• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • lallallalla
    Sally Cinnamon skrev 2016-09-23 10:16:12 följande:

Ni som har barn sen innan, hur tacklar de att de ska bli storasyskon? Vår nästan treåring är ena stunden jättestolt över bebisen och att vara storebror, nästa stund megamammig, arg och trotsig och hoppar bak i utvecklingen och kan inte gå på pottan längre utan kissar hellre på sig. Pust! Han har kris verkar det som. Inte konstigt, men svårt att veta vad som är vanligt treårsbeteende och vad som hänger ihop med förestående förändring.

Min dotter är 4,5. Hon är mest glad och stolt medans vi föräldrar försöker flika in att bebisar inte alltid är så kul. Speciellt inte i början. Har däremot för mig att det var en liten svacka i utvecklingen runt tre, med mycket mammighet.
  • Amie77

Vår tar det hittills bra, 3 år gammal. Han vill lyssna på magen och pratar om lillasyster ganska mycket. Det jag har märkt som visar att han kanske inte är heeeelt övertygad är att han inte vill att syster ska få hans spjälsäng (som stått framme i 3 år, men använts av honom kanske två månader sammanlagt då han var under halvåret) och han vill inte att syster ska få den stol som han haft hittills heller.

I övrigt är det, hittills!, lugnt.

• jewel

Ni som har barn sen innan, hur tacklar de att de ska bli storasyskon? Vår nästan treåring är ena stunden jättestolt över bebisen och att vara storebror, nästa stund megamammig, arg och trotsig och hoppar bak i utvecklingen och kan inte gå på pottan längre utan kissar hellre på sig. Pust! Han har kris verkar det som. Inte konstigt, men svårt att veta vad som är vanligt treårsbeteende och vad som hänger ihop med förestående förändring.

Min dotter fyllde 3 i maj, hon verkar inte se nåt negativt alls med att bli storasyster vilket jag är lite orolig för. Vi försöker berätta att bebisen skriker o inte kan leka i början m.m. men hon verkar inte bry sig direkt. Hon har varit mammig ett tag, men vet inte om det har med bebisen att göra... Hon tycker mycket om att leka i lillebrors rum där vi lagt in hennes gamla bebisleksaker o böcker. Hon lägger sig även gärna i liggdelen till vagnen o vill att vi ska säga "Titta, lillebror har kommit!" :) Men det är inte så att hon hoppat bak i utvecklingen än, det kanske kommer.

Vi har börjat titta på en serie som finns på Barnkanalen o Youtube (finns fler avsnitt där) som heter "Astrid blir storasyster". Den tycker hon är väldigt spännande. Vi har även en bok som vi läser ibland som heter "Jag vill också ha ett syskon", den är bra tycker jag. Har ni läst nåt eller sett nåt på tv om att få syskon? Kanske kan vara bra. Har inget annat bra tips tyvärr..
  • CB1982

Min dotter är ju 9 år och väldigt stolt över att hon ska bli storasyster.

Däremot minns jag att hon var väldigt mammig och gnällig när hon var i 3 års åldern så det å mycket väl möjligt att det inte beror på förändringen med ett småsyskon som gör att han trotsar.

Min dotter ville vara uppe hos mig jämt och under sommaren när vi var på semester, jag minns det så väl. Då missade hon på sig, vägrade äta och ville bara vara i min famn. Jag fick inte ens gå på toaletten i fred.

Men som tur var så försvann denna trotsen efter 3 lånader ungefär, jobbigt var det dock.
  • CB1982

Var idag på mitt sista besök på Mvc innan bebis kommer. Fick tyvärr inte träffa min vanliga barnmorska vilket kändes trist.

Allt såg bra ut men magen är ju enorm, sfmåttet är 39 cm och idag är jag i v 36+0...

Fick 2 stycken Babybag med mig, blev förvånad över att ens få men dessutom 2 stycken? Jag väntar ju inte tvillingar. Men denna var faktiskt mycket bättre än de andra jag fått. Här fanns i paket Pampers minsta blöjstrl, ett paket är liberos minsta blöjstrl, våttservetter, salva (inte provflaska utan normalstor) samt badolja. Sedan lite provtester på olika salvor och tvättmedel samt rabattkuponger.

• jewel
    CB1982 skrev 2016-09-23 16:45:08 följande:

Var idag på mitt sista besök på Mvc innan bebis kommer. Fick tyvärr inte träffa min vanliga barnmorska vilket kändes trist.

Allt såg bra ut men magen är ju enorm, sfmåttet är 39 cm och idag är jag i v 36+0...

Fick 2 stycken Babybag med mig, blev förvånad över att ens få men dessutom 2 stycken? Jag väntar ju inte tvillingar. Men denna var faktiskt mycket bättre än de andra jag fått. Här fanns i paket Pampers minsta blöjstrl, ett paket är liberos minsta blöjstrl, våttservetter, salva (inte provflaska utan normalstor) samt badolja. Sedan lite provtester på olika salvor och tvättmedel samt rabattkuponger.

Mitt SF-mått i v 35+1 var 39 cm så jag är ännu större! ;) Hon hämtade till o med en annan barnmorska som fick mäta eftersom hon inte trodde att det stämde, hehe..

Toppen med babybags, tror inte att vi får det från MVC här, men fick två olika på BB med dottern. Bra när det är vettiga grejer o inte bara reklam typ.
  • Pipam

Bebis ligger fortfarande i tvärläge eller säte, det går inte att känna mer än att han inte ligger med huvudet där han ska.

Är i vecka 35. På måndag är vi skickade på lägeskontoll, Ultraljud. Skönt att få se hur han ligger även om jag oroar mig ganska mycket nu.

Jag jobbar 1 vecka till och börjar få lite separationsångest... Men snart lär man ju ha fullt upp ändå.. Haha!

• Pusheen
    Pipam skrev 2016-09-23 20:32:56 följande:

Bebis ligger fortfarande i tvärläge eller säte, det går inte att känna mer än att han inte ligger med huvudet där han ska.

Är i vecka 35. På måndag är vi skickade på lägeskontoll, Ultraljud. Skönt att få se hur han ligger även om jag oroar mig ganska mycket nu.

Jag jobbar 1 vecka till och börjar få lite separationsångest... Men snart lär man ju ha fullt upp ändå.. Haha!

Precis samma med min bebbe!

Vid nästa kontroll hos bm om två veckor så ska hon ta hjälp av ytterligare en bm för att se om hon kan känna tydligare hur hen ligger om hon själv inte känner det tydligt.

Om de inte blir kloka på hur hen ligger då så blir det ett ultraljud till för att kolla läget. Är hen fortfarande "på fri fot" då så kommer de försöka att vända för hand.

Än så länge har bebben lite tid på sig att vända sig. Är i vecka 34

Är inte orolig, tror att bebben tar sitt förnuft till fånga innan det är dags!
  • Sally Cinnamon

Tack för tips om syskonböcker och -tv, jewel! Har läst någon bok men ska definitivt kolla upp något mer. Förskolan skulle också skaffa något sa dom.
    Också lite lugnande att det är fler som kommer ihåg treårstrots på liknande sätt, allt behöver såklart inte vara relaterat till nya familjemedlemmen.
    Idag har han varit på strålande humör hela dan, mysigt!

• Libra1

Jag får förvärkar två ggr om dygnet. Kl 4 på natten och kl 14 på dagen. Det håller i sig ett tag och sen slutar det igen.

Någon mer som känner så? 35+5 idag! :)

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016