• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • irrbloss_83

Jag har också ont bak i ena skinkan, men det kommer och går lite och just nu är det bättre. Däremot har magen fullständigt exploderat senaste dagarna, nästan så att jag har svårt att fatta att den kommer bli myyyycket större innan det här är klart. Jag tycker det är alldeles tillräckligt nu :D

För övrigt så har jag fått börja med järntabletter, trots att jag försökt klara mig utan dom genom att äta blodbröd och blodpudding och sånt där. Suck. 

• Sally Cinnamon

När har ni andra fått reda på att ni måste äta järn? Jag har fortfarande bara varit på inskrivningen samt på ultraljuden men då var det ingen övrig provtagning.

• jewel
    Sally Cinnamon skrev 2016-06-29 21:55:06 följande:

När har ni andra fått reda på att ni måste äta järn? Jag har fortfarande bara varit på inskrivningen samt på ultraljuden men då var det ingen övrig provtagning.

Jag har kollat mitt Hb varje gång jag varit på MVC vilket är fem gånger. Tre gånger har jag även kollat järndepåerna. Men det beror på att jag haft problem med järnbrist tidigare. När ska du till MVC nästa gång? Låter konstigt att det är så lång tid emellan men det kanske är jag som varit ovanligt ofta...
  • Sally Cinnamon
    jewel skrev 2016-06-29 22:29:42 följande:
    Jag har kollat mitt Hb varje gång jag varit på MVC vilket är fem gånger. Tre gånger har jag även kollat järndepåerna. Men det beror på att jag haft problem med järnbrist tidigare. När ska du till MVC nästa gång? Låter konstigt att det är så lång tid emellan men det kanske är jag som varit ovanligt ofta...
    Hm, jag har alltså bara varit på mvc en gång den här graviditeten. Ska dit igen näst-nästa vecka tror jag det var. Hade också järnbrist förra graviditeten. Oh well, det är säkert olika i olika landsting, beroende på om det är första ggn osv.
  • Amie77

Jag fick reda på det vid inskrivingen när nu det var... Vecka 12 eller 13 kanske? Ska ta en Niferex varannan dag, men vi får väl se hur det blir.

• Amie77

Jag har varit på hälsosamtal i vecka 8-9, sen inskrivning vecka 12-13. Sen blir nästa besök i vecka 26. Så ofta är det ju inte...

• Sally Cinnamon
    Amie77 skrev 2016-06-29 22:35:35 följande:

Jag har varit på hälsosamtal i vecka 8-9, sen inskrivning vecka 12-13. Sen blir nästa besök i vecka 26. Så ofta är det ju inte...

Låter ju ungefär samma. Känns som man är lite mer en free sailor den här gången. På gott och ont.
  • Amie77

Ja, jag blev lite förvånad över att det var över tre månader mellan besöken men de flesta problem som högt blodtryck och järnbrist dyker väl upp senare i graviditeten, men så är det ju inte för alla.

• Pusheen

Jag har också bara varit hos mvc en gång i v 12 nästa gång är i v 26. Känns väldigt konstigt.. Har inte ens fått lyssna på hjärtat. Ja ja..

Bm sa att jag skulle börja med järntabletter vid halva graviditeten så jag har börjat nu.

Har haft järnbrist tidigare så jag tänker att det är lika bra att föregå.

Detta är min första graviditet.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016