• Anonym (L)

Ansvar för bonus?

Hej! Kom upp en diskussion här hemma och jag blev nyfiken på hur ni andra har det. Hur mycket ansvar har ni för era bonusbarn? Har ni själva fått ta för er eller har ni redan från början förväntas ta stor ansvar? Vad gör ni för bonus och vad gör ni inte? Vill ni ha mer/mindre ansvar för bonus? Vilket ansvar tycker ni man borde ha för ett bonusbarn?

Lagar jag mat så lagar jag även till bonus såklart. Tvättar jag så tvättar jag även bonus kläder. Lämnar väldigt sällan på förskola, bara vid krissituation. Detsamma gäller att vara själv med bonus. Men där går ungefär gränsen. Skulle aldrig få för mig att städa bonus rum, ta ansvar för att bonus kommer till förskola eller göra saker på egen hand med bonus.

Vad har ni för ansvar för ert bonusbarn?

• Svar på tråden Ansvar för bonus?
  • coffeeandcats

Förstår inte hur vissa av er kan skriva att ni tvingas bo med era bonusbarn. När man väljer att satsa på en relation med någon som har barn måste man välja in barnen också med allt vad det innebär. 

Jag har själv bonusbarn och i början tog jag inte så mycket ansvar och var sällan ensam med dem under några längre stunder. Men allt eftersom tiden gick blev det naturligare och naturligare. 

Har jobbat mindre än barnens biologiska föräldrar samt på kvällar och helger så har barnen varit sjuka när jag varit hemma har det varit självklart att jag har varit med dem. Nu studerar jag och då lämnar och hämtar min fru oftast de veckor som vi har barnen. Känner jag att jag har tid så kan jag hämta dem tidigare ibland.
    Föräldrasamtal, aktiviteter, läkarbesök m.m. får deras biologiska föräldrar ha ansvar för. Hon har huvudansvaret för läxläsningen men jag hjälper när det behövs. 

Barnen var ca 2 och 5 när jag kom in i deras liv och jag var helt oerfaren med barn och hade inte tänkt skaffa några egna men kärleken till deras mamma ändrade på allt det. Sen kan jag ofta känna att deras biologiska föräldrar är bättre på att ta hand om dem, att barnen hellre är med dem. Visst finns det lite avundsjuka från min sida men den håller jag för mig själv. Vill deras pappa lämna dem oss under hans vecka trots att det är hans vecka är det min fru som bestämmer om det går bra. Skulle det vara så att hon är borta på jobb eller så frågar hon mig om jag kan vara med barnen och säger jag nej så blir det så, fast oftast säger jag ja om jag kan. 

Slutligen vill jag tillägga att jag numera pratar om barnen som att de vore mina egna och att jag till min fru oftast säger våra barn om jag kommenterar något om dem. 

• Anonym (Bonusdottern)
    BioBonus skrev 2016-01-19 18:13:14 följande:
    Och skulle jag ge mig på en gissning så har din pappa TILLSAMMANS med din bonusmamma kommit överens om att ni alltid är välkomna. Dvs hon har antagligen fått säga sitt och de var överens. Det är inte samma sak som att vissa föräldrar bestämmer att barnen får komma och gå även om de inte själva är hemma och bonusföräldern förväntas ta ansvaret.

Dvs ingen blir överkörd i sitt eget hem.
    Min familj har aldrig ens behövt bli "överens" med nått sånt. Det har kommit naturligt. Vi har alltid varit såhär. Ja har frågat min mamma om han någonsin har velat haft det på ett annat sätt eller om hon vill det. Men hon bara kollade på mig o frågade hur kan du ens fråga nått sånt. Ni ska alltid vara här. Så dom har inte behövt bli överens TILLSAMMANS över detta. Det har funnit sin plats naturligt.
  • Anonym (L)
    coffeeandcats skrev 2016-01-19 19:41:15 följande:

Förstår inte hur vissa av er kan skriva att ni tvingas bo med era bonusbarn. När man väljer att satsa på en relation med någon som har barn måste man välja in barnen också med allt vad det innebär. 

Jag har själv bonusbarn och i början tog jag inte så mycket ansvar och var sällan ensam med dem under några längre stunder. Men allt eftersom tiden gick blev det naturligare och naturligare. 

Har jobbat mindre än barnens biologiska föräldrar samt på kvällar och helger så har barnen varit sjuka när jag varit hemma har det varit självklart att jag har varit med dem. Nu studerar jag och då lämnar och hämtar min fru oftast de veckor som vi har barnen. Känner jag att jag har tid så kan jag hämta dem tidigare ibland.
    Föräldrasamtal, aktiviteter, läkarbesök m.m. får deras biologiska föräldrar ha ansvar för. Hon har huvudansvaret för läxläsningen men jag hjälper när det behövs. 

Barnen var ca 2 och 5 när jag kom in i deras liv och jag var helt oerfaren med barn och hade inte tänkt skaffa några egna men kärleken till deras mamma ändrade på allt det. Sen kan jag ofta känna att deras biologiska föräldrar är bättre på att ta hand om dem, att barnen hellre är med dem. Visst finns det lite avundsjuka från min sida men den håller jag för mig själv. Vill deras pappa lämna dem oss under hans vecka trots att det är hans vecka är det min fru som bestämmer om det går bra. Skulle det vara så att hon är borta på jobb eller så frågar hon mig om jag kan vara med barnen och säger jag nej så blir det så, fast oftast säger jag ja om jag kan. 

Slutligen vill jag tillägga att jag numera pratar om barnen som att de vore mina egna och att jag till min fru oftast säger våra barn om jag kommenterar något om dem. 

Jag respekterar det du säger och har förståelse för att det kan fungera bra för vissa . Dock fastnade jag på det du sa om tvånget. Såsom jag ser det så tvingas jag bo med min sambos barn. Jag har ej valt barnet utan det kom på köpet när jag träffade min sambo. En förutsättning för att jag ska kunna leva med min sambo blir att jag lever med barnet också. Eftersom jag vill leva med min sambo så följer hans barn med. Jag kan tycka vad jag vill om detta, men det är så det är. Jag har ej valt barnet utan jag har valt min sambo trots barnet. Det är för mig absolut inte samma sak. Använder man sig att den terminologin, att man valt partnern och barnet, så förutsätter jag att man behandlar och ser det barnet som sitt eget och att man ser sig själv som en förälder för barnet. Det gör inte jag och således kommer jag inte att tala i termer såsom att jag har "valt" barnet. Det existerar inte för mig.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 17:44:26 följande:

Ja menar absolut inte att bonusföräldern inte får vara med o bestämma! Jag älskar att min bonuspappa bestämmer o tar ansvar. Då känner ja mig som hans dotter istället för hans frus dotter. Kanske låter lite konstigt. Iaf. Ja vet bara att det kan vara riktigt svårt för ett barn att lyssna på sin bonusförälder. Därför tkr jag att man ska ta det lite lugnt med vissa grejer. (Nu säger jag hur det är i min familj) min bonuspappa bestämmer över mig lika mkt som min mamma. Men sen har dom även samma tankesätt o värderingar. O det skulle aldrig falla dom i tanken att barnen inte får vara hemma, eller så. Ska dom göra nått själva så är det dom som lämnat huset, nu är jag 16 så ja kan ta hand om mig själv o mina syskon vilket jag väldigt gärna gör. Så därför har vi aldrig barnvakt eller så. Ja ställer upp så ofta jag kan för att jag vill. Vi får även besök väldigt ofta, och oftast utan förvarning. Så vi är alltid alla hemma och vi älskar att vi har det så spontant, och alla är välkomna hem till oss. Tex kommer mammas o hans kompisar så sitter vi alla tillsammans. Dom mindre barnen går ju såklart o lägger sig. Men jag har inga "läggtider" eller nått speciellt som ja måste följa. Oftast vill dom jätte gärna att ja sitter kvar o är social. O vi har väldigt roligt ihop. Det är stor skillnad på mig o mina syskon (1,6,10) så jag är lite mellan ungvuxen. Tex hos min biologiska pappa är det annorlunda, då vi inte har så bra kontakt och han kanske inte är den "optimala" pappan. Hans fru skulle aldrig få bestämma över mig. Där ska det vara på mina villkor. Så vill jag ha det, min pappa och min mamma. ska jag gå dit så är det PÅ MINA VILLKOR för att ja är deras barn o ja ska må bra. Pappas nya skulle aldrig få säga till om något. Då skulle både min mamma och pappa bli väldigt arga.

Med all respekt så är inte alla bonusbarn 16 år. Och alla sextonåring är inte ansvarstagande ungdomar.

Att det funkar hos din mamma gör inte att det funkar hos alla.

Ditt sista stycke motsäger ALLT du sagt om att alla skall bli hörda och att det är så det "ska" funka. Vilket tyvärr gör att det du säger förlorar lite av sin trovärdighet.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Brumma skrev 2016-01-19 21:26:02 följande:
    Med all respekt så är inte alla bonusbarn 16 år. Och alla sextonåring är inte ansvarstagande ungdomar.

Att det funkar hos din mamma gör inte att det funkar hos alla.

Ditt sista stycke motsäger ALLT du sagt om att alla skall bli hörda och att det är så det "ska" funka. Vilket tyvärr gör att det du säger förlorar lite av sin trovärdighet.
    Förstår inte riktigt vilket stycke du menar. Men om du menar det med att hos min biologiska pappa är de annorlunda är det pga väldigt många anledningar där han inte är lika ansvarstagande. Och inte hans fru för den delen. Dom har ingen vårdnad över mig utan bara min mamma. Så där kommer o går jag som jag vill. Men dom båda har ingenting att säga o tycka om hur jag uppfostras. M.m
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 22:22:52 följande:
    Förstår inte riktigt vilket stycke du menar. Men om du menar det med att hos min biologiska pappa är de annorlunda är det pga väldigt många anledningar där han inte är lika ansvarstagande. Och inte hans fru för den delen. Dom har ingen vårdnad över mig utan bara min mamma. Så där kommer o går jag som jag vill. Men dom båda har ingenting att säga o tycka om hur jag uppfostras. M.m
    Det här får mig verkligen att ifrågasätta att det skulle ligga i barnets bästa att tvingas umgås med båda sina föräldrar.

Hur kommer det sig att ett barn ska behöva spendera tid med en förälder om denne inte har vårdnad, hen inte är ansvarstagande, man kommer och går som jag vill och ingen vuxen i hushållet har något att säga till om gällande barnet?

Detta är ABSOLUT INTE någon form av kritik eller ifrågasättande dig "Bonusdottern", absolut inte, utan mer en "fråga i luften". Att biologiska föräldrar ska ha så stor rätt till sina barn och vice versa, om barnet uppenbart mår bättre utan den kontakten. Bara för att det är en biologisk förälder? Är det biologiska bandet så viktigt?
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-19 22:33:07 följande:
    Det här får mig verkligen att ifrågasätta att det skulle ligga i barnets bästa att tvingas umgås med båda sina föräldrar.

Hur kommer det sig att ett barn ska behöva spendera tid med en förälder om denne inte har vårdnad, hen inte är ansvarstagande, man kommer och går som jag vill och ingen vuxen i hushållet har något att säga till om gällande barnet?

Detta är ABSOLUT INTE någon form av kritik eller ifrågasättande dig "Bonusdottern", absolut inte, utan mer en "fråga i luften". Att biologiska föräldrar ska ha så stor rätt till sina barn och vice versa, om barnet uppenbart mår bättre utan den kontakten. Bara för att det är en biologisk förälder? Är det biologiska bandet så viktigt?
    Nej jag förstår vad du menar. Min mamma vill helst inte att jag ska gå dit. Då hon vill mitt bästa. Men jag älskar ju min pappa oxå, och nånstans vill jag utveckla min relation med honom. Men jag behöver absolut inte gå dit om jag inte vill! Jag är där nån gång i månaden i några timmar o sen åker jag hem igen. :)
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-19 22:33:07 följande:

För mig är inte det biologiska bandet så viktigt egentligen. Då ja känner att min bonuspappa är min riktiga pappa. Ibland är blod inte tjockare än vatten. Men att utveckla min relation till min pappa är viktigt endå. Förstår du vad jag menar? Till (L)
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-19 22:22:52 följande:

Ja, det är precis det stycket jag menar.

Och även om jag förstår att de inte har speciellt mkt att säga till om dig - vilket känns naturligt då du inte lever med dem - så kan jag inte förstå hur du kan anse att de inte skulle ha ngt att säga till om i sitt eget hem.

Nu verkar du vara en ansvarstagande tonåring men säg att du kommer dit utan att ha hört av dig först. Din pappas sambo har bjudning med bästa väninnan. Du går ut i köket och drar fram massor av mat som du bara lämnar - hade hon då inte fått "lov" att be dig plocka undan?

Om du beter dig illa går hon inte säga ifrån?

När du kommer och går som du vill - hör du av dig innan? Förväntar du dig att mat skall lagas när du kommer?
  • Anonym (Usch)
    Alexandrakaminski skrev 2016-01-19 16:07:26 följande:
    Det är hemskt, ja håller med dig!
    Verkligen
Svar på tråden Ansvar för bonus?