• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Curlingmorsan

Var inne på förlossningen igår (igen) för minskade fosterrörelser. Fick vänta en stund på läkaren som skulle göra ul och då började han röra sig. Skulle gå och säga till att vi åkte hem, men just då kom läkaren och hon tyckte vi ändå kunde göra ett ul. Allt såg bra ut. Ena njurbäckenet var fortfarande lite förstorat, men troligtvis ingen fara. Passade på att fråga henne hur det är när vattnet går och bebis inte är fixerad. I en grupp på FB har det diskuterats och det har varit många olika svar från olika bm. Den här läkaren sa att så länge huvudet ligger längst ner så brukar det inte vara någon fara. Och ofta fixerar sig bebis inte förrän värkarna sätter igång. Så hon sa att eftersom min bebis ligger med huvudet neråt så behövde jag inte lägga mig ner om vattnet skulle gå. Men om bebis låg på tvären så fanns risk att navelsträngen kunde fastna så då skulle man ligga ner.

Min dotter föddes v 36+4, hon vägde 2400g och var 47cm. Sonen föddes v 38+2, vägde 3050g och var 50cm. Hoppas Lilleman i magen också är rätt liten!

• Kela1981
    Snuttispluttis skrev 2016-07-28 11:18:03 följande:

Jag födde min dotter i gynställning. La mig så när det var dags att krysta, innan hade jag suttit i meditationställning. Tyckte det funkade bra. Bm ser vad som händer och jag slipper se nåt, haha :P Nä, men jag orkade inte sitta på huk eller nåt sånt.

Dottern föddes 41+1 och vägde 3378 gr. Jag är inget orolig för stor bebis. Tror lilltjejen håller sig under 3800 gr :)

Men usch vad sorgligt med en som fött döda barn två ggr :'( Fick hon en levande bebis till slut Kela?

Hade första onda förvärken (eller vad det nu var) igårkväll. Bebis hade kört ett träningspass och sen kom det. Inte skönt, men inte så att jag trodde att fl var på gång direkt :P

37+0 idag!!!

Tycker också att magen är tung nu! Känns verkligen att jag har ett bebishuvud mellan benen :P

Ja hon fick en liten pojke till slut och tårarna fullkomligt sprutade på mig....och på dom också såklart :)
  • Mulan91

Jätte roligt att se allas magar :)

Jag födde också i den där gynpositionen, tyckte de funkade bra. Vet inte riktigt hur jag känner om att stå på alla fyra i rumpan med vädret även om jag hört att det fungerar bättre. Fast man kanske inte bryr sig i stunden :P

• Mulan91

Ni som dricker hallonbladsté, håll koll på dosen! Även om det är örtte ska man inte överdriva för d kan bli för mkt för kroppen , 2-3 koppar av löste är rekommenderat :)

• moen

Dricker en kopp om dagen :) tycker det är tillräckligt.. Smakar så illa!

Urs idag mår jag lite sådär.. Sovit hela kvällen igår, natten, och nu förmiddagen. Mår riktigt illa och har ont i magsäcken/lungorna/revbenen (kan inte riktigt säga vart). Har små hugg långt nere i magen, typ kissblåsan? Ilar ner mot fiffi och har molvärk. Haft några värkar inatt och imorse men nu bara som en svag mensvärk som ligger. Kan vi inte spola fram tiden lite så vi slipper va gravida tjejer?! :(

• DigiC
    Kela1981 skrev 2016-07-27 22:41:06 följande:

Nja just detta avsnittet var om högriskgraviditeter men det var ganska intressant och lite läskigt med diabetes, leversvikt och en som väntade sitt tredje barn men de två tidigare var dödfödda!
    Lite jobbigt att titta på faktiskt :/
    Har sett det tidigare och tycker att det är ganska intressant att se olika typer av förlossningar.
    Nu är programmet filmat i England så det skiljer ju sig lite från förlossningsvården i Sverige men ungen kommer ju ut på samma sätt där som här ;)

Däremot så tycker jag det verkar konstigt att alla kvinnor där föder när dom ligger på rygg med benen i såna gyn-grejer. Så som jag förstod det på min bm så är det den svåraste ställningen att föda i pga att man inte får hjälp av tyngdkraften.
    Ni som fött vaginalt innan; vad har ni att säga om saken?

När min son föddes så låg jag först på sidan, för det var skönast, sen till rygg och höll benen själv, tyckte inte det var några problem.

Nu när jag jobbat på förlossningen så vet jag att barnmorskorna säger till om de märker att det inte händer något, de föreslår andra ställningar. Men i början tar de främst hänsyn till vad mamman önskar om det inte finns några "medicinska hinder".

Om barnmorskan ska kunna hålla greppet som förhindrar att man spricker mycket så är det på sidan eller rygg som de behöver ha mammorna i. Vet inte riktigt varför, men gissar på att det inte går att komma åt, eller försäkra sig om att man håller rätt för när man väl håller på så skall greppet inte släppas.

• Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-07-28 12:50:56 följande:

Ni som dricker hallonbladsté, håll koll på dosen! Även om det är örtte ska man inte överdriva för d kan bli för mkt för kroppen , 2-3 koppar av löste är rekommenderat :)

Dricker 1-2 koppar om dagen och tycker faktiskt att det är ganska gott. Dessutom så tycker jag att det sätter igång magen lite också så tummen upp för det ;)
  • Mal Mal

Tycker också teet är gott. Äter en ananas nästan varje dag och dricker oftast 2-3 koppar te. Är väldigt glad i ananas alltså! Känns skönt att ha lite ritualer som får en att må bra. Förutom det som vilar jag mycket och umgås med barnen... På måndag börjar de sina 15 timmar och jag undrar redan vad jag ska göra med tiden om bebis inte kommer snart.....

• Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-28 14:33:12 följande:

Tycker också teet är gott. Äter en ananas nästan varje dag och dricker oftast 2-3 koppar te. Är väldigt glad i ananas alltså! Känns skönt att ha lite ritualer som får en att må bra. Förutom det som vilar jag mycket och umgås med barnen... På måndag börjar de sina 15 timmar och jag undrar redan vad jag ska göra med tiden om bebis inte kommer snart.....

O vad bra att du påminde mig om de 15 timmarna! Måste lägga om dotterns schema när jag går på föräldraledigt ju!
    Måste man anmäla till kommunen på nåt vis när dom går från heltid till 15h/veckan?
Svar på tråden BF Augusti 2016