• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • fastfrusen

Har varit hos bm nu, 38+6 så 1 vecka till bf och inget som tyder på att förlossning ska komma igång snart. Hon trodde också att bebis var stor och mitt sf-mått är uppe på 38cm nu, är så orolig så hon skickar en remiss för ett tillväxtultraljud som nog blir av nästa vecka.. Glömde fråga vid vilken viktgräns som man kan sätta igång innan 42+0, är det någon som vet?

Ang. igångsättning för er i Skåne så sa hon att i Malmö/Lund ringer man förlossningen 42+0 så får man komma in på kontroll och oftast sätts man igång. Man brukar lyssna mkt på vad mamman tycker och vill även på de andra sjukhusen verkar det som. Så då verkar det som att man slipper vänta senare igångsättning åtminstone..

Frågade också om hinnsvepning och hos oss görs det inte förrän 41+0 och endast om bebis är fixerad.. inget som jag kan gå o hoppas på då han trots att jag är förstföderska fortfarande är rörlig.. 

Är så emotionellt känslig idag, är så less på graviditeten och att man är så utelämnad till sin egen kropp.. 

• fastfrusen

"Roar" mig med att titta på "Call the midwife" på Netflix, så man ser massa bebisar födas och det gör ju inte att man längtar mindre :P Hur får ni tiden att gå?

• Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-07-14 11:01:28 följande:

"Roar" mig med att titta på "Call the midwife" på Netflix, så man ser massa bebisar födas och det gör ju inte att man längtar mindre :P Hur får ni tiden att gå?

Jamen Netflix är ett bra tidsfördriv, tiden kan gå ganska fort om man tittar på bra saker. Själv har jag ju tre barn redan så igår tog vi en dagstur till grannkommunen och turistade lite. Man behöver inte göra så jättestora saker för att göra barn nöjda har jag märkt. Och denna sommar blir det verkligen inga längre utflykter. Idag ska jag o barnen ut o fika med ex svärmor som jag fortfarande har bra kontakt med. Det blir trevligt.
    Ikväll och i morgon är det festival här med. Får se om jag orkar mig dit nåt. Ikväll ska hon uppträda som är rösten i frost, kommer ej ihåg vad hon heter, var med i Melodifestivalen tror jag. Ungarna vill ju se det så kanske får masa mig dit. Sen är det bara helgen kvar. På söndag ska vi på 14 årskalas och sen skjutsa ungar till barnvakt. För på måndag bär det av till förlossningen och igångsättning!! Så mina dagar går förbi ganska bra även om det där med vila försvinner...
  • cutepoison
    fastfrusen skrev 2016-07-14 10:59:51 följande:

Har varit hos bm nu, 38+6 så 1 vecka till bf och inget som tyder på att förlossning ska komma igång snart. Hon trodde också att bebis var stor och mitt sf-mått är uppe på 38cm nu, är så orolig så hon skickar en remiss för ett tillväxtultraljud som nog blir av nästa vecka.. Glömde fråga vid vilken viktgräns som man kan sätta igång innan 42+0, är det någon som vet?

Ang. igångsättning för er i Skåne så sa hon att i Malmö/Lund ringer man förlossningen 42+0 så får man komma in på kontroll och oftast sätts man igång. Man brukar lyssna mkt på vad mamman tycker och vill även på de andra sjukhusen verkar det som. Så då verkar det som att man slipper vänta senare igångsättning åtminstone..

Frågade också om hinnsvepning och hos oss görs det inte förrän 41+0 och endast om bebis är fixerad.. inget som jag kan gå o hoppas på då han trots att jag är förstföderska fortfarande är rörlig.. 

Är så emotionellt känslig idag, är så less på graviditeten och att man är så utelämnad till sin egen kropp.. 

Jag förstår din frustration. :) Det är tungt att vara gravid nu mot slutet och helst vill man bara att BM ska säga "nu sätter vi igång det hela". Förväntade mig nästan det när jag var på senaste besöket men hon sa "då ses vi om två veckor då" och jag tänkte "TVÅ VECKOR IGEN??? Ska jag vara gravid så länge till" Haha, jag tänkte nästan det var mitt sista besök hos henne men då var jag ju bara i 37+3 så det är ju inte så konstigt. Jag bara går runt och väntar att det ska sätta igång men känner ingenting som skulle kunna tyda på det. Jag läser, ser på serier, försöker träffa folk (men det är många som jobbar eller är bortresta så tyvärr blir det inte så mycket sånt :() Ibland får jag ett ryck och städar men annars blir det mycket sitta och fundera... 
  • Moorii

Blir ju orolig när du säger så! Är själv på 39+1 och mitt sf mått var 37 :/ hoppas verkligen inte att bebis är jättestor!

Jag kollar på Gilmore girls på netflix har redan kollat alla säsonger av Call The midwife, grymt bra serie! Idag är min man ledig dock, så jag har sällskap :)

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-07-14 11:17:56 följande:

Blir ju orolig när du säger så! Är själv på 39+1 och mitt sf mått var 37 :/ hoppas verkligen inte att bebis är jättestor!

Jag kollar på Gilmore girls på netflix har redan kollat alla säsonger av Call The midwife, grymt bra serie! Idag är min man ledig dock, så jag har sällskap :)

Förra veckan när jag var i vecka 37 så var mitt mått 37. Jag har gjort TUL eftersom jag hela tiden legat på översta kurvan och tom strax över vissa tillfällen. Men fick höra att om bebis fortsatte växa i samma takt så skulle den väga närmare 4 kg vid fullgången, vilket inte alls är stort enligt mig. Så det behöver inte betyda att bebis är gigantisk bara för att måttet är stort. Fast jag är ändå lite nervös över att de mätt fel och att det ändå är en stor bebis. Fast nu blir hag ju igångsatt två veckor innan så då hinner den ju inte lägga på sig det sista iallafall. Nåt som är positivt
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-07-14 11:26:17 följande:
    Förra veckan när jag var i vecka 37 så var mitt mått 37. Jag har gjort TUL eftersom jag hela tiden legat på översta kurvan och tom strax över vissa tillfällen. Men fick höra att om bebis fortsatte växa i samma takt så skulle den väga närmare 4 kg vid fullgången, vilket inte alls är stort enligt mig. Så det behöver inte betyda att bebis är gigantisk bara för att måttet är stort. Fast jag är ändå lite nervös över att de mätt fel och att det ändå är en stor bebis. Fast nu blir hag ju igångsatt två veckor innan så då hinner den ju inte lägga på sig det sista iallafall. Nåt som är positivt
    Jag har aldrig fått göra tul :/ Har också legat på övre kurvan från start men nu har det börjat plana ut så det kanske är därför? Senast hade jag 35 och var i v 37+3 men hon sa också att det var svårt att mäta eftersom jag var så hård (det svårt att mäta exakt). Är jätte rädd för att få en stor bebis och tänker att det blir så eftersom jag själv vägde över 4 kilo (runt 4,1) och min sambo närmare 4,5... 
  • cameleon

Jag kollar också på den serien, är på säsong 2 just nu :) Det är riktigt bra!
  • calabalic

Minns att jag i slutet av förra graviditeten mest sov och däremellan plöjde serier liggande i soffan. Nu när jag har en ettåring hemma blir det inte riktigt likadant kan man säga. :D Om jag nån gång får en stund över finns inte en chans att jag skulle orka se nån serie. Så det är min ettåring som får tiden att gå här. :)
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-07-14 11:26:17 följande:

Jaha, nej det var ju inte farligt! Då är det bara att hoppas på att man inte går över tiden då..fast med min otur lär det bli maximalt antal dagar över :/ skönt att du får bli igångsatt!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)