• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Empa86

Snart dags för besök hos Bm, hoppas verkligen det är sista besöket innan bebis kommer.

Har haft ont bak i ryggen sedan 16 tiden igår men det händer verkligen inget annat. Någon annan som haft det utdraget?

Jag är van att det startar med onda värkar och sedan är det igång. Att få barn nr 3 är verkligen annorlunda.

• piikachuu
    fastfrusen skrev 2016-07-13 07:30:36 följande:

Så jobbigt att de inte har koll på en, den jag har just nu säger dessutom att igångsättning sker 42+0 men uppenbarligen är det inte fallet.. Är orolig för stor bebis också, gah.

Känner absolut ingenting som tyder på förlossning! Men sambon verkar gå med på ännu en färdknäpp ikväll, och annars får jag väl sitta och stimulera bröstvårtorna hela dagen och hoppas på att något händer! :P

Jag går också in på 42+0 i helgen (och i skåne) men min BM sa bara att jag skulle ringa till förlossningen och be om att få bli igångsatt, inget alls om att man skulle behöva träffa någon och få ett ok först eller liknande på förlossningen (mer än att man givetvis bara kan komma in under förutsättning att det finns plats) Blir riktigt nervös nu för jag vill inte gå en dag till över tiden!! :S
  • fastfrusen
    piikachuu skrev 2016-07-13 11:57:06 följande:
    Jag går också in på 42+0 i helgen (och i skåne) men min BM sa bara att jag skulle ringa till förlossningen och be om att få bli igångsatt, inget alls om att man skulle behöva träffa någon och få ett ok först eller liknande på förlossningen (mer än att man givetvis bara kan komma in under förutsättning att det finns plats) Blir riktigt nervös nu för jag vill inte gå en dag till över tiden!! :S
    Jag förstår verkligen din nervositet! När jag har kollat efter information hittar jag från Kristianstad och Helsingborg

(Kristianstad: www.skane.se/sv/Webbplatser/CSK/Centralsjukhuset-Kristianstad/Verksamheter/Kvinnokliniken/Graviditet-och-forlossning/Forlossningen/Overburenhet-och-igangsattning/)

(Helsingborg: www.helsingborgslasarett.se/patientinformation/graviditetforlossningefterforlossning/forlossning/overburenhet.4.2ac9829d108e7756ad5800010645.html)

Sedan hittar jag en artikel som visserligen bara är i Ystads allehanda (www.ystadsallehanda.se/ystad/andrade-rutiner-efter-dodsfall/) men där skriver dom "I hela regionen sänker man tiden för igångsättning med en vecka, till vecka 42." 

Hittar ingen info från Lund/Malmö.. Ska träffa min bm imorgon, får försöka pressa henne på lite klara direktiv..
  • piikachuu
    fastfrusen skrev 2016-07-13 12:11:09 följande:

Jag förstår verkligen din nervositet! När jag har kollat efter information hittar jag från Kristianstad och Helsingborg

(Kristianstad: www.skane.se/sv/Webbplatser/CSK/Centralsjukhuset-Kristianstad/Verksamheter/Kvinnokliniken/Graviditet-och-forlossning/Forlossningen/Overburenhet-och-igangsattning/)

(Helsingborg: www.helsingborgslasarett.se/patientinformation/graviditetforlossningefterforlossning/forlossning/overburenhet.4.2ac9829d108e7756ad5800010645.html)

Sedan hittar jag en artikel som visserligen bara är i Ystads allehanda (www.ystadsallehanda.se/ystad/andrade-rutiner-efter-dodsfall/) men där skriver dom "I hela regionen sänker man tiden för igångsättning med en vecka, till vecka 42." 

Hittar ingen info från Lund/Malmö.. Ska träffa min bm imorgon, får försöka pressa henne på lite klara direktiv..

Tack för länktipsen! Du får återkomma imorgon med vad din BM sa :)
  • calabalic

Nu har jag varit hos BM och allt verkade bra med bebis och HF håller sig stabilt. Bebis är dock fortfarande rörlig och ligger med huvudet ovanför bäckenet. 37+4 idag, kan vara dags att sjunka ner snart tycker jag! Då kanske jag skulle få lite mindre ont också, har så sjukt ont i ryggen, fogarna, revbenen osv. Kan knappt gå eller böja mig framåt längre. Fattar inte hur jag ska orka i värsta fall 4 veckor till! Nä jag tycker bebis får ta och komma redan nästa vecka faktiskt!!

• Pkb
    Empa86 skrev 2016-07-12 18:16:35 följande:

Vet inte om det är önsketänkande bara men nu har jag haft någon konstig molande värk bak i ryggen. Dock inget annan spännande som hänt som tyder på att det ska vara något på g... Hur går det för er andra?

Så började det för mig 8 dagar innan förlossningen. Smärtan var ganska dov och diffus så jag visste inte om jag inbillade mig och kände efter för mycket men det var på riktigt :)
  • Empa86
    Pkb skrev 2016-07-13 15:48:43 följande:

Så började det för mig 8 dagar innan förlossningen. Smärtan var ganska dov och diffus så jag visste inte om jag inbillade mig och kände efter för mycket men det var på riktigt :)

Haha, 8 dagar? Urk ;) Jag hoppas på närmsta dygnet:)
  • Pkb
    Empa86 skrev 2016-07-13 15:59:08 följande:

Haha, 8 dagar? Urk ;) Jag hoppas på närmsta dygnet:)

Haha jo det gjorde jag också, det kanske går snabbare för dig :)
  • Sommarmalva

Har tid för igångsättning på måndag och jag börjar få ångest över denna smärta jag vet kommer! Har ju gjort detta tre ggr innan, och inte blir det bättre av det!! Konstigt nog är jag mer oviss om vad jag vill ha för smärtstillande.... Vet bara att jag måste ha lustgasen.... Men dessa ryggbedövningar. Vad har ni för erfarenheter? Vill gärna ha allt som går att få, känns onödigt att ha ont när man inte behöver liksom. Samtidigt har jag läst om dessa biverkningar med huvudvärk och ryggsmärta efteråt.
    Det är ju själva öppningsskedet jag är orolig för. Inte själva smärtan när bebis ska ut.
    Hur tänker ni med smärtlindring? Några tips o råd? Usch, hoppas innerligt att det går fort!!

• Trollsländan3
    Sommarmalva skrev 2016-07-13 21:59:05 följande:

Har tid för igångsättning på måndag och jag börjar få ångest över denna smärta jag vet kommer! Har ju gjort detta tre ggr innan, och inte blir det bättre av det!! Konstigt nog är jag mer oviss om vad jag vill ha för smärtstillande.... Vet bara att jag måste ha lustgasen.... Men dessa ryggbedövningar. Vad har ni för erfarenheter? Vill gärna ha allt som går att få, känns onödigt att ha ont när man inte behöver liksom. Samtidigt har jag läst om dessa biverkningar med huvudvärk och ryggsmärta efteråt.

Det är ju själva öppningsskedet jag är orolig för. Inte själva smärtan när bebis ska ut.

Hur tänker ni med smärtlindring? Några tips o råd? Usch, hoppas innerligt att det går fort!!

Haha jag skrattar lite åt mig själv när jag läser ditt inlägg!

Har ju haft ryggbedövning med mina 3 tidigare och nu tänkte jag att jag skulle ta revansch mot mig själv och skulle minsann klara mig utan. Fy fan vad jag ångrade mig

Klart man ska ta den bedövning som finns. Visst fick jag min revansch och överlevde på lustgas men de va knappt

Tar hellre lite biverkningar utan en ryggbedövning än att känna att man behöver krysta vid 6 cm o kanske förstöra något kroppsligt.

Hade jag inte hemorrojder innan så har ja ee nu bland annat

Kommer gå finfint för dej på måndag
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)