Mal Mal skrev 2016-08-02 13:23:49 följande:
För två veckor sen kunde bm inte finna hjärtljuden till en början (tog 20 min), hon kunde heller inte avgöra hur bebis låg i magen. Dagen efter fick jag ul på sjukhuset där man fann att bebis låg vidöppet, huvudet neråt, dvs sin ryggrad mot min ryggrad, ansiktet framåt. Detta kan göra det svårt att finna hjärtljud och föds han i det fosterläget finns risk för utdragen fl och mer smärta, om det nu kan göra mer ont :P ...
Kom nyss från bm nu, en semestervikarie. Hon kunde inte säkert säga att huvudet låg nedåt och hon var väldigt osäker på hur han låg. Rörlig bebis med andra ord. Så i morgon ska jag tillbaka till mvc och träffa gynläkaren som ska klämma o känna på magen "så slipper du åka till sjukhuset igen". Känner mig efteråt lite sur eftersom jag litar mer på ul än den mänskliga faktorn. Sen tycker jag vår vc/mvc är mkt dålig. Hur mkt erfarenhet av höggravida kvinnor har en gynläkare på vc på vår lilla ort? Jag vet inte. Både jag och mina vänner har alltid skickats direkt till spec.mvc på sjukhuset vid minsta lilla... Mkt gnäll här men varför "chansar" dom så här dagen före bf? Skulle känns tryggare och veta säkert! Har för övrigt en vän som fick akutsnittas då bm här missade säte. Jag är LIVRÄDD för snitt.
Förlåt allt gnäll men blir orolig :(
Vilket märkligt bemötande!
Min dotter satt i säte och hade det inte varit för ett sent tul så hade det inte upptäckts förrän värkarna satt igång och det hade blivit akut snitt istället för planerat.
Denna gången frågade jag min bm hur vanligt det är att dom känner fel och då menade hon att så länge bebisen inte är fixerad så kan det vara svårt att känna men oftast kan man avgöra beroende på vart hjärtljuden ligger. Det verkar ju inte gå på dig om han nu ligger rygg mot rygg.
Oavsett så blev jag lovad ett extra ul om det var så att dom var minsta osäkra på vad som var upp och ner.
Hur långt har du till sjukhuset? Kan du inte ringa in och vara orolig för minskade fosterrörelser eller nåt? Jag är inte direkt ett fan av att fejka så men om det kan göra att du undviker ett akut snitt så är det värt det!