• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nmg

Minsvärmormed- alltså nej jag tycker inte du överreagerar. Fattar inte vad der är för fel alltså, är det inte sunt förnuft att om Man försöker trösta ett barn som skriker borde man inte ge den till föräldern då? Måste man som förälder hämta barnet från dem?

Jag är Oxå för feg att hämta barnet när han skriker och jag känner igen der där med att de tar barnet när man knappt Kommit innanför dörren. Suck. Mina hoppar typ på bebisen direkt säger knappt hej till oss. Såååå fjantigt!

• Mulan91

Har följt era inlägg men inte skrivit för jag helt enkelt inte har samma problem. Har knappt någon familj som stöttar mitt val av man och därför vill de inte ha kontakt med oss. Så mina svärföräldrar är de enda som har visst intresse och de är inte så på som era verkar vara.

Men känner ändå att jag vill skriva att ni har jäkligt rätt! Era svärföräldrar verkar ju så himla respektlösa! Tycker ni ska samla modet och ta er unge tillbaka, det är trots allt ert barn och då också ert ansvar. Klart en sån liten bebis vill vara hos mamma eller pappa, helt jäkla idiotiskt att man inte respekterar det och medvetet tar bebisen ifrån er! Man blir ju himla frustrerad av att läsa det här.

• Hazel Grace

Nmg, jag tycker det låter vettigt att du får prata med en kurator eller något. Så som du samlat på dig ilska så måste det få rinna ur dig. Du får skita i om dina svärföräldrar blir ledsna och sura, om dom låter bebisen skrika och säger emot din dotter på det viset (hon ville ju uppenbarligen bara upplysa om bebisens rutiner) så får dom inte vara barnvakt. Kan dom inte acceptera sin plats så är det tack och hejdå. Behöver du barnvakt så vänd dig till din syster. Om din man inte klarar av att ha barnet utan att hans föräldrar ska komma så är det ju himla sorgligt.

Jag har också svårt att säga ifrån och sådär men så långt som det verkar gått för dig så kommer ni ändå aldrig få en bra relation så då är det lika bra att sätta ner foten. Samla mod!

• Misszandra
    Minsvärmormed skrev 2016-11-09 13:42:46 följande:

Hej! Kan inte låta bli att skriva när jag ser hur ni har det med era svärmödrar. Har följt denna tråd länge då jag fick mitt första barn i slutet av juli. 

Innan jag och min sambo fick vår dotter hade jag en bra relation till min svärmor. Men så fort dottern kom kändes det som att allt förändrades. Hon har åsikter om ALLT, och kommer med påståenden hela tiden. ?Ni har vant henne vid att bli buren hela tiden? ?Ni har gjort så att hon är blyg för andra?, etc. Varje gång vi kommer dit (vilket är minst en gång i veckan, lite väl ofta tycker jag men det är viktigt för min sambo) rycker svärmor bebisen ur våra armar innan vi ens hunnit få oss av skorna. Bebis blir då självklart ledsen och svärmor går iväg med henne för att trösta. Jag är för feg för att ta tillbaka bebis på en gång men jag har sagt till min sambo att jag tycker det är jobbigt när någon annan än han och jag håller i bebisen när hon är ledsen. Min sambo tar mina känslor på allvar och försöker ta tillbaka bebis, men hans mamma säger alltid NEJ och fortsätter gå iväg med vår bebis. När hon till slut inser att hon inte kan trösta räcker hon över bebis till mig (aldrig till min sambo) och säger ?hon är hungrig.? Spelar ingen roll om jag VET att bebisen är mätt, enligt svärmor är hon alltid hungrig, annars skulle hon vara nöjd i farmors famn. Min svärmor säger ofta till min sambo (på deras språk som jag inte förstår) att hon tror att bebisen är hungrig för att min bröstmjölk inte innehåller någon näring. Jag helammar och dottern följer sin kurva? Men svärmor har sedan dottern var ca två månader velat ge henne ?riktig mat? istället. Alltså typ soppa, kyckling, potatis? Detta sårar mig enormt mycket. Vår bebis är så glad och pigg när vi är hemma, men varje gång vi är hos svärföräldrarna är hon ledsen och gallskriker. Det känns som att min svärmor tycker att jag är en dålig mamma och jag har ångest varje gång vi ska åka dit. Efter ett besök där är jag ledsen och ältar alla kommentarer från svärmor.  Känns extra jobbigt att hon pratar sitt språk med min sambo så att jag inte förstår vad som sägs. Vad tycker ni, överdriver jag? Man är ju så känslig som nybliven mamma, och så alla amningshormoner på det. Vet inte hur jag ska hantera detta och min sambo blir ledsen när jag blir ledsen. Svärmor tycker även att vi ska lägga dottern ensam i ett rum när hon skriker, vilket jag aldrig skulle göra. 

Ledsen för lång text med behövde skriva av mig

Jag känner igen mig i vad du skriver. Innan min son föddes fick min sambo en brorsdotter och hon klagade väldigt mkt på att de alltid höll henne osv. Hon är en bebis som man måste bära på, min son är inte det så det har jag inte hört något om.

Men att få bebisen ryckt ur ens armar har jag erfarenhet av. Jag får knappt se min son när de är här, endast när han ska äta. Och nu när de börjar bli lite större så märker de av saker lättare, klar de blir blyga, speciellt om de inte får vara hos sina föräldrar när de vill det. Deras skrik är ju ett rop på hjälp. Jag kunde ju verkligen se på min sons ansikte att han ville till mig, fick jag honom? Nej!

Det du skriver om att du inte har tillräckligt med näring osv är bara bullshit. Om hon växer som hon ska och annars är en nöjd bebis är det inget fel på din mjölk. Däremot är ju de felet, de borde kanske fatta att om bebisen skriker hos henne men inte hos dig? Slutsats? Bebisen är trygg hos mamma men inte hos farmor.

Jag tror också att om bebisen aldrig får känna trygghet kommer den inte utveckla en bra relation med farmor, för hon skriker ju av en anledning, hon är otrygg. Och det kommer hon bära med sig.
  • moen

Minsvärmormed, du överdriver INTE! Förstår inte vad det är för fel på folk :( blir mer och mer förbannad! Vill åka runt med nån jävla handske och ge alla en rejäl örfil! Urs!

Mulan91 skrev 2016-11-09 14:26:54 följande:

Har följt era inlägg men inte skrivit för jag helt enkelt inte har samma problem. Har knappt någon familj som stöttar mitt val av man och därför vill de inte ha kontakt med oss. Så mina svärföräldrar är de enda som har visst intresse och de är inte så på som era verkar vara.

Men känner ändå att jag vill skriva att ni har jäkligt rätt! Era svärföräldrar verkar ju så himla respektlösa! Tycker ni ska samla modet och ta er unge tillbaka, det är trots allt ert barn och då också ert ansvar. Klart en sån liten bebis vill vara hos mamma eller pappa, helt jäkla idiotiskt att man inte respekterar det och medvetet tar bebisen ifrån er! Man blir ju himla frustrerad av att läsa det här.

Jag har inte heller samma problem. Min svärmor träffar jag mint en gång i veckan (utan min sambo) och hon hjälper mig med det ena och det andra. Åka med till veterinären med hundarna, dammsuga, följa med till läkartid, avlasta när sambon jobbar långa pass, stanna hemma med henne medan jag går ut me hundarna osv. Hon har super bra kontakt med min dotter och jag litar på henne. Och ju mer jag och svärmor lär länna varandra blir det ännu lättare att säga vad jag vill, som att amma, och hon lär sig vad dottern vill.

Min familj är inte heller så involverade i min dotter. men inte på samma sätt som med din familj. Min familj är "bara" ointresserad och självupptagna. Min lillebror till exempel har aldrig träffat henne. Han bor i Sundsvall så det är en liten bit att åka men det är inget skäl till att aldrig träffa din systerdotter för första gången! Och det som gör mig mest sårad är att mina föräldrar stöttar honom och säger "men han är så trött på helgerna, han jobbar ju heltid på vardagen så på helgerna vill han ta det lugnt"! Min mamma har träffat henne två gånger och hon bor 15 min ifrån. Samma med storebror och min pappa 3 (han frilandsar och är aldrig hemma så hade inte räknat med fler gånger) men då har han nästan inte ens tittat på henne. Det gör mig sä ledsen för att jag hade verkligen inte räknat med att dom skulle va så kalla och ointresserade. Önskar så att dom hade velat träffa henne..
  • F89

Hej,

Jag fick av en slump se er tråd och de inlägg som handlar om svärföräldrar (och främst svärmödrar).
    Jag var i EXAKT samma situation när min dotter föddes för ganska exakt två år sedan. Från att ha tyckt om mina svärföräldrar och haft en fin relation så fick jag ångest bara de hörde av sig. De (främst svärmor) skulle alltid rycka bebis ur händerna, gå iväg om bebis blev ledsen och inte vilja lämna tillbaka henne, tjata om barnvakt, byta blöja, ha åsikter om ALLT och jag höll på att bli galen.

Det som störde mig MEST och som jag blir förvånad över att ingen av er verkar se som det stora problemet var att min man inte stöttade mig. Han var ofta sådär "oj, vägrade hon ge tillbaka bebisen... Det missade jag... De är ju ändå hennes farmor och farfar". Jag kan ta att svärföräldrarna betedde eller åtminstone försökte bete sig på ett visst sätt men problemet var ju att min man gjorde det OK för dem att fortsätta genom att inte markera.

Jag och min man bråkade MASSOR. Jag menade att nu har han en egen liten familj, dags att bete sig därefter. Till slut bestämde vi att han skulle vara som en jävla hök över svärföräldrarna när vi var med dem, och så fort de kom med onödiga kommentarer, tyckte bebis ur armarna, inte ville lämna tillbaka etc så fick HAN säga till SINA föräldrar. De (främst svärmor) blev irriterad många gånger och gjorde kommentarer om att man aldrig fick vara med sitt barnbarn osv osv osv men jag kände stor skillnad eftersom att min man äntligen visade att vi var en familj, ett team.

Förvånansvärt nog så blev allt väldigt mycket bättre när min dotter blev närmare året och själv kunde visa/uttrycka vad hon vill. Idag är hennes farmor och farfar hennes stora favoriter och jag låter i regel dem passa henne över mormor och morfar (det hade jag ALDRIG trott när det var som värst).

Nu har vi en bebis som är 3 månader och innan hon kom var jag ärligt talat nervös att den nu väldigt bra relationen med svärförälderna skulle ändras igen eftersom jag upplevde dem som sjuka i huvudet när min äldsta dotter var liten. Dock har inget sånt hänt, jag upplever att de har förstått (även om de inte alltid gillar det) att jag och min man bestämmer över våra barn och vi tar de beslut som vi anser är rätt.

Till er som har problem: Det är barnets pappa ni ska leva med! Det är han som måste backa er och det är han som (minst men gärna helt) måste sätta gränser mot sina föräldrar!!

Stå ut och håll ut, det blir bättre <3

• moen
    F89 skrev 2016-11-10 05:01:59 följande:

Hej,

Jag fick av en slump se er tråd och de inlägg som handlar om svärföräldrar (och främst svärmödrar).

Jag var i EXAKT samma situation när min dotter föddes för ganska exakt två år sedan. Från att ha tyckt om mina svärföräldrar och haft en fin relation så fick jag ångest bara de hörde av sig. De (främst svärmor) skulle alltid rycka bebis ur händerna, gå iväg om bebis blev ledsen och inte vilja lämna tillbaka henne, tjata om barnvakt, byta blöja, ha åsikter om ALLT och jag höll på att bli galen.

Det som störde mig MEST och som jag blir förvånad över att ingen av er verkar se som det stora problemet var att min man inte stöttade mig. Han var ofta sådär "oj, vägrade hon ge tillbaka bebisen... Det missade jag... De är ju ändå hennes farmor och farfar". Jag kan ta att svärföräldrarna betedde eller åtminstone försökte bete sig på ett visst sätt men problemet var ju att min man gjorde det OK för dem att fortsätta genom att inte markera.

Jag och min man bråkade MASSOR. Jag menade att nu har han en egen liten familj, dags att bete sig därefter. Till slut bestämde vi att han skulle vara som en jävla hök över svärföräldrarna när vi var med dem, och så fort de kom med onödiga kommentarer, tyckte bebis ur armarna, inte ville lämna tillbaka etc så fick HAN säga till SINA föräldrar. De (främst svärmor) blev irriterad många gånger och gjorde kommentarer om att man aldrig fick vara med sitt barnbarn osv osv osv men jag kände stor skillnad eftersom att min man äntligen visade att vi var en familj, ett team.

Förvånansvärt nog så blev allt väldigt mycket bättre när min dotter blev närmare året och själv kunde visa/uttrycka vad hon vill. Idag är hennes farmor och farfar hennes stora favoriter och jag låter i regel dem passa henne över mormor och morfar (det hade jag ALDRIG trott när det var som värst).

Nu har vi en bebis som är 3 månader och innan hon kom var jag ärligt talat nervös att den nu väldigt bra relationen med svärförälderna skulle ändras igen eftersom jag upplevde dem som sjuka i huvudet när min äldsta dotter var liten. Dock har inget sånt hänt, jag upplever att de har förstått (även om de inte alltid gillar det) att jag och min man bestämmer över våra barn och vi tar de beslut som vi anser är rätt.

Till er som har problem: Det är barnets pappa ni ska leva med! Det är han som måste backa er och det är han som (minst men gärna helt) måste sätta gränser mot sina föräldrar!!

Stå ut och håll ut, det blir bättre <3

Precis så tycker jag med :) precis som jag skrev till dig, Nmg, så blir jag lika arg på din man som inte kan stötta dig. Det är erat gemensamma barn och han har ett lika stort ansvar för att ert barn ska må bra! Om ni har olika syn på hur man tar hand om ett barn är det bra om ni sätter er och pratar om hur ni vill ha det. När ni kommit fram till det så måste han säga ifrån till sina föräldrar när det blir fel, så att dom också förstår att det är erat barn och vet hur ni vill ha det. Vet inte hur mycket du sagt till henne men det är ju svårt också för henne att veta hur ni vill ha det om ingen säger ifrån på skarpen (även fast hon borde veta att man inte beter sig på vissa sätt..!)
  • Nmg

Har förklarat för min man nu noggrant att jag tyckt varit jobbigt Svärföräldrarna och att han behlver markera för de vad som gäller, man kan faktiskt

Göra det på ett snällt sätt man behlver inte vara elak.

Så vi får väl se vad som

Händer framöver. Jag va så arg häromdagen när de frågade min man hur länge jag och han hade varit ute och Ätit (för o kolla hur länge syrran fick vara barnvakt) ska jag verkligen som vuxen 2 barnsmamma behöva förklara det??!

Nä usch jag vill inte träffa de på ett tag faktiskt! Om

De nu måste träffa bebis så är det bästa om de kommer hit så kan min man hänga i ett rum

Med dem ich bebis och jag kan laga mat i köket så slipper jag umgås men att jag ör under samma tak i alla fall.

• Misszandra

Mitt i all svärmors-prat har jag en fråga ang rapning. Hur gör ni?

Min son är väldigt stark och så himla nyfiken att när jag tar upp honom efter han har ätit så vill han liksom kolla runt och vrider sig i min famn vilket gör det svårt att hålla honom med en hand och dunka den andra i rumpan. Kan också säga att han rapar kanske 4/10 ggr. Han är väldigt svår-rapad, jag tkr inte heller han verkar besvärad över att inte bli rapad, han verkar aldrig ha ont i magen men fiser mkt, han rapar ibland av sig självt också. Jag har nästan lite gett upp på att rapa honom, och glömmer ibland bort det. Rapar inte heller honom på natten. Som sagt, hur gör ni?

• Mal Mal
    Misszandra skrev 2016-11-10 15:21:36 följande:

Mitt i all svärmors-prat har jag en fråga ang rapning. Hur gör ni?

Min son är väldigt stark och så himla nyfiken att när jag tar upp honom efter han har ätit så vill han liksom kolla runt och vrider sig i min famn vilket gör det svårt att hålla honom med en hand och dunka den andra i rumpan. Kan också säga att han rapar kanske 4/10 ggr. Han är väldigt svår-rapad, jag tkr inte heller han verkar besvärad över att inte bli rapad, han verkar aldrig ha ont i magen men fiser mkt, han rapar ibland av sig självt också. Jag har nästan lite gett upp på att rapa honom, och glömmer ibland bort det. Rapar inte heller honom på natten. Som sagt, hur gör ni?

Jag rapar honom inte på natten. På dagen rapar jag honom men han rapas väldigt lätt. Behöver oftast inte klappa honom. Men jag hänger honom liksom lite mer över axeln och då ibland klappar jag lätt, långt ner på ryggen. Men som sagt min är en riktigt rapare och då känns det som att min behöver det. Prova några dgr att inte rapa o se hur det går? Om han verkar få ont i magen är det ju bara att försöka rapa mer igen.. :)
Svar på tråden BF Augusti 2016