• Anonym (L)

Ansvar för bonus?

Hej! Kom upp en diskussion här hemma och jag blev nyfiken på hur ni andra har det. Hur mycket ansvar har ni för era bonusbarn? Har ni själva fått ta för er eller har ni redan från början förväntas ta stor ansvar? Vad gör ni för bonus och vad gör ni inte? Vill ni ha mer/mindre ansvar för bonus? Vilket ansvar tycker ni man borde ha för ett bonusbarn?

Lagar jag mat så lagar jag även till bonus såklart. Tvättar jag så tvättar jag även bonus kläder. Lämnar väldigt sällan på förskola, bara vid krissituation. Detsamma gäller att vara själv med bonus. Men där går ungefär gränsen. Skulle aldrig få för mig att städa bonus rum, ta ansvar för att bonus kommer till förskola eller göra saker på egen hand med bonus.

Vad har ni för ansvar för ert bonusbarn?

• Svar på tråden Ansvar för bonus?
  • Gnuggarn
    Brumma skrev 2016-01-16 19:50:32 följande:
    Helt ärligt tror jag att det är vanliga att skilsmässobarn är bortskämda ja. Föräldrarna har dåligt samvete och vill kompensera. De vill inte ha konflikter på sin vecka/helg och slätar över, ställer inga krav, passar upp osv.

Naturligtvis ligger huvudansvaret på föräldern men detta beteende skapar just dessa barn som jag ofta läser om här.
    Precis så är det!
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-17 20:48:42 följande:

Vissa människor behöver ju riktig hjälp... Jag är ingen förälder men jag är 16 år och ett bonusbarn, jag har bonussyskon och ett biologiskt, jag älskar mina bonussyskon som mina egna, dom är d finaste som hänt mig. Likaså min bonuspappa. I våran familj finns det inget som är "bonus" utan vi alla är en familj som älskar varandra. Min bonuspappa tar hand om mig lika mkt som min mamma. Det finns ingen skillnad. Punkt slut. Alla är där för varandra. Spelar ingen roll om d är bonus eller inte. Ta er i kragen människor!!

Fast alla barn vill inte ha en extra förälder. .

Jag lärde känna min bonusdotter när hon var ett år och har haft den rollen du beskriver att din bonuspappa haft.

När min bonusdotters mamma träffade en ny man var hon redan i yngre tonåren och skulle förmodligen gått i taket om han försökt ta samma ansvar dom mamman.

Tror det är viktigt att låta den nyblivna familjen själva känna vad som funkar bäst och inte fastna i ngn mall om hur det "ska" vara.
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-17 20:48:42 följande:

Vissa människor behöver ju riktig hjälp... Jag är ingen förälder men jag är 16 år och ett bonusbarn, jag har bonussyskon och ett biologiskt, jag älskar mina bonussyskon som mina egna, dom är d finaste som hänt mig. Likaså min bonuspappa. I våran familj finns det inget som är "bonus" utan vi alla är en familj som älskar varandra. Min bonuspappa tar hand om mig lika mkt som min mamma. Det finns ingen skillnad. Punkt slut. Alla är där för varandra. Spelar ingen roll om d är bonus eller inte. Ta er i kragen människor!!

Jag tycker det var väldigt fint och kärleksfullt skrivet av dig. Väldigt klokt för att vara 16 år.

Nä, det kanske inte funkar så hos alla men i min värld håller jag med dig. Inte för det sagt att någon annan gör fel men jag vill leva precis så som du beskriver! :)

• Anonym (Bonusdottern)

Jag önskar bara att alla barn som har bonuspappor/mammor/syskon ska få vara lika lyckliga som jag. O därför är det föräldrarnas ansvar att göra så det blir så. Inget barn ska någonsin känna sig utanför, o speciellt inte hemma hos sin mamma/pappa. Ingen annan ska få komma i bestämma o ändra på hur pappan eller mamma har det hemma med sina barn. Så du som är bonusmamma/bonuspappa ska faktiskt inte få ha nått att säga om när barnet ska vara där eller när den inte ska vara där tex. Barnet var ju med sin förälder innan DU som bonus kom in o ville bestämma o röja. Ett barn får vara hemma när h*n vill. Vart den vill. Punkt slut

• Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-18 20:43:51 följande:

Så du som är bonusmamma/bonuspappa ska faktiskt inte få ha nått att säga om när barnet ska vara där eller när den inte ska vara där tex. Barnet var ju med sin förälder innan DU som bonus kom in o ville bestämma o röja. Ett barn får vara hemma när h*n vill. Vart den vill. Punkt slut

Jag som "bonusmamma" kommer absolut vilja ha saker att säga till om i mitt eget hem. Bor du, min sambos barn där, så får du rätta dig efter din pappa liksom efter mig. På exakt samma villkor. Speciellt om jag och pappan är överens om att det är så vi ska lägga upp vårt liv. Du som barn bestämmer INTE detta.

Det går inte att välja att bara lyssna på den ena vuxna, biologisk förälder eller ej. Folk som inte är bonusföräldrar eller har insikten där förstår inte vad de ber om/förväntar sig när de säger så som du säger. Det du säger är att jag som vuxen människa inte ska bestämma i mitt hem och att någon annan utomstående vuxen har förtur på att bestämma där. Glöm att det seriöst finns vuxna människor som tycker det är okej att någon annan vuxen ska bestämma över dem, eller ännu värre: att barn ska bestämma det.

Föräldrarna har separerat, livet ser annorlunda ut. Absolut ska barnet känna sig trygg i sitt hem men att säga att någon annan som bor i hemmet inte ska få bo där på sina egna villkor, är ett skämt. Du är barn, vi är vuxna. Så är gången. Så länge man tvingas bo med någon annans barn SKA man ha möjligheten att ta hur mycket/lite ansvar man vill, och oavsett det ha full rätt att säga IFRÅN. Sen om man som bonusförälder inte vill det, eller att man kommit överens om annat, är en annan fråga. Men man har alltid rätt att bestämma det, som vuxen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-18 20:43:51 följande:

Jag önskar bara att alla barn som har bonuspappor/mammor/syskon ska få vara lika lyckliga som jag. O därför är det föräldrarnas ansvar att göra så det blir så. Inget barn ska någonsin känna sig utanför, o speciellt inte hemma hos sin mamma/pappa. Ingen annan ska få komma i bestämma o ändra på hur pappan eller mamma har det hemma med sina barn. Så du som är bonusmamma/bonuspappa ska faktiskt inte få ha nått att säga om när barnet ska vara där eller när den inte ska vara där tex. Barnet var ju med sin förälder innan DU som bonus kom in o ville bestämma o röja. Ett barn får vara hemma när h*n vill. Vart den vill. Punkt slut

Nu spårade jag ur och svarade inte riktigt på det som du sa. Men för att svara på det så tycker jag absolut att en bonusförälder ska ha samma möjligheter som alla andra att säga till/bestämma när barnet ska vara närvarande och inte närvarande. Så länge man tvingas leva med barnet så har man absolut rätt till det. Det är som sagt inte någon som kan bestämma det över ens huvud. Du påverkar min närvaro på exakt samma sätt som din närvaro påverkar din pappa - du är i vårt hem. Därför upplever jag att det absolut ska finnas möjligheter för bonusförälder att ha åsikter kring det. Att föräldarna har levt tillsammans en gång och att en som bonusförälder kommit in senare har absolut ingenting med saken att göra. Det handlar om det gemensamma hemmet och livet. Oberoende av barnet.
  • Ess
    Anonym (L) skrev 2016-01-19 14:36:35 följande:
    Jag som "bonusmamma" kommer absolut vilja ha saker att säga till om i mitt eget hem. Bor du, min sambos barn där, så får du rätta dig efter din pappa liksom efter mig. På exakt samma villkor. Speciellt om jag och pappan är överens om att det är så vi ska lägga upp vårt liv. Du som barn bestämmer INTE detta.

Det går inte att välja att bara lyssna på den ena vuxna, biologisk förälder eller ej. Folk som inte är bonusföräldrar eller har insikten där förstår inte vad de ber om/förväntar sig när de säger så som du säger. Det du säger är att jag som vuxen människa inte ska bestämma i mitt hem och att någon annan utomstående vuxen har förtur på att bestämma där. Glöm att det seriöst finns vuxna människor som tycker det är okej att någon annan vuxen ska bestämma över dem, eller ännu värre: att barn ska bestämma det.

Föräldrarna har separerat, livet ser annorlunda ut. Absolut ska barnet känna sig trygg i sitt hem men att säga att någon annan som bor i hemmet inte ska få bo där på sina egna villkor, är ett skämt. Du är barn, vi är vuxna. Så är gången. Så länge man tvingas bo med någon annans barn SKA man ha möjligheten att ta hur mycket/lite ansvar man vill, och oavsett det ha full rätt att säga IFRÅN. Sen om man som bonusförälder inte vill det, eller att man kommit överens om annat, är en annan fråga. Men man har alltid rätt att bestämma det, som vuxen.
    Håller med!
  • Anonym (Usch)

Jag är glad som fan att mitt barns förälders partner inte var så slut i skallen som vissa här uppenbarligen är.

Shit sök hjälp och sluta försöka förstöra oskyldiga barn på detta sätt.

Usch fy fan för er.Så äckligt.

• Anonym (Bonusdottern)

Till anonym (L) förlåt att du blev så förödmjukad, men såhär funkar det i min familj iaf. Vi är väldigt tajta. Men min mamma bestämmer inte över min bonuspappas barn. Hon kommer alltid finnas där för dom o ge dom råd. Men hon har ingen rätt att säga när dom får vara där eller inte tex. Det är pappan som bestämmer det. Men hos oss funkar det så att hans barn får komma o gå som dom vill (sen har dom bestämda veckor) men utöver det får dom själva bestämma. Jag o min bror bor med dom heltid. Skulle min bonuspappa inte vilja ha mig där så skulle min mamma nog bli rasande. Vi är alla en familj o det är allas hem. Hos oss har även barnen en röst. Vilket det verkar som att det inte finns hos dig. Bara för att du är vuxen betyder inte att du bestämmer eller att du är klokare på något sätt. Sätt dig ner i båten o andas lite. Du har för mkt luft. Alla vuxna är inte som du. Suck it up. Vänj dig vid att alla lever olika. Hoppas du nån gång får uppleva en sån kärlek som finns i min familj iaf. DÄR ALLA BLIR HÖRDA och inte bara VUXNA.

• Alexandrakaminski
    Anonym (Usch) skrev 2016-01-19 15:32:04 följande:

Jag är glad som fan att mitt barns förälders partner inte var så slut i skallen som vissa här uppenbarligen är.

Shit sök hjälp och sluta försöka förstöra oskyldiga barn på detta sätt.

Usch fy fan för er.Så äckligt.

Det är hemskt, ja håller med dig!
Svar på tråden Ansvar för bonus?