• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Vad kan det finnas för skäl till att bebis i vecka 38/39 fortfarande aldrig sjunkit ner i bäckenet när man är förstföderska? (Jag räknas som det eftersom jag gjorde planerat snitt förra gången.) En del säger att det kan bero på att man har ett stort och rymligt bäcken samtidigt som bebis är liten. Jag kan förstå att man inte fixeras då, men varför inte vara nere i bäckenet och böka lite ibland? Är lite rädd att orsaken är att mitt bäcken är för litet istället (jag är liten i kroppen och 155 cm). Och att de inte kommer upptäcka det förrän man lidit igenom ett långt öppningsarbete och sen slutar det med sugklocka under stress medan barnet inte mår bra... Det är nog min största oro faktiskt, att det ska behöva bli sugklocka. Det verkar så brutalt, dels för mamman men ffa för bebis! Jag blev själv utdragen med tång och då fick min mamma massa infektioner och mkt problem med underlivet efteråt.

Är det några andra här som behövt sugklocka och hur gick det?

• Miniflicka93

Vecka 39 och i morgon går flyttlasset till nya lägenheten! Ligger just nu inne på hotell rummet o undrar hur fan detta ska gå haha.. kanske de hela hjälper förlossningen på traven lite... ;) (hoppas kan man ju) men skulle ju vara optimalt om allt satte igång MITT i flytten så måste vi lämna alla som hjälper oss o flytta för att åka in hahaha xD

• Moorii

Inatt vaknade jag av en riktigt ond sammandragning, den höll i sig ganska länge och sen kom och gick lite fler onda sammandragningar. Nu känns det inte lika mycket tyvärr, så verkar inte som det händer nåt idag heller.. Men det är det mesta jag känt hittills iallafall, så alltid nåt! Bf - 4 idag. Någon annan som har känningar?

• tovemaja

Bf-11 och inga känningar. Hoppas lillen stannar ett tag till för har just haft en hemsk natt med min lille grabb på 1,5 år. Han hade feber och sov noll. Jag har vankatboch vyssat och sjungit och gett juice och alvedon. Helt slut och med ömmande kropp lägger jag mig nu för att sova medan maken tar honom. Tror tyvärr att jag kommer få denna sjuka nu så ingen förlossning på ett tag tack!!!

• Empa86

Jaha då är vår barnvakt, svärfar inlagd på sjukhuset så nu blir det till att knipa istället för att hoppas på att bebisen ska komma ut. Är det någon gång den vill komma ut lär det bli nu...

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-07-15 07:33:31 följande:

Bf-11 och inga känningar. Hoppas lillen stannar ett tag till för har just haft en hemsk natt med min lille grabb på 1,5 år. Han hade feber och sov noll. Jag har vankatboch vyssat och sjungit och gett juice och alvedon. Helt slut och med ömmande kropp lägger jag mig nu för att sova medan maken tar honom. Tror tyvärr att jag kommer få denna sjuka nu så ingen förlossning på ett tag tack!!!

Vi har precis gått igenom 1,5 vecka med förkyld, febrig ettåring som inte vill sova och inte äta. Ingen höjdare som höggravid nej. Som grädde på moset fick jag och mannen också samma förkylning. De andra är friska nu men jag är fortfarande sjuk, sämre immunförsvar som gravid antar jag.. "Du måste vila nu, det är viktigt" säger BM. Yeah right, när skulle man hinna det? BF -14 här och absolut inga känningar här heller.
  • Sommarmalva
    Empa86 skrev 2016-07-15 08:12:54 följande:

Jaha då är vår barnvakt, svärfar inlagd på sjukhuset så nu blir det till att knipa istället för att hoppas på att bebisen ska komma ut. Är det någon gång den vill komma ut lär det bli nu...

Oj, otur!!
    Vi har också svårt med barnvakt eftersom vår släkt inte finns i närheten, och de som faktiskt bor närmast, nästan en timmes resväg härifrån, är i Frankrike just nu. Känns väldigt bra att ha igångsättning på måndag så man kunnat fixa barnvakt innan, men så nojjig jag är nu att bebis ska vilja komma innan måndag! Har ni långt kvar till bf? Eller är det nära? Jag har ändå två veckor kvar till "riktiga" bf. Men vad som helst kan ju hända... Hoppas det inte är allvarligt med svärfar, och att han kommer hem snart! Knipa är ju inte det lättaste
  • Sommarmalva

Igår och idag har det huggt till rejält neråt. Igår när jag var ute o gick, och idag när jag reste mig upp från stolen. Gjorde så ont så jag fick böja mig framåt. Känns det så när bebis fixerar sig? Än så länge är lillen rörlig men tänkte om det är nåt som han pysslar med nu. Försöker borra sig ner liksom. En otäck känsla är det.

• Empa86
    Sommarmalva skrev 2016-07-15 10:50:32 följande:

Oj, otur!!

Vi har också svårt med barnvakt eftersom vår släkt inte finns i närheten, och de som faktiskt bor närmast, nästan en timmes resväg härifrån, är i Frankrike just nu. Känns väldigt bra att ha igångsättning på måndag så man kunnat fixa barnvakt innan, men så nojjig jag är nu att bebis ska vilja komma innan måndag! Har ni långt kvar till bf? Eller är det nära? Jag har ändå två veckor kvar till "riktiga" bf. Men vad som helst kan ju hända... Hoppas det inte är allvarligt med svärfar, och att han kommer hem snart! Knipa är ju inte det lättaste

Enligt mig är det bf idag och enligt RUL är det 8 dagar kvar;) Har mina föräldrar 4 timmars bilresa bort men mamma har packat och är redo att hoppa in i bilen när som helst så det löser sig säkert ändå. Men det blev ju lite skillnad från att ha någon 5 minuter bort. Lite oklart hur det är med svärfar, ska höra med sambon sen om han hört nåt mer.

Det blir en spännande dag för er på måndag. Önskar ibland att jag hade en tid och dag istället för denna eviga väntan..
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-07-15 10:54:54 följande:

Igår och idag har det huggt till rejält neråt. Igår när jag var ute o gick, och idag när jag reste mig upp från stolen. Gjorde så ont så jag fick böja mig framåt. Känns det så när bebis fixerar sig? Än så länge är lillen rörlig men tänkte om det är nåt som han pysslar med nu. Försöker borra sig ner liksom. En otäck känsla är det.

Jag kan få ont så ibland, då får jag också gå lite framåtlutad en stund. Min lille var ruckbar istället för rörlig sist, så det kan säkert stämma att det är det som händer!

Nä, nu ska jag fixa lite hallonbladste och sen får det bli lite promenad, så får jag hoppas att något händer.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)