• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • irrbloss_83

Blä vilken skräpnatt jag har haft. Vaknade vid 01:30 för att jag var kissnödig, hade ett par sammandragningar medan jag var vaken, men sen slutade de inte som de brukar. Fram till kanske 03:30 eller så så hade jag sammandragningar så fort jag rörde mig i sängen och ibland annars också. Inget som gjorde ont alls, men känns lite olustigt när det kommer massor med sammandragningar på en gång när jag knappt har haft några alls under graviditeten hittills. 
    Somnade sen i alla fall, och har haft ett par sammandragningar nu på morgonen också, men det verkar ändå ha lugnat sig. 

Har ni visa kvinnor några smarta råd eller tankar?
    Får väl ringa förlossningen om det tilltar igen, men jag skulle helst slippa åka in om jag inte verkligen måste. Är hemma nu och har två timmar till förlossningen, och eftermiddagen är planerad att spenderas på ett tåg på väg till Uppsala. Suck. 

• lallallalla
    irrbloss_83 skrev 2016-09-25 09:28:13 följande:

Blä vilken skräpnatt jag har haft. Vaknade vid 01:30 för att jag var kissnödig, hade ett par sammandragningar medan jag var vaken, men sen slutade de inte som de brukar. Fram till kanske 03:30 eller så så hade jag sammandragningar så fort jag rörde mig i sängen och ibland annars också. Inget som gjorde ont alls, men känns lite olustigt när det kommer massor med sammandragningar på en gång när jag knappt har haft några alls under graviditeten hittills. 

Somnade sen i alla fall, och har haft ett par sammandragningar nu på morgonen också, men det verkar ändå ha lugnat sig. 

Får väl ringa förlossningen om det tilltar igen, men jag skulle helst slippa åka in om jag inte verkligen måste. Är hemma nu och har två timmar till förlossningen, och eftermiddagen är planerad att spenderas på ett tåg på väg till Uppsala. Suck. 

Du kan inte ringa förlossningen och bara prata med dem? Fråga om det är nåt särskillt du ska vara uppmärksam på kanske?

De flesta av mina nätter ser ut som du beskrev, fast det gör oftast ont också. Det som flera BM sagt till mig är att det är viktigare att känna efter om intensiteten (smärtan/värken) blir svårare än att bara gå på regelbundenhet.
  • Libra1
    irrbloss_83 skrev 2016-09-25 09:28:13 följande:

Jag har också mycket sammandragningar på nätterna. Sov inte på rygg!!! Fast mina kommer när jag ligger på sidorna också. Nu gör det även ont som mensvärk.

Hör med BM eller åk in. Det lugnar alltid att få veta att det fortfarande är lugnt. :)
  • irrbloss_83
    lallallalla skrev 2016-09-25 10:29:50 följande:
    Du kan inte ringa förlossningen och bara prata med dem? Fråga om det är nåt särskillt du ska vara uppmärksam på kanske?
    De flesta av mina nätter ser ut som du beskrev, fast det gör oftast ont också. Det som flera BM sagt till mig är att det är viktigare att känna efter om intensiteten (smärtan/värken) blir svårare än att bara gå på regelbundenhet.
    Libra1 skrev 2016-09-25 12:16:05 följande:
    Jag har också mycket sammandragningar på nätterna. Sov inte på rygg!!! Fast mina kommer när jag ligger på sidorna också. Nu gör det även ont som mensvärk.

Hör med BM eller åk in. Det lugnar alltid att få veta att det fortfarande är lugnt. :)
    Tack för svaren tjejer! Nu har det varit i princip helt lugnt hela dagen, bara nån ensam liten sammandragning när jag bar upp tvätten från källaren. Avvaktar nog ett tag till så får vi se, men blir det samma inatt så ringer jag FL och pratar med dom och hör om de har några tips, eller om de vill ta en titt på mig/oss. 

• lallallalla
    irrbloss_83 skrev 2016-09-25 14:11:54 följande:

Tack för svaren tjejer! Nu har det varit i princip helt lugnt hela dagen, bara nån ensam liten sammandragning när jag bar upp tvätten från källaren. Avvaktar nog ett tag till så får vi se, men blir det samma inatt så ringer jag FL och pratar med dom och hör om de har några tips, eller om de vill ta en titt på mig/oss. 

Vad skönt att det lugnat sig. Hoppas du får sova bättre inatt. Annars är det nog skönt att prata med nån, om så bara för att bli lugnad. Varje gång nåt nytt händer så startar ju tankarna och då blir det ännu svårare att sova. :P
  • lallallalla

Jag insåg idag att jag faktiskt kan gå över tiden också... det gav mig en chock!

Jag har varit så orolig att hon ska komma för tidigt pga alla förvärkar, så jag har inte tänkt tanken på att det kan vara längre än 4 veckor kvar nu...

Usch, jag känner mig mer än klar med graviditeten och bara tanken på att det kan fortsätta 6 veckor till gör mig gråtfärdig. :(

• irrbloss_83
    lallallalla skrev 2016-09-25 14:48:15 följande:
    Jag insåg idag att jag faktiskt kan gå över tiden också... det gav mig en chock!
    Jag har varit så orolig att hon ska komma för tidigt pga alla förvärkar, så jag har inte tänkt tanken på att det kan vara längre än 4 veckor kvar nu...
    Usch, jag känner mig mer än klar med graviditeten och bara tanken på att det kan fortsätta 6 veckor till gör mig gråtfärdig. :(
    Haha, tänk att det kan vara så olika. För mig är det precis tvärt om. Jag har kallt räknat med att gå över tiden, men har börjat inse att det kanske jag ju inte alls gör. Och plötsligt känner jag mig inte alls redo, vill hinna jobba klart och sen vila och boa och sådär innan han kommer. 
    Blev alldeles hjärtklappig inatt när jag tänkte på att om 3 veckor är han ju faktiskt fullgången och "får" komma när som helst, och då har jag fortfarande typ 5 dagar kvar att jobba. Läskigt! Näe, får jag bestämma så får han tidigast komma en vecka före BF. 

Jo, jag tänkte så, jag ger det en natt till och håller det på likadant inatt så kollar jag upp det imorgon. Men det fortsätter vara som vanligt nu i alla fall och lillkillen tränar ivrigt sina sprattelmuskler på insidan. Skönt :)
  • jewel

Idag gick jag in i vecka 38. Såhär långt kom jag inte med dottern :) Bara 15 dagar kvar till det planerade snittet. Han får gärna komma tidigare men helst inte innan fredag. Ska till Mvc på onsdag o mannen har en viktig behandling på sjukhuset på torsdag. Men till helgen hade varit perfekt om man hade fått önska!

Hur går det med era BB-väskor nu när det börjar närma sig för oss alla?

• irrbloss_83

Liten uppdatering: Inatt tror jag det har varit lugnt, har inte känt några sammandragningar alls förutom ett par imorse när jag vaknade och skulle stiga upp. Men de skyller jag på kissnödighet. Under förmiddagen har det varit som vanligt, har bara känt av en eller två tror jag. 

BB-väskan har jag inte börjat med än, men jag tror jag ska packa den till helgen när jag är hemma. Nu i helgen tvättade jag alla pyttiga bebiskläder så kommande helg tänkte jag inreda byrån/skötbordet och packa BB-väskan. Har ni veteraner nåt sånt där hemligt supertips? Jag har hört att eget schampo och sånt där ska kunna kännas skönt efteråt... 
    Dessutom tror jag vi blir kvar ett par dagar på BB eftersom vi bor så vansinnigt långt bort, så man får kanske ta med lite extra kläder så att vi inte behöver kuta runt i sjukhusets... Hmm.... 

• Sally Cinnamon

Ja eget schampo är ju skönt. Ursäkta äckel nu, men jag fick kräks i håret under fl och hade gärna haft det lätttillgängligt redan där när jag duschade av mig.
    Ang kläder så tyckte jag att det var ganska skönt med sjukhusets mjuktvättade långskjorta, mina egna grejer var inte lika amningsvänliga och utan hårda dragkedjor etc på så det är ett tips att tänka mjukt och lättöppnat i fronten om man vill ha sitt eget.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016