• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Kela1981
    Snuttispluttis skrev 2016-08-19 21:08:32 följande:

Grattis Kela!!! Äntligen och bra jobbat :D

Låter inget trevligt med ruptur då :/ Ska nog sluta tycka synd om mig själv när det gör ont i mitt enda stygn..

Ligger du kvar på BB eller?

Och Hazelgrace.. Stackare vilket trauma! Kan inte ens börja föreställa mig hur förvirrande och fel allt måste kännas.. Men du fick din lilla bebis och snart ska du se att ni får vara tillsammans och då hoppas jag att minnet av allt traumatiskt bleknar <3

Tack!
    Det är faktiskt inte så farligt. Lite öm och stel men det är man nog i allmänhet ändå efter att ha klämt ut bebis :)

Vi åkte hem från BB igår kväll efter lite tips och råd om amningen.

Amningen funkar sådär från ena bröstet. Andra har en inåtvänd bröstvårta så där måste jag ha amningsnapp och det är inte fröken intresserad av att ta så jag får iväg och köpa en pump så jag kan pumpa igång det bröstet också :/
    Inatt och i morse fick jag ge henne 10 ml ersättning så hon lugnade sig tillräckligt för att ta bröstet annars går det inte alls.
    Mjölk verkar det dock finnas så nu hoppas jag bara att den riktiga mjölken kommer igång så att hon får mer i sig och blir lite nöjdare. Men aj aj aj i bröstvårtan på det bröstet hon vill ta av XD
  • Anonym (Mli)

Tack för uppmuntrande ord Mal mal, jag hoppas verkligen att du har rätt! Försöker ställa om mentalt att jag kommer få gå två veckor efter bf för den här väntan är väldigt tärande..

Får passa på o gratulera dig och alla ni andra som fått era små :)

• anlili
    Kela1981 skrev 2016-08-20 13:46:33 följande:

Tack!

Det är faktiskt inte så farligt. Lite öm och stel men det är man nog i allmänhet ändå efter att ha klämt ut bebis :)

Vi åkte hem från BB igår kväll efter lite tips och råd om amningen.

Amningen funkar sådär från ena bröstet. Andra har en inåtvänd bröstvårta så där måste jag ha amningsnapp och det är inte fröken intresserad av att ta så jag får iväg och köpa en pump så jag kan pumpa igång det bröstet också :/

Inatt och i morse fick jag ge henne 10 ml ersättning så hon lugnade sig tillräckligt för att ta bröstet annars går det inte alls.

Mjölk verkar det dock finnas så nu hoppas jag bara att den riktiga mjölken kommer igång så att hon får mer i sig och blir lite nöjdare. Men aj aj aj i bröstvårtan på det bröstet hon vill ta av XD

Usch, vad det är jobbigt i början innan brösten och bebisen har vant sig vid amningen. Först får man ont i bröstvårtorna (och har eventuellt problem ned att få bebis att greppa ordentligt), man längtar efter att mjölken ska rinna till och när den väl gör det får man så ont i hela brösten att man bara vill skrika om nån så mycket som kommer i närheten av dem (inte alla som får så ont iofs). Sen kanske det börjar stabilisera sig om man har tur. För mig var det värsta över på 6 dagar. Och nu funkar amningen klockrent. Lillan går upp i vikt som hon ska och det gör inte ont nånstans. Och man har nästan glömt de där jobbiga första dagarna.
  • Mulan91

Gahh idag började jag få värkar/sammandragningar men de var väldigt oregelbundna, dock höll det på i flera timmar ... Började nästan hoppas men sen avtog dom :(((( haha jäkla skit.

• Nmg

Ja så har jag oxå haft, Häromdagen med 5-10 min Mellanrum men sen avtog de och nu är det mest varje dag men inget regelbundet. Däremot har jag blrjat få ont "där nere" ungefär som att det Är ömt. Idag när jag satt i soffan så gjorde det jätteont som att nåt tryckte till, men sen försvann det... Gaaaaah

Mulan91 skrev 2016-08-20 22:53:46 följande:

Gahh idag började jag få värkar/sammandragningar men de var väldigt oregelbundna, dock höll det på i flera timmar ... Började nästan hoppas men sen avtog dom :(((( haha jäkla skit.

• Hazel Grace

Här är det jättesvårt med amningen. Han vet vart bröstet är och hittar det snabbt med stannar inte kvar där utan bökar runt och hackar med huvudet. Han suger inte tag ordentligt och äter och han somna gärna väldigt fort också, så jag oroar mig för att han inte ska gå upp i vikt som han ska. Men jag hoppas det går över snart.

Mina provsvar ang hjärtat är fortsatt ostabila och jag kommer få göra en uppföljning om några veckor när jag återhämtat mig från snittet. Fattar verkligen inte..

• anlili
    Hazel Grace skrev 2016-08-21 05:46:15 följande:

Här är det jättesvårt med amningen. Han vet vart bröstet är och hittar det snabbt med stannar inte kvar där utan bökar runt och hackar med huvudet. Han suger inte tag ordentligt och äter och han somna gärna väldigt fort också, så jag oroar mig för att han inte ska gå upp i vikt som han ska. Men jag hoppas det går över snart.

Mina provsvar ang hjärtat är fortsatt ostabila och jag kommer få göra en uppföljning om några veckor när jag återhämtat mig från snittet. Fattar verkligen inte..

Vi hade samma problem första veckan. Hon hittade bröstet, öppnade munnen men började sen att skrika istället för att suga. Detta trots att hon var jätteduktig på att suga på mina fingrar och sen när jag fick panik över att hon inte fick i sig något även på flaskan med utpumpad mjölk. Jag pumpade och flaskmata de samtidigt som vi tränade på amning emellan flaskningen i en vecka. Sen kom jag på att hon ville ligga på rygg när hon åt och inte mage mot mage som de "ska" ligga. Sen dess har det funkat. Så ge inte upp än om du gärna vill amma. Ta hjälp av personalen om du ligger kvar på BB och koppmata eller flaskmata under tiden så kan du vara trygg med att han får i sig det han ska.
  • moen
    anlili skrev 2016-08-21 09:35:29 följande:

Vi hade samma problem första veckan. Hon hittade bröstet, öppnade munnen men började sen att skrika istället för att suga. Detta trots att hon var jätteduktig på att suga på mina fingrar och sen när jag fick panik över att hon inte fick i sig något även på flaskan med utpumpad mjölk. Jag pumpade och flaskmata de samtidigt som vi tränade på amning emellan flaskningen i en vecka. Sen kom jag på att hon ville ligga på rygg när hon åt och inte mage mot mage som de "ska" ligga. Sen dess har det funkat. Så ge inte upp än om du gärna vill amma. Ta hjälp av personalen om du ligger kvar på BB och koppmata eller flaskmata under tiden så kan du vara trygg med att han får i sig det han ska.

Amningen har gått superbra bra här. Nu är hon 3v gammal men har senaste dagarna krånglat så som du beskriver det. Även fast hon har bröstet i munnen vill hon inte suga tag och blir istället riktigt ilsken och skriker, "hackar" med huvudet och sparkar sig runt. Funderar på om hon har ont i magen / irriterade slemhinnor efter att hon spytt så mycket.

Ammar nästan varje timme då hon spyr hela tiden (är inte att det är för mycket, utan hon ÄR hungrig..). Är superjobbigt då det innebär max 30 min sömn. Vet inte hur länge jag kommer orka hålla på såhär om hon ska spy som hon gör. Kommer i kaskader och ibland så att hon inte får luft och man hör hur hon får in vätska i lungorna. Blir rädd för att hon ska få lunginflammation eller andra lung problem. Ammade inatt och räknade hur många gånger hon spydde innan hon somnade. 10 gånger! Imorse bytte jag kläder 3 ggr på henne inom loppet av 5 min. Tvättar minst 1 gång om dagen och nu blir det att vara naken tills tvätten torkat. Ska bli härligt med besök idag, lukten av spya är överallt här hemma och kan inte avgöra om det är mitt hår, hennes hår, min hud, hennes hud, soffan, golvet, sängen eller smutstvätten det kommer ifrån. Säkert från allt möjligt :'(

Förlåt för gnäll men vet inte vart jag ska ta vägen. Får ingen hjälp av BVC och dom säger att "sålänge hon går upp i vikt så är det inget som är fel". Klart hon går upp i vikt när hon äter varje timme! Klart att något lyckas passerar även fast hon spyr upp nästan allt.
  • moen

Här är vår lilla "Kräk-Fia". Skulle döpt henne till det istället för Aurora :'D

• Sara25

Grattis till era små bebisar!

Jag har 6 dagar kvar.. Hoppas inte på mer än så iallafall! Längtar så mycket efter att få se och hålla i henne!

Funderar mycket på när det kommer att starta och hur det kommer att kännas.. Känner mig förväntansfull! Har känt några sammandragningar, men inget annat..

Hoppas att besöket hos bm på torsdag blir det sista..!

Vi som fortfarande väntar får peppa varandra sista tiden! :) :)

Svar på tråden BF Augusti 2016