• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Så härligt det måste vara att njuta av att gå hemma som mammaledig. Jag trodde jag skulle känna så men föräldraledighet är inte min grej tydligen. Kanske för att jag trivs så väldigt bra på jobbet. Eller för att jag gillar variation. Tror det blir bättre nu under vår/försommar, missade ju den tiden förra året med sonen (pappan var hemma då).

Angående bilbarnstol har vi en Britax Max Way och en Britax Multitech. Är nöjd med båda, både sonen på 22 mån och dottern snart 8 mån sitter bra i båda.

Vad långa era bebisar är! Jag vet inte riktigt hur lång min dotter är men gissar runt 68. Hon var knappt 65 när hon var 6 mån. Hon har fortfarande 68 i kläder iaf även om det börjar bli lite tajt.

Ni som ammar, hur länge till har ni tänkt fortsätta? Sonen slutade vid 9 mån och det kändes rätt bra, men han åt väldigt bra av vanlig mat medan dottern nu fortfarande inte är särskilt förtjust i annat än välling och fruktpuré. Känns som hon behöver amningen. Men hon är så snuttig så nätterna är hopplösa.

• Liinaa91
    calabalic skrev 2017-03-30 00:24:22 följande:

Så härligt det måste vara att njuta av att gå hemma som mammaledig. Jag trodde jag skulle känna så men föräldraledighet är inte min grej tydligen. Kanske för att jag trivs så väldigt bra på jobbet. Eller för att jag gillar variation. Tror det blir bättre nu under vår/försommar, missade ju den tiden förra året med sonen (pappan var hemma då).

Angående bilbarnstol har vi en Britax Max Way och en Britax Multitech. Är nöjd med båda, både sonen på 22 mån och dottern snart 8 mån sitter bra i båda.

Vad långa era bebisar är! Jag vet inte riktigt hur lång min dotter är men gissar runt 68. Hon var knappt 65 när hon var 6 mån. Hon har fortfarande 68 i kläder iaf även om det börjar bli lite tajt.

Ni som ammar, hur länge till har ni tänkt fortsätta? Sonen slutade vid 9 mån och det kändes rätt bra, men han åt väldigt bra av vanlig mat medan dottern nu fortfarande inte är särskilt förtjust i annat än välling och fruktpuré. Känns som hon behöver amningen. Men hon är så snuttig så nätterna är hopplösa.

Jag njuter så det är ej klokt! Det med amningen är lite jobbigt tycker jag. Det är mysigt vissa stunder på dagen men sedan en börda speciellt på natten (han tar ej napp). Slutade amma dottern när hon var 14 månader och nu mwd sonen har jag redan börja tänka om jag ska ge någon form av ersättning vid 1 och sluta? Så kluven. Han fyller 1 i juli och inskolas i augusti så jag måste sluta ganska snart. Lär bli tufft denna gången när jag inte har nappen som räddning.
  • cutepoison
    calabalic skrev 2017-03-30 00:24:22 följande:

Jag tänker amma till 1 år om han vill det. Men tänker bara amma morgon och kväll från ca 9-10 mån. Det är en plan iaf men det kan ju förändras. För någon månad sen funderade jag på att sluta amma helt eftersom jag kände mig helt slut men nu när han äter mer mat är det mer mysigt igen :) Han ammar inte så mycket för att äta längre.

Men efter denna natt som just varit får jag fundera igen hur vi ska lösa nätterna... Han brukar amma en gång sent på kvällen och en gång tidigt på morgonen men i natt har han snuttat i princip hela natten :( Inget annat tröstade. Och jag kunde inte sova så mycket...
  • Liinaa91
    cutepoison skrev 2017-03-30 05:54:36 följande:

Jag tänker amma till 1 år om han vill det. Men tänker bara amma morgon och kväll från ca 9-10 mån. Det är en plan iaf men det kan ju förändras. För någon månad sen funderade jag på att sluta amma helt eftersom jag kände mig helt slut men nu när han äter mer mat är det mer mysigt igen :) Han ammar inte så mycket för att äta längre.

Men efter denna natt som just varit får jag fundera igen hur vi ska lösa nätterna... Han brukar amma en gång sent på kvällen och en gång tidigt på morgonen men i natt har han snuttat i princip hela natten :( Inget annat tröstade. Och jag kunde inte sova så mycket...

Precis det är nätterna som oroar mig mest. För mycket snuttande. . Får nog rådgöra med BVC.
  • tovemaja

Prisa Gud! Första gången på
    Flera månader som Noa sov själv utan uppvak mellan 22-04! Lagom till att jag ska vara borta natten mellan lördag-söndag. Rå-ångest för detta eftersom han vägrar napp och flaska. Äter dock bra mat nu men jag vet ju vilken jobbig natt det kommer bli för både lillen och hans pappa!

• Sommarmalva

Är så stolt över min lille kille! 9 månader har han blivit och har denna vecka börjat gå när man håller honom i händerna, och hasat sig sakta fram på rumpan. Idag tog det fart och han började krypa på riktigt! Dessutom ställde han sig upp mot diskmaskinen!! Allt på en gång. Så stor han blivit plötsligt. Nu kan man inte lämna honom utan uppsikt en sekund. Trots att man längtat efter framsteg och är så stolt! Så var det ganska skönt när han satt där man satte honom... hehe...

• Liinaa91

Ja tiden flyger förbi. Min är överallt så jag måste ständigt ha koll på honom (blir en hel del olyckor för han tror att han kan allt ).

10 månader om en vecka (suck) önskar att jag kan pausa tiden och njuta.

• Jw83

Min lilla dam börjar också bli stor! Nio månader gammal och har lärt sig alla viktiga saker så som att mata hunden och slå storebror.. Hon har fått sitta på sin ponny för första gången och hon har börjat ta sina första steg utan stöd.

Tyvärr så har hon inte gått upp tillräckligt i vikt enligt bvc. :( Hon äter som en häst men är också axtremt aktiv.. får börja ge proteinpulver för kroppsbyggare kanske ;). Har slutat amma nu så hon kanske går upp mer snart.

Hon har inte sovit dom senaste nätterna. :( Håller på att få fyra nya tänder santidigt så hon har ont och berättar gärna det högljutt i timmar.

Hur mycket pratar era? Här har det bara kommit pappa och mamma och hon pekar inte ännu.

• Sommarmalva

Å herregud! Jag som var så stolt över min lille som börjat krypa. Nu har han fått fart ordentligt och är överallt! Och pillar på allt! Drar i alla sladdar! Trycker på alla knappar! Hade ett skyddsgaller eller vad man säger, i öppna spisen. Det välte han så det kom sot överallt! Medans jag ska ta hand om detta så hittar han sladdarna till akvariet. Jag flyttar på honom, då kryper han till tvn och drar upp volymen till Max! Hag flyttar honom för att fortsätta torka golvet, då kryper han iväg o drar ut sladden till tvn.... suck! Vet inte hur jag ska kunna dölja ALLT!? Aj aj och Nej skrattar han bara åt. Nu sover han. Äntligen! Nog för detta är mitt fjärde barn, men har aldrig varit med om en sån aktiv unge! Hur har ni andra? Hur har ni gjort med sladdar o grejer? Hur ska man lösa allt?

• Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2017-04-27 15:35:53 följande:

Å herregud! Jag som var så stolt över min lille som börjat krypa. Nu har han fått fart ordentligt och är överallt! Och pillar på allt! Drar i alla sladdar! Trycker på alla knappar! Hade ett skyddsgaller eller vad man säger, i öppna spisen. Det välte han så det kom sot överallt! Medans jag ska ta hand om detta så hittar han sladdarna till akvariet. Jag flyttar på honom, då kryper han till tvn och drar upp volymen till Max! Hag flyttar honom för att fortsätta torka golvet, då kryper han iväg o drar ut sladden till tvn.... suck! Vet inte hur jag ska kunna dölja ALLT!? Aj aj och Nej skrattar han bara åt. Nu sover han. Äntligen! Nog för detta är mitt fjärde barn, men har aldrig varit med om en sån aktiv unge! Hur har ni andra? Hur har ni gjort med sladdar o grejer? Hur ska man lösa allt?

De är svårt då min gärna pillar och stoppar in ALLT i munnen. Men jag har lagt vardagsrums bordet mot väggen o den döljer uttag o kablar. Så ja.. jag har saker lite överallt men när dom åker bort då blir det jul för honom. Han sneglar mot mig ler o försvinner i fullfart.
  • Sommarmalva

10 månaders kontrollen är gjord! Herregud så fort det gått! Nu väger han 10.7 och är 78 lång!! Kryper med full fart. Och teser sig mot möbler. Tand nr 6 är på väg! Men han rasade i golvet i onsdags och slog i munnen så det blödde ringde tandläkaren som tyckte vi skulle komma. Men allt såg bra ut. Var bara tandköttet som fick sig en smäll. Stackars liten.

• Liinaa91

här har ingen skrivit på ett tag! lillebror är 1 år om 2 veckor.. jisses.

kryper fortfarande men vi kämpar på.

• calabalic

Här är lilltjejen nyss fyllda 10 månader. Hon har precis lärt sig gå! Eller hon kan ta 6-7 steg iaf och kan stå själv utan stöd. Hon har även börjat säga mamma, pappa och tack. Hon är dock dålig på att äta, får kväljningar o sätter i halsen så hon kräks så fort man ger bitar istället för puré. Kräsen och ogillar det mesta i matväg. Kan vara därför hon tappat två kurvor i vikt och längd sen hon var 6 mån. Är bara 68 cm och väger 8 kg. Sen har hon fortfarande svårt att sova själv, vill inte sova i spjälsängen och vill snutta mycket. Hatar att åka bil och att bada, gillar inte att vara hos barnvakt. Men annars är hon en väldigt charmig, glad och go tjej som är väldigt nyfiken på livet!

Hur går det för er andra?

• Liinaa91

full rulle här. lillebror kryper fortfarande men kan ställa sig upp men vågar liksom inte gå. han kan gå och hålla i möbler oss eller gå i mellan oss.

äter fint, vill inte bli matad så det resulterar att maten hamnar på golvet. jag ammar fortfarande men försöker minska.. lättare sagt än gjort han är sååå beroende. kan ex inte somna om utan att snutta. vet inte vad jag ska ta mig till.

1 års kontroll imorgon :) sist vi var på kontroll låg han på stadig 10 kg.

• Sommarmalva

Max är 11 månader och världens energiknippe! Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Full rulle från morgon till kväll. Kryper i 50km/h känns det som. Är på allt! Sladdar, tv, blomkrukor. Äter dessutom på allt med! För mig känns det som att det bara är jaga och vakta som gäller hela dagarna. Nu kan han inte sova på dagarna heller. Idag sov han 30 minuter på FM vid 11 tiden. Varit uppe sen kl 6. Sen la jag honom igen vid 15. Då sov han 5 minuter. Det är såå jobbigt att inte få nån återhämtning på dagarna. Jag är helt slut! Och det värker i ben o fötter. För övrigt så är han världens gladaste. Inte rädd för något eller någon. Äter allt, men vill helst plocka i sig själv med händerna. Detta är vilda bebin i storformat. Hoppas innerligt det lugnar ner sig. Får nästan lite ångest över att det börjar om i morgon igen. Hur är era små? Är de också så här?? Ingen av de andra tre jag har har varit så här extrem! Blir knäpp snart!

• tovemaja

Kul med uppdateringar! Noa är långt ifrån att gå, kan stå men inser det inte själv. Lång och tung och social. Ganska närhetstörstande dag och natt men antar att det hänger ihop med amningen.

Jag hade ett kort tag ångest över att börja jobba i augusti och övervägde om min man skulle skjuta på sin föräldraledighet ett halvår så jag kunde förlänga min... men är nu så glad över att han tar över "ledigheten" efter semestern nu. Shit så sliten jag är efter ett år hemma med två tokstollar under två! (Äldsta fyllde nyss).

• cutepoison

Roligt att läsa om era små! Edvin blev 10 månader nu i juni och han är överallt hela tiden. Han kryper inte utan maskar/ormar sig fram. Är jätte charmigt :D Han har också börjat ställa sig upp mot möbler. Han äter allt och vi har nästan slutat amma. Det blir lite morgon och kväll bara för att det är mysigt, han älskar mat! Han äter helst själv och kan bli sur om jag försöker mata honom om vi inte är hemma. Han vill inte vara själv. Han kan leka själv en stund men man måste var med, går man därifrån kommer han efter på en gång eller börja gråta :/. Han har ju alltid sovit dåligt på dagen så det är ingen skillnad nu. Är man ute och går kan han sova 1-1,5 h men somnar han i stilla vagn eller säng sover han 30 min och är super trött och gnällig. Tycker det är roligt att han är så intresserad av andra barn och försöket leka med dem på öppna förskolan, särskilt äldre barn hänger han efter hela tiden som han ser upp till dem :)

• calabalic

Hej! Ytterligare tid har gått, hur går det för er? Min lilla är nu snart 1 år och 2 mån. Hon är social, charmig, busig, glad och otroligt duktig fysiskt. Gick ju vid 10 mån, springer nu och går baklänges, snurrar, klättrar upp i soffan o på stolar, parerar fall (läs brorsans knuffar), etc. Lite mindre i längd o vikt än genomsnittet tror jag. Började dagis för 1 mån sen, trivs kanon.

• Liinaa91

min är 1 år och 2 månader. en busig pojke är han med mycket personlighet. börjat på förskolan och han trivs .

vad gjorde ni till era barns 1 års dag? min firades med tårta med favorit figuren Bolibompa draken.

• Sommarmalva

Min pojk är snart 15 månader och en aktiv liten krabat som aldrig är stilla. Går bara några steg än så länge, tycker det går snabbare att krypa... pillar på allt och är fruktansvärt nyfiken! Det bästa han vet just nu är att ställa sig på bänken framför fönstret och titta ner på bilar hundar och cyklar som far förbi. Han kan krama, peka vart lampan,magen och foten är och har ljud för kisse och bil. Glad från morgon till kväll. Ska inte börja dagis förren januari fast jag tror han hade tyckt det vore kul att börja nu!

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)