• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-08-07 22:06:27 följande:

Ja visst går det fort! Det går bra här men kämpar fortfarande på med amningen... Vill så gärna amma, men har inte riktigt så det räcker, så får ge ersättning efter varje mål. Känns trist. Max har även svårt att öka i vikt. Det går sakta men säkert. Har nu efter tre veckor inte kommit tillbaka till födelsevikten, men vi närmar oss. Idag blev jag dock barnsligt glad när han lyckades amma utan amningsnappen som jag varit tvungen att använda. Han har inte fattat hur man äter utan den förut, knasbollen

Hur funkar allt för er? Hade ni fler barn innan eller var detta första?

Det där med amning är ju ett kapitel för sig, helt klart. Har haft problem precis som du, kanske på lite olika sätt bara. När mjölken rann till blev brösten stenhårda och han fick inget grepp, och när han väl fick det var det som att han aldrig blev nöjd, så mycket ilskna illvrål blev det första två dagarna hemma, som slutade med ersättning mitt i natten. Igår köpte jag ergobaby amningskudde och det går så mycket bättre! Duschar varmt då och då och försöker pumpa lite mellan varje matning för att brösten ska bli mindre spända och det funkar faktiskt bra nu! Kudden är fantastisk! Gjorde nästan hela skillnaden. Inatt sov han 6 timmar i sträck, galet.

Vad jobbigt med vikten, men skönt att han börjar lägga på sig lite nu! Jag har ingen aning om ifall våran lille har börjat gå upp ännu, bm kommer hem till oss på torsdag. Haha, vad roligt :) skönt att han gillar den äkta varan nu då

Det är mitt första barn och mannens andra, han har en son på snart 7 år sen innan. Är detta ditt första?
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-08-07 23:01:55 följande:
    Det där med amning är ju ett kapitel för sig, helt klart. Har haft problem precis som du, kanske på lite olika sätt bara. När mjölken rann till blev brösten stenhårda och han fick inget grepp, och när han väl fick det var det som att han aldrig blev nöjd, så mycket ilskna illvrål blev det första två dagarna hemma, som slutade med ersättning mitt i natten. Igår köpte jag ergobaby amningskudde och det går så mycket bättre! Duschar varmt då och då och försöker pumpa lite mellan varje matning för att brösten ska bli mindre spända och det funkar faktiskt bra nu! Kudden är fantastisk! Gjorde nästan hela skillnaden. Inatt sov han 6 timmar i sträck, galet.

Vad jobbigt med vikten, men skönt att han börjar lägga på sig lite nu! Jag har ingen aning om ifall våran lille har börjat gå upp ännu, bm kommer hem till oss på torsdag. Haha, vad roligt :) skönt att han gillar den äkta varan nu då

Det är mitt första barn och mannens andra, han har en son på snart 7 år sen innan. Är detta ditt första?
    Ja jag minns det där när mjölken rinner till, och brösten blir stenhårda! Såå obehagligt! Precis efter det så fick jag mjölkstockning på ena bröstet. Ont som tusan och hög feber. Max som haft svårt att suga från första början hade problem att få loss eländet så mjölken sinade och kom inte riktigt tillbaka så nu ammar jag bara med ett bröst, så försöker få igång mera så jag kan helamma men vet inte om det kommer funka. Sova på natten får jag göra någorlunda. Inte nu dock... Sitter här o tittar på en kille som absolut ska ha ögonen öppna fastän han är skittrött! Och nappen ska man spotta ut för att kunna gnälla över att den just åkte ut... Hmm...
    Detta är mitt fjärde barn så det här med att vila på dagen när bebis sover.... Nja.... Inte riktigt... Och nu är det sommarlov med vilket innebär att alla är hemma. Men nu till hösten börjar min lilla tjej skolan också, känns konstigt. Kommer bara vara jag o Max hemma.
    Nu tror jag tusan att Max somnat! Bäst att sova nudå så man hinner det innan han vill äta igen...
    God natt!
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-08-08 00:18:04 följande:

Ja jag minns det där när mjölken rinner till, och brösten blir stenhårda! Såå obehagligt! Precis efter det så fick jag mjölkstockning på ena bröstet. Ont som tusan och hög feber. Max som haft svårt att suga från första början hade problem att få loss eländet så mjölken sinade och kom inte riktigt tillbaka så nu ammar jag bara med ett bröst, så försöker få igång mera så jag kan helamma men vet inte om det kommer funka. Sova på natten får jag göra någorlunda. Inte nu dock... Sitter här o tittar på en kille som absolut ska ha ögonen öppna fastän han är skittrött! Och nappen ska man spotta ut för att kunna gnälla över att den just åkte ut... Hmm...

Detta är mitt fjärde barn så det här med att vila på dagen när bebis sover.... Nja.... Inte riktigt... Och nu är det sommarlov med vilket innebär att alla är hemma. Men nu till hösten börjar min lilla tjej skolan också, känns konstigt. Kommer bara vara jag o Max hemma.

Nu tror jag tusan att Max somnat! Bäst att sova nudå så man hinner det innan han vill äta igen...

God natt!

Ånej :/ mjölkstockning låter inte kul alls. Går det inte att få igång andra bröstet ifall du pumpar? Eller har det gått för lång tid? Jag har inte jättebra koll på det där. Känner igen det där, våran kille gör likadant, spottar ut nappen osv. Inatt ville han inte heller somna, klara pigga ögon.. Själv höll jag på att falla ihop av trötthet. Men till slut så.

Ojdå, nej då är det full rulle på dagarna kan jag tänka mig. Hoppas på att Max får in rutinen att sova på nätterna framöver så du får sova med! Jag blir ju knäckt även fast jag ändå får ok med sömn. Du gör det bra! Inatt sov lillen mellan 12 och 5, somnade om 7 och sov till 11. Otroligt. Hoppas verkligen det håller i sig!
  • tovemaja

Hur går det? Håller tummarna för att du får en bra förlossning.

Vi är kvar på spec BB till imorgon eftersom det inte funkar så bra med kissandet för mig. Mår annars rätt bra!

cameleon skrev 2016-08-07 12:09:55 följande:

Nu är vi inskrivna på förlosningen, har fått en sovdos och nyss vaknat. Värkarna började inatt och blev täta väldigt snabbt. Imorse var jag bara öppen en cm, tror inte hon kommer idag utan det blir nog igångsättningen imorgon kl. 08 som hjälper henne ut.

• calabalic

Håller oxå tummen för dig cameleon!

Jag undrar vad min livmoder håller på med egentligen. BF+10 idag. Sen i fredags fm rinner det ut lite blod några ggr om dagen. Inte mycket men rosa eller rött, ibland ihop med vattnig flytning, ibland inte. Några gånger de här dagarna har jag fått vad jag antar är förvärkar (?) som känns som mensvärk och sitter i ca en minut, sen släpper. De kommer dock olika intervall, ibland en halvtimme, ibland 3h, eller som idag inte alls. Jag mår oxå ganska risigt, sjukkänsla och känner mig konstig. Blir helt slut och vimmelkantig av minsta ansträngning, skitjobbigt bara att resa sig ur soffan. Jag antar med tanke på blod och värk att livmodern håller på att mogna eller nåt, men betyder det att latensfasen är igång bara att den går extremt långsamt (4 dagar hittills)? Var det såhär för er?

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-08-08 17:39:58 följande:

Hur går det? Håller tummarna för att du får en bra förlossning.

Vi är kvar på spec BB till imorgon eftersom det inte funkar så bra med kissandet för mig. Mår annars rätt bra!

Hoppas kissandet kommer igång snart! Hur tyckte du förlossningen och sjukhusets mottagande var den här gången jämfört med förra när du inte var riktigt nöjd? Verkar de ha stressigt o mkt att göra nu?
  • tovemaja

Som dag och natt!! Jag var helt ensam på förlossningen i lördags natt! Hade två personer i rummet hela tiden... Samma. De hade läst om mig innan, de lyssnade och var jättebra coacher. Hann ju bara vara inne i 1 timma innan han föddes ungefär... Men det funkade så bra! BB tiden är också mycket mycket bättre men vi är ju på special BB så inte riktigt rättvis jämförelse kanske. Men de är toppen här och alla barnmorskor säger att det är en lugn och bra tid nu.

Hoppas din förlossning drar igång... Gör den det inatt kanske vi ses imorgon :)

calabalic skrev 2016-08-08 20:06:45 följande:

Hoppas kissandet kommer igång snart! Hur tyckte du förlossningen och sjukhusets mottagande var den här gången jämfört med förra när du inte var riktigt nöjd? Verkar de ha stressigt o mkt att göra nu?

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-08-08 20:22:52 följande:

Som dag och natt!! Jag var helt ensam på förlossningen i lördags natt! Hade två personer i rummet hela tiden... Samma. De hade läst om mig innan, de lyssnade och var jättebra coacher. Hann ju bara vara inne i 1 timma innan han föddes ungefär... Men det funkade så bra! BB tiden är också mycket mycket bättre men vi är ju på special BB så inte riktigt rättvis jämförelse kanske. Men de är toppen här och alla barnmorskor säger att det är en lugn och bra tid nu.

Hoppas din förlossning drar igång... Gör den det inatt kanske vi ses imorgon :)

Det låter ju jättebra! Det var ju så jag hade det när jag gjorde snitt på Vrinnevi, vi var enda planerade snittet på hela dagen och tror vi var enda som förlöstes över huvudtaget. Så det blev nästan jobbigt till slut med alla som skulle passa upp på en hela tiden. :)

Får väl försöka trycka på lite så bebis kommer inatt, bäst att passa på när det är lugnt på förlossningen ju. :)
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-08-07 22:06:27 följande:

Ja visst går det fort! Det går bra här men kämpar fortfarande på med amningen... Vill så gärna amma, men har inte riktigt så det räcker, så får ge ersättning efter varje mål. Känns trist. Max har även svårt att öka i vikt. Det går sakta men säkert. Har nu efter tre veckor inte kommit tillbaka till födelsevikten, men vi närmar oss. Idag blev jag dock barnsligt glad när han lyckades amma utan amningsnappen som jag varit tvungen att använda. Han har inte fattat hur man äter utan den förut, knasbollen

Hur funkar allt för er? Hade ni fler barn innan eller var detta första?

Usch ja min ammas fortfarande med amningsnappen .. har försökt vänja bort men han blir så arg.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)