Hallonpajen skrev 2016-07-26 22:24:50 följande:
Jag har jätteångest för att bara få ha dottern 15-timmarsvecka på förskolan...hon blir snart 4 år, älskar sin avdelning och alla kompisar och är en ganska aktiv och krävande tjej. Jag fattar inte hur jag ska orka stimulera henne nog under veckorna och jag är jätterädd att lämningar och hämtningar blir tuffa. Med sonen blev det iaf katastrof då han hade svårt att komma in i gruppen kl 9 (enligt BVC är det hål i huvudet med lämning kl 9 eftersom alla sociala grupper hinner formeras mellan 8 och 9). Jag vet att jag målar fan på väggen men mitt första halvår som tvåbarnsmamma var verkligen ingen dans på rosor. Sen är det givetvis extremt olika beroende på hur barnet är och hur gammalt syskonet är men...ändå. Min högsta önskan är att få ha dottern 8-14 iaf fyra dagar i veckan och jag är ohemult avundsjuk på de kommuner som har 25-timmarsveckor!
Stolt sytok!
Vi lämnar nästan alltid dottern klockan 9 och har gjort sen hon började på dagis. Då kommer vi precis i skiftet frukost/ utgång så det har funkat kanon!
Antar att det har lite att göra med hur dagisets dagar ser ut och hur gamla dom är. Blir ofta mött av ett gäng barn som ropar hennes namn och möter upp vid grinden så när dom är så små (2år) så spelar nog inte sociala grupperingar så stor roll.
Jag hoppas kunna ta mig till öppna förskolan åtminstone måndagen eller fredagen varje vecka så blir det bara tre "tråkiga" dagar hemma i veckan. Sambon jobbar både nätter och helger så varannan helg är jag själv med båda barnen och dom blir väl extra tråkiga för dottern tyvärr.
Tycker egentligen att man borde få bestämma själv hur många timmar barnen ska gå på förskolan när man är hemma. Om man är villig att betala för mer så borde det inte vara några problem. Vissa barn behöver mer stimulans än andra och mår bättre av att få vara på dagis några extra timmar i veckan och det borde vara upp till föräldrarna att läsa av sina barn.