sin pappa. Innan har vi delat på platsen, men eftersom jag måste säga upp min del så får hans pappa betala för hela trots att han bara är där 2-4 timmar/varannan vecka. Helt sjukt!

• Kela1981

Tack för alla svar tjejer.
    Vet inte hur dom gör med avgiften här men det ger sig ju.
    Har i alla fall lagt in ett nytt schema till henne f o m den 16e. Då är det bara en vecka till bf så har jag riktig tur har bebis redan kommit :P

• Kela1981

Oooo! Ska in på ul i morgon för den där KS-studien jag är med i. Så mysigt att få se henne igen när hon typ är färdig <3

• Nmg

Går ni sammandragningar ofta och är det närsomhelst under dagen? Mina har varit mer och mer senaste dagarna och mest på eftermiddagen och kvällen. De gör inte ont men känns väldigt oskönt! Kan bara tänka mig jur värkarna kommer kännas. Har ju förträngt det.

Går in i v 37 imorgon, ni som är eller varit i v36-v 37 hade ni oxå mycket sammandragningar?

• Snuttispluttis

Förstår att du grät Kela! Det hade jag definitivt också gjort. Och skoj med ul! Du får berätta hur mycket man ser av bebisen när hon är så stor. Liksom, om du får se hela henne i bild samtidigt eller bara olika delar.

Ska börja se på det där md dagisplats till dottern. Tänker att efter årsskiftet kanske vi kunde börja lite smått om det finns plats :)

Nån med erfarenhet av olika dagis i centrala Helsingborg?

• Nefermiw

I Lunds kommun r det 25 timmar, men teoretisk skulle min dotters förskola kunde erbjuda mer eftersom att det är en privat Montessori förskola men de har besluttat att bara ha 25 timmar för barn av föräldralrdiga och arbetslösa. Tycker faktisk att det är oretvist att barnet inte får vara fler timmar när vi ändå betaler full avgift och förskolan får full peng från kommunen.

Min dotter var 57 cm lång och 4560 gram när hon föddes 12 dagar över tid.

Lillebror är estimerat till också att vara 4+ kg.

Svar på tråden BF Augusti 2016