• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Fick tips av en kompis för oss som gått över tiden och väntar. Att lägga en peng t ex 100 kr i en låda för varje dygn som går över BF. Dessa pengar ska sen användas till att köpa nya kläder och annat fint när gravidkilona är borta. Det var en bra idé tyckte jag, då finns det ju nånting positivt med om det blir lång väntan! :) Dessutom blir det konkret att dagarna ändå går framåt, vilket det ju inte direkt känns som annars :)

• cameleon

Fortsätter att läcka vatten, främst på natten och tidig morgon.. Är lika "lite" som igår så jag har inte ringt till förlossningen igen.. Vattnet återbildas hela tiden så det är ingen fara för bebisen att gå runt och sippra lite..

BF +8 idag..

• Mal Mal
    cameleon skrev 2016-08-03 13:12:49 följande:

Fortsätter att läcka vatten, främst på natten och tidig morgon.. Är lika "lite" som igår så jag har inte ringt till förlossningen igen.. Vattnet återbildas hela tiden så det är ingen fara för bebisen att gå runt och sippra lite..

BF +8 idag..

Måste kännas lite konstigt?! Du ska bara vänta nu alltså?

Jag har bf idag...och inga förhoppningar om att det ska dra igång, bara önsketänkande.
  • cameleon
    Mal Mal skrev 2016-08-03 13:21:20 följande:
    Måste kännas lite konstigt?! Du ska bara vänta nu alltså?

Jag har bf idag...och inga förhoppningar om att det ska dra igång, bara önsketänkande.
    Ja nu skall jag vänta på mer vatten eller värkar och då ringa in till förlossningen. Men jag har ett vanligt bm-besök i min hemstad nu på fredag, antar (eller jag kommer kräva) att få information om igångsättning då!
    Min vanliga bm är på semester så nu skall jag få träffa en ny, hoppas att vi klickar :)

Skulle också vilja veta om jag öppnat mig men antar att en undersökning inte kommer bli av eftersom jag läcker vatten, pga infektionsrisken..?
  • Nånrandomtjej

Börjar verkligen ställa in mig på att min förlossning inte kommer att starta av sig själv... Seg väntan verkligen och så mycket som jag vill göra som jag måste skjuta på :( tur att OS börjar nu så man har nåt att glo på..

Aja, jag har som sagt UL på fredag, vet inte hur det funkar. Förstod det som på BM att det skulle planeras igångsättning då iaf. Man blir lite nedstämd, BM trodde ju inte att jag ens skulle behöva UL-tiden så jag hade ju hoppats/trott på det...

Ofta när jag ligger ner är bebis väldigt aktiv och trycker på så det gör ont därnere, riktigt blixtrar. Kan hålla på så i säkert en timme om inte mer. Är era små så aktiva också? Första nätterna trodde jag att det innebar att det snart kanske är på gång men jag somnar o sen är allt som vanligt dagen efter. Inbillade mig lite mer mensvärk igår kväll och imorse så kanske kan kroppen åtminstone börja förbereda sig för vad som komma skall.

• tovemaja

Jaha! Jag feltolkade dig. Tycker konstigt nog att det är lättare att vara gravid nu i v.42 än vad det har känts sista månaden! Gissningsvis pga. Att ischiasen är Nora och att det äntligen är lite svalare ute. Klarar av att njuta mer av magen nu och passar på att ta tillvara på sista tiden med bara storebror på 1,5. Dock är lillebror självklart välkommen ut när han är redo ;)

cameleon skrev 2016-08-02 17:46:05 följande:

Ja fast alltså igångsättningen blev inställd eftersom läkaren inte tyckte att jag hade förlorat så pass mycket vatten än. Så jag har ingen deadline än ! Men det kommer lite vatten nu också så kanske att det kommer igång ikväll/natt. Vore nice om det sade poff och allt vatten kom på en gång!

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-08-03 14:06:58 följande:

Jaha! Jag feltolkade dig. Tycker konstigt nog att det är lättare att vara gravid nu i v.42 än vad det har känts sista månaden! Gissningsvis pga. Att ischiasen är Nora och att det äntligen är lite svalare ute. Klarar av att njuta mer av magen nu och passar på att ta tillvara på sista tiden med bara storebror på 1,5. Dock är lillebror självklart välkommen ut när han är redo ;)

Skönt att du känner dig bättre! Jag känner mig fysiskt sämre och svagare för varje dag (idag gick jag 2x50 m till och från bilen och var sen och handlade och efter det har jag varit helt utslagen och vimmelkantig... snacka om formsvacka) men psykiskt känner jag mig ändå lite piggare nu än för några veckor sen eftersom det är så få dagar kvar att stå ut.

Har du fått ha nåt sånt där planeringssamtal inför ev överburenhet än? Gjort kontroll med UL och fått info om igångsättning etc? Jag vet inte riktigt hur de gör med det i vår region. På fredag är jag 41+0 och då ska jag till BM.
  • calabalic
    Nånrandomtjej skrev 2016-08-03 13:34:26 följande:

Börjar verkligen ställa in mig på att min förlossning inte kommer att starta av sig själv... Seg väntan verkligen och så mycket som jag vill göra som jag måste skjuta på :( tur att OS börjar nu så man har nåt att glo på..

Aja, jag har som sagt UL på fredag, vet inte hur det funkar. Förstod det som på BM att det skulle planeras igångsättning då iaf. Man blir lite nedstämd, BM trodde ju inte att jag ens skulle behöva UL-tiden så jag hade ju hoppats/trott på det...

Ofta när jag ligger ner är bebis väldigt aktiv och trycker på så det gör ont därnere, riktigt blixtrar. Kan hålla på så i säkert en timme om inte mer. Är era små så aktiva också? Första nätterna trodde jag att det innebar att det snart kanske är på gång men jag somnar o sen är allt som vanligt dagen efter. Inbillade mig lite mer mensvärk igår kväll och imorse så kanske kan kroppen åtminstone börja förbereda sig för vad som komma skall.

Min är också väldigt aktiv de flesta kvällar och nätter, det är total cirkus där inne under några timmar. Det spretar och trycker åt alla håll så jag får andnöd, halsbränna, ont i revbenen men också ungefär som "blixtar" där nere som du säger. Måste vara nerver som kläms åt. Väldigt svårt att sova! Dagtid är det oftast lugnt, obehagligt lugnt ibland.
  • tovemaja

Jag som varit så positiv några dagar! Nu hsr jag blivit sjuk och humöret dalar direkt! Inget allvarligt, ont i hals och öron och lite snorig... Men det är väldigt störigt! Oskar sömnen och humöret framförallt.

I fredags var jag hos BM för sista gången och fick få min tid för igångsättning. Inget extra ul eller så görs efter den kontrollen. Var då i v. 40+2.

Tycker egentligen att man borde få ett ul också.. Men tydligen inte :(

calabalic skrev 2016-08-03 22:15:55 följande:

Skönt att du känner dig bättre! Jag känner mig fysiskt sämre och svagare för varje dag (idag gick jag 2x50 m till och från bilen och var sen och handlade och efter det har jag varit helt utslagen och vimmelkantig... snacka om formsvacka) men psykiskt känner jag mig ändå lite piggare nu än för några veckor sen eftersom det är så få dagar kvar att stå ut.

Har du fått ha nåt sånt där planeringssamtal inför ev överburenhet än? Gjort kontroll med UL och fått info om igångsättning etc? Jag vet inte riktigt hur de gör med det i vår region. På fredag är jag 41+0 och då ska jag till BM.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)