• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • lallallalla
    CB1982 skrev 2016-09-30 20:44:23 följande:

Nervös men längtar ändå... 3 dagar kvar (snart 2 ju) innan bebis tas ut...

Nervös för hur det kommer kännas och hur ryggmärgsbedövningen kommer kännas när de sticker en. Rädd för hur ont och hur det kommer påverka mig efteråt men givetvis längtar jag efter att få rå om bebis.

Det som oroar mig mest är att jag måste ta blodförtunnande i 6 veckor efteråt. Min bästa vän tog nämligen blodförtunnande och det lede till en hjärnblödning som han fick hemma hos mig, min bästa vän klarade sig tyvärr inte utan dog. Därför är jag rädd för att behöva ta blodförtunnande medicin...

Men försöker tänka på det positiva nu.

Snart är bebis här och jag kan se slutet på denna pärs och kommer kunna gå ut på promenader och röra mig som jag vill snart.

Åh, vad tråkigt att läsa om din vän. Förstår om det gör dig extra nervös.

Meen... du har två dar kvar nu.. vad häftigt! Sen får du verkligen träffa ditt lilla mirakel! Åhh.... :)

Det jag minns från mitt snitt är att det går med tempo när man väl får komma in i op.salen. Det var nog fem personer som höll på med mig samtidigt. Det var likadant när de satte ryggmärgsbedövningen också, och direkt efter det ville de att jag skulle lägga mig ner. Jag var helt oförberedd på tempot och förstod inte alls hur jag skulle komma till ryggläge från sittandes med all utrustning som satt fast på mig och blev väldigt stressad just då.

Läkaren tog sig tid att berätta varför det var så viktigt att lägga sig fort efteråt, men jag hade helst vetat det innan. Skulle det av nån anledning bli snitt nu så är det min mans stora uppgift att lägga mig ner. :)

Lycka till så jättemycket på måndag! Tänk vilken fantastisk känsla att få lägga sig att sova bredvid bebis på kvällen... Åhh! :))
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-09-30 20:30:13 följande:
    Fick 2 påsar idag och ska få 2 till efter snittet på måndag.

Jag är väldigt nervös inför snittet men samtidigt tycker jag det är skönt att slippa vara gravid och den oro man levt med nu i 7 veckor. Längtar efter att få se den lille krabbaten.

Min barnmorska mötte också flera gånger hehe...

Men tycker synd om dig som mest troligt kommer hinna bli ännu större. Då är du 3 dagar längre gången än mig. Kan ju ske när som det sätter igång men visst hade du planerat snitt du med eller minns jag fel? Mitt minne har verkligen tagit stryk denna graviditeten...
    Vilken fruktansvärd sak att vara med om, det som hände din vän. Förstår att det känns olustigt att få blodförtunnande då, men det måste vara väldigt ovanligt att det händer nåt. 

Ja jag har planerat snitt om 10 dagar så det känns helt okej. Men han får gärna komma redan nu om han vill! :) Jag har inte alls varit nervös för själva snittet, men det kommer kanske när vi väl är där. Mitt förra snitt var en sån positiv upplevelse o då var jag så glad att slippa värkarna så ryggbedövningen var bara en lättnad att få. Det kanske blir skillnad om jag inte har värkar... Men som lallallalla skriver så går allt så snabbt så man hinner knappt tänka. Det kommer gå jättebra för oss båda!
  • Pusheen

Är det någon mer här som känner yrsel och som man är på väg att svimma? Känns liksom som att hela kroppen är på väg att stänga av och att man inte får tillräckligt med syre typ. Sticker i armarna eller blir de tunga som bly.

Jag har börjat få såna anfall flera gånger om dagen. Ibland är det sä illa så jag får gå och sätta mig en stund eller lägga mig.

Lite läskigt när det kommer i en butik eller liknande.

Har aldrig känt så här innan. Har aldrig känt av blodsockerfall innan så jag vet inte om det är det eller om magen trycker på eller dåligt blodvärde eller något med blodtrycket. Ska till min bm på fredag nästa vecka och ska höra med henne då vad det kan vara men blir det värre så ringer jag nog in innan dess.

• CB1982
    Pusheen skrev 2016-10-01 16:24:08 följande:

Är det någon mer här som känner yrsel och som man är på väg att svimma? Känns liksom som att hela kroppen är på väg att stänga av och att man inte får tillräckligt med syre typ. Sticker i armarna eller blir de tunga som bly.

Jag har börjat få såna anfall flera gånger om dagen. Ibland är det sä illa så jag får gå och sätta mig en stund eller lägga mig.

Har aldrig känt så här innan. Har aldrig känt av blodsockerfall innan så jag vet inte om det är det eller om magen trycker på eller dåligt blodvärde eller något med blodtrycket. Ska till min bm på fredag nästa vecka och ska höra med henne då vad det kan vara men blir det värre så ringer jag nog in innan dess.

Låter som lågt blodtryck. Så var det iallafall för mig när jag hade extremt lågt blodtryck så hade jag varit dig hade jag kollat upp det på måndag.
  • Amie77

Kan knappt fatta att jag kommit in i vecka 35 idag! Känns som att det är på riktigt nu. Skulle inte alls oroa mig om barnet föddes under denna vecka (även om jag inte vill det p.g.a. mitt planerade snitt, men skönt att veta att det i princip inte finns anledning till oro p.g.a. prematur).

Mår fortfarande bra och bättre faktiskt än denna tid vid förra graviditeten, så det känns också jättebra!

Just nu bara positivt mao, det enda jag oroar mig för är att mitt BT började strula vecka 35 förra gången så håller tummarna för att det inte blir så igen.

• jewel

Vad skönt för er som mår bra, njut!!! :) Jag mår verkligen sämre denna graviditet. Imorgon går jag in i v 39, känns jättekonstigt då jag bara kom till v 37 med dottern. Jag sover dåligt, vaknar varannan timme av att det värker i hela kroppen så jag måste upp o gå o även kissa. Värken kan sitta i ett tag vilket är väldigt jobbigt. Men nu är det bara en dryg vecka kvar till snitt så det känns hanterbart, hade varit hemskt om jag hade behövt gå längre än BF. 

Förlåt för ett negativt inlägg, egentligen älskar jag att vara gravid! ;) Jag är faktiskt lite glad att jag har tröttnat på det den senaste tiden, för det gjorde jag aldrig senast. Nu ser jag fram emot alla bebisar som kommer födas inom kort här i tråden!

• Amie77

USch, förstår att det känns jobbigt!

Men vilken tur i det läget att kunna ha nedräkning till ett sista datum som inte är 14-15 dagar efter BF!! Jag tycker också att det är skönt att jag snart ska få veta ett absolut sistadatum. :)

• lallallalla
    Pusheen skrev 2016-10-01 16:24:08 följande:

Det är nog bäst att kolla upp. Men tills du gjort det kanske jag har ett tips. Om det är lågt blodtryck så kan du få upp det lite genom att spänna och slappna av i musklerna. Pumpa med knytnäve-avslappnad hand och gör några tåhäv. Sen ska man nog sätta sig och dricka lite vatten så kroppen lättare kan höja trycket själv. Och tänk på att alltid dricka när du är törstig, förebyggande. Jag fick sånna problem med lågt blodtryck när jag ammade att jag fick börja äta blodtryckshöjare och sluta amma.
  • lallallalla
    jewel skrev 2016-10-02 11:50:17 följande:

Vad skönt för er som mår bra, njut!!! :) Jag mår verkligen sämre denna graviditet. Imorgon går jag in i v 39, känns jättekonstigt då jag bara kom till v 37 med dottern. Jag sover dåligt, vaknar varannan timme av att det värker i hela kroppen så jag måste upp o gå o även kissa. Värken kan sitta i ett tag vilket är väldigt jobbigt. Men nu är det bara en dryg vecka kvar till snitt så det känns hanterbart, hade varit hemskt om jag hade behövt gå längre än BF. 

Förlåt för ett negativt inlägg, egentligen älskar jag att vara gravid! ;) Jag är faktiskt lite glad att jag har tröttnat på det den senaste tiden, för det gjorde jag aldrig senast. Nu ser jag fram emot alla bebisar som kommer födas inom kort här i tråden!

En vecka kvar... awwwhhh..... <3

Det sägs ju att man SKA tröttna på graviditeten mot slutet. Att man förbereds inför förlossningen typ. Själv känner jag nog att bättre sömn skulle förbereda bättre. Men det är ju tyvärr som det är. Kämpa på, du har iaf mina sympatier. :P
  • lallallalla
    Amie77 skrev 2016-10-02 12:26:29 följande:

USch, förstår att det känns jobbigt!

Men vilken tur i det läget att kunna ha nedräkning till ett sista datum som inte är 14-15 dagar efter BF!! Jag tycker också att det är skönt att jag snart ska få veta ett absolut sistadatum. :)

Jag fick också ett sistadatum i veckan. :) Det känns oerhört skönt. Jag var till en läkare och gjorde en plan från BF till 42+0. Jag förvånade mig själv, det var jag som föreslog snitt såpass "sent". Men jag blev lovad täta kontroller under den tiden, så det känns helt rätt. :)
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016