• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    fastfrusen skrev 2016-07-12 16:08:50 följande:

Min bm sa något liknande förra veckan för att min sf-kurva har börjat plana ut, trots att han fortfarande är rörlig och magen tokhög! Litar inte riktigt på att huvudet är ner heller, men de måste väl vara vana vid att känna sådant (min ordinarie bm är på semester och är lite tveksam till den jag har nu som stand-in)..

Vad gäller moderkakan och att gå över tiden har jag nojat över det ända sedan de flyttade fram mitt bf-datum, och jag bara hoppas att han kommer snart och/eller att de sätter igång på 42+0 här men jag är inte säker på det heller trots att då den nuv bm säger att man gör det.. Läser man på regionens sjukhus står det massa om överburenhetskontroller dvs tolkar det som att man inte sätter igång på 42+0. Någon från Skåne som vet?

Då är vi två som inte litar på våran bm. Jag har dock haft min från början. Hon har inte en enda gång gått igenom min journal innan jag kommit, vilket är plågsamt tydligt då hon varje gång frågat om det är en pojke eller flicka, eller att vi bestämt att göra sammanfattning av graviditeten veckan innan och hon inte upptäcker det förrän precis i slutet av mötet. Hoppas på nåt sätt att hon ändå har koll på läget och att jag kan lita på att det stämmer, det hon säger.

Ja, hoppas verkligen att de sätter igång vid 42+0, för längre än så är ju inte så kul gå. Har ingen aning om vad som gäller i Skåne tyvärr :/
  • Empa86

Vet inte om det är önsketänkande bara men nu har jag haft någon konstig molande värk bak i ryggen. Dock inget annan spännande som hänt som tyder på att det ska vara något på g... Hur går det för er andra?

• SommarDahlia

Fastfrusen jag bor också i skåne. Jag gick över med minsta och fick tjata för att bli igångsatt på 42+0.

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-07-11 20:47:23 följande:

Fråga: Jag har beviljad SGI och allt sånt, har gått på graviditetspenning sen slutet på maj. 29:e maj skickade jag in planeringen för föräldrapenning, tänkte att det måste ju vara mer än tillräckligt med tid att få den godkänd innan bf. Är nu 8 dagar kvar och jag har fortfarande inte fått något beslut! Börjar gå lite panik :/ hur har det sett ut för er andra?

Fast måste man få den godkänd? Menar du det där att du fyllde i hur många dagar i veckan oså som du ska ta ut? Isåfall är det bara att vänta på pengarna efter hur du lagt dagarna, eller missuppfattar jag? Anmälan är väl gjord? Sen ansökningen av pengarna behöver ju inte bli godkänd vad jag minns. Pengarna kommer betalas ut efter hur du planerat.
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-07-12 23:00:37 följande:

Fast måste man få den godkänd? Menar du det där att du fyllde i hur många dagar i veckan oså som du ska ta ut? Isåfall är det bara att vänta på pengarna efter hur du lagt dagarna, eller missuppfattar jag? Anmälan är väl gjord? Sen ansökningen av pengarna behöver ju inte bli godkänd vad jag minns. Pengarna kommer betalas ut efter hur du planerat.

Aha! Ja, anmälan är gjord, så då borde det vara lugnt då :) tack så mycket för svaret!
  • Gemmy

Grattis till er som har fått!

Själv sitter jag här och studsar på min pilatesboll och trycker i mig lite ananas. Jag tror egentligen inte på att ananas kan sätta igång förlossningen, men tänkte varför inte. Bf på lördag :D

• fastfrusen
    SommarDahlia skrev 2016-07-12 21:36:50 följande:

Fastfrusen jag bor också i skåne. Jag gick över med minsta och fick tjata för att bli igångsatt på 42+0.

Åh gud vad jobbigt att behöva tjata sig till det.. Är redan orolig för stor bebis som det är pga ligger vid översta strecket på kurvan och går man sedan över - huu. Fick du träffa läkare då på 42+0 eller åkte du in till förlossningen och krävde det??
  • fastfrusen
    Moorii skrev 2016-07-12 17:21:13 följande:
    Då är vi två som inte litar på våran bm. Jag har dock haft min från början. Hon har inte en enda gång gått igenom min journal innan jag kommit, vilket är plågsamt tydligt då hon varje gång frågat om det är en pojke eller flicka, eller att vi bestämt att göra sammanfattning av graviditeten veckan innan och hon inte upptäcker det förrän precis i slutet av mötet. Hoppas på nåt sätt att hon ändå har koll på läget och att jag kan lita på att det stämmer, det hon säger.

Ja, hoppas verkligen att de sätter igång vid 42+0, för längre än så är ju inte så kul gå. Har ingen aning om vad som gäller i Skåne tyvärr :/
    Så jobbigt att de inte har koll på en, den jag har just nu säger dessutom att igångsättning sker 42+0 men uppenbarligen är det inte fallet.. Är orolig för stor bebis också, gah.

Känner absolut ingenting som tyder på förlossning! Men sambon verkar gå med på ännu en färdknäpp ikväll, och annars får jag väl sitta och stimulera bröstvårtorna hela dagen och hoppas på att något händer! :P
  • SommarDahlia

Jag fick träffa läkare, det va en överburenhetskontroll. Jag fick säga att jag mådde jättedåligt både fysiskt och psykiskt och att jag inte skulle orka mer. Tror läkaren dokumentreade att han beviljat igångsättning pga psykiskt mående. Rätt knäppt egentligen med tanke på att moderkakans funktion försämras efter v 36 eller nåt sånt, förutom att man riskerar en stor bebis.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)