• Nmg

BF Augusti 2016

Pratar du med nån om ångesten? Vilken hjälp har du fått? Min kan vara borta länge sen komma plötsligt som tex att hag va på hotellet med dottern och blev orolig att om jag blir sjuk pga huvudvärken ska dottern ringa ambulans och det blev värre då. Jag fick hjälp med samtalsstöd förut det hjälpte faktiskt.

skattenmust skrev 2016-03-19 16:59:47 följande:

Åhh men söta du, det låter som om du får ångestattack i samband med migrän, inte alls ovanligt, absolut så kan du få migrän pga den otroliga hormonladdning i din kropp nu åxå, jag har med haft hemskt intensiv huvudvärk det sista. Fler saker hade visat sig om det var något annat, för mig låter det dessutom som om du har gått in i ångest, tro mig det vet jag allt om, då jag utreds för ptsd . Att må illa när man får panikångest är högt normalt, du vet att ångest är kroppens sista reserv, jag har vaknat mitt i natten av mitt eget skrik pga mardrömmar, som framkallas av minnen och jag får springa upp och kräkas, ångest är hemskt.

Kan säja att min graviditet triggar min ångest då jag går in i perioder då jag blir mer orolig än annars, är just på väg ut en sådan nu, tills katten sprang och tog ett skutt på magen, men rara här inne lugnade ner mig och jag inser att det låter ju mest rationellt att det krävs mer för att skada bebis..

• Nmg

Det gjorde ont på ena sidan, super ont jag har gjort ivf ich fick hormon behandling, kanske har mer hormoner i mig då? Men då borde man kanske ha fått ont då och inte flera veckor senare. Hur är det med din migrän, släpper smärtan när man kräks?

anlili skrev 2016-03-19 16:54:22 följande:

Man tror ar migrän kan ha med hormoner att göra. Många som har migrän, däribland jag, blir av med den under graviditeten. Men man kan också få migrän under graviditeten om man aldrig haft det förut. Då har jag för mig att det brukar gå över efter förlossning. Det låter mycket som migrän det du beskriver. Vart i huvudet hade du ont? Oftast sitter det i tinningen och bakom ögat på ena sidan. Första gången jag hade migrän trodde jag på riktigt att jag skulle dö, hade aldrig haft så ont i huvudet förut. Började få migrän i 25-årsåldern och hade i spett sett aldrig ont i huvudet innan dess.

• Nmg

AhA fick du migrän när du väntade sonen?

skattenmust skrev 2016-03-19 17:06:44 följande:

Samma här, Men mitt tryck kommer i bakhuvudet, som om någon dragit ett basebollträ i mitt huvud, jag åkte in med ambulans första gången och var säker på att jag fått en hjärnblödning, Ja NMG min smärta brukar släppa efter ett visst antal kräkningar....men jag blir väldigt trött och matt efteråt...

Min migrän försvann efter många år att ha lidit när jag fick min son, Men nu börjar jag känna av den igen..

• Nmg

Det låter väldigt jobbigt det måste vara väldigt påfrestande hur ofta pratar du ned nån? Om mitt blir värre ska jag söka samtalsstöd igen, jag äter inga mediciner. Det va 8 år sen jag fick samtalsstöd.

skattenmust skrev 2016-03-19 17:12:55 följande:

ja jag får samtalsstöd pga min otroliga ångest som påverkar hela mitt liv och tillvaro, jag fick mkt starka sömnmediciner under 3 år, fram tills jag blev gravid nu, då tvär slutade jag, har även fått ångestdämpande medicin. Ångest kan utlösas av olika faktorer, för mig så var det mitt livs trauma som jag inte vill gå in på här, men har inget med min mammas bortgång eller missfall att göra, utan annat.

Jag går även och samtalar och helt ärligt så tror jag inte att jag någonsin kommer vara samma tjej som jag var innan den händelsen.

Jag kan vakna mitt i natten av att jag hör mitt eget skrik och tårar sprutar, min man kramar mig, vaggar mig tills jag lugnar ner mig, ibland så vandrar jag runt i lägenheten eller tar en varm dusch för att varva ner, ibland så kräks jag av det-

Det låter som att du har ångest å får attacker, har du fått hjälp för det?

När jag går in i en sådan period så kan jag åxå få för mig det ena värre än det andra....Men någon stroke har varken du eller jag...

• Nmg

Känner

Många som har migrän hoppas jag inte har nåt återkommande, som du beskriver det låter inga bra alls!

Anonym (Malin) skrev 2016-03-19 17:22:30 följande:

Jag hade migrän när jag var i tonåren sen försvann det, fick tillbaka det med första sonen och lika nu kom det som ett brev på posten i v16. Har lika som du beskriver, man tror att man ska dö på fläcken, mitt går dock inte över efter jag kräkts eller så, den mest fruktansvärda huvudvärken sitter i ca. 10-12 h sen kan jag ha som "vanlig" huvudvärk i 2-3 dagar efter... Men det som lindrar är ett mörkt rum, inte några ljud och en kall blöt handduk över pannan. Kaffe sägs också lindra då koffeinet är blodförtunnande. Finns vissa mediciner man får ta som gravid men har försökt undvika sånt själv.

Hoppas du slipper fler attacker för det är verkligen fruktansvärt!

• Nmg

Tack det ska jag göra <3

skattenmust skrev 2016-03-19 18:56:42 följande:

NMG

Det är jättejobbigt periodvis, jag går ca 2 gånger i månaden, innan var det oftare, vissa perioder så ringer jag och pratar lite utöver våra möten. Jag tycker att du ska be att få ta upp den kontakten igen. Det hjälper mycket 

• Nmg

Tack skönt att höra! Jag har bara haft det 1 gång, peppar peppar hoppas det inte blir fler ggr. Om det hade varit nåt allvarligt så skulle man väl ha fått fler symtom under de här två veckorna?

Zarizen skrev 2016-03-19 21:24:05 följande:

Nmg:

Jag jobbar som sjuksköterska på en stroke avdelning men vi har även hand om patienter med alla typer av "huvud-problem" såsom illamående, yrsel, kramper, huvudvärk etc. Det låter verkligen inte som en stroke utan kan mycket väl vara migrän. Hur som helst väldigt jobbigt. Hoppas du får hjälp. Krya.

• Nmg

Men va knäppt, man tänker ju inte att man ska dö för att

Man får ont i knät! Man ska nog intr googla heller, blir bara mer nervös då. Haha

Snuttispluttis skrev 2016-03-19 20:54:23 följande:

Nmg, det låter som det var migrän du hade. Jag får migrän när jag sover dåligt, är stressad och så. Är så van så när jag känner att det är migrän går jag till toan och kräks så fort som möjligt och sen sover bort det.

Det är lätt att bli orolig, speciellt när man hör massa skräckhistorier. Som det jag fick höra idag. Brodern till en kollega till min svärmor kom hem från Thailand och hade ont i knät. Jättejätteont och sökte vård och de skickade hem honom. Sen gick det några dagar och kollegan fick inte tag på honom så hon åkte hem till honom. Hittar honom sittandes död i soffan med tvn på. Men förstå vad osannolikt det är att ont i knät leder till att du dör.

Samma som för dig. Det är väldigt sällan som huvudvärk betyder stroke.

Vet inte om min historia gjorde dig lugnare, men jag tror att du kan sluta oroa dig iaf (lättare sagt än gjort ibland) :)

• Nmg

Tack jag mår Mycket bättre idag, tack för omtanken. Höll på att googla sönder mobilen igår

Men efter era lugnande ord könns det bättre! Känner mig mycket positiv idag

Har en fråga angående bebis prylar, har ni börjat handla Nåt än? Barnvagn? Har ni bestämt vilken barnvagn ni ska köpa? Jag är inne på Emmaljunga Viking , är det nån som har nån erfarenhet av den? +-?

• Nmg

Håller med, är oxå

Less på att vara gravid Ändå har haft det ganska bra hittills. Men jag har aldrig varit den som tycker att det är mysigt att gå runt med en stor mage. när har du bf?

Aleeexa skrev 2016-03-20 10:36:39 följande:

Halloj!! Jag fick bryt i morse... Tycker det går så satans sakta... Vill liksom va klar med det här NU. Jag är redan trött på att vara gravid... Och vill ha det överstökat... :(

Känns som en evighet till bf

Svar på tråden BF Augusti 2016