• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Pusheen
    Pipam skrev 2016-09-23 20:32:56 följande:

Bebis ligger fortfarande i tvärläge eller säte, det går inte att känna mer än att han inte ligger med huvudet där han ska.

Är i vecka 35. På måndag är vi skickade på lägeskontoll, Ultraljud. Skönt att få se hur han ligger även om jag oroar mig ganska mycket nu.

Jag jobbar 1 vecka till och börjar få lite separationsångest... Men snart lär man ju ha fullt upp ändå.. Haha!

Nyfiken på hur det har gått för dig och bebben? Hur ligger den nu?

Tveksam på om min har vänt sig..
  • Amie77

Igår var jag på BM-besök vecka 34. Mitt blodtryck fortsätter ligga på gränsen till för högt, men ingen åtgärd vid undertryck 85. Det är väl över 90 som anses för högt.

I övrigt bra hjärtljud och ett SF-mått på 33. Har sett en del säga att det är på normalkurvan för vecka 34, men också kanske en centimeter över normalkurva. Tycker att jag är mindre än med sonen i alla fall. Ska se om jag hittar de måtten nån dag, kan vara kul att jämföra.

• CB1982

Var på en extra kontroll idag för att kolla blodvärdet då jag kännt mig så trött och yr.

Det låg så pass lågt att jag ska få en påse blod på sjukhuset imorgon.

Annars hade magen vuxit ytterligare, 40,5 cm var Sf måttet idag.

Nu har jag bara 5 dagar kvar... skönt

• CB1982
    Sally Cinnamon skrev 2016-09-28 19:36:50 följande:

Ojoj, hur lågt måste det vara för att man ska få blod? Stackars dig, hoppas du snart mår bättre.

Gränsen ligger på 80 eller så tror jag. Jag ligger på 76 i blodvärde. Men det kan hända att det i valuta fall ska vara lite lägre men då jag har planerat snitt på måndag så kanske dom vill ge i förebyggande syfte för ett säkrare ingrepp på måndag, jag vet inte...
  • irrbloss_83

Mina sammandragningar har fortsatt på nätterna. Ringde förlossningen igår för att fråga om lite råd de rekommenderade kontakt med MVC och urinprov i första hand, så nu har jag lämnat in det, så får vi se. Men BM trodde att jag kanske stressar lite för mycket med heltidsjobb och lång veckopendling. Det är nog inte helt omöjligt.... Tyvärr. Så jag ska försöka ta det lite lugnare framöver och se om det blir bättre.

Ska hem till min vanliga BM på måndag, så jag får väl prata med henne också, men jag är lite orolig att de ska säga att jag måste sluta jobba, vill inte det än!

• jewel
    CB1982 skrev 2016-09-28 18:58:46 följande:

Var på en extra kontroll idag för att kolla blodvärdet då jag kännt mig så trött och yr.

Det låg så pass lågt att jag ska få en påse blod på sjukhuset imorgon.

Annars hade magen vuxit ytterligare, 40,5 cm var Sf måttet idag.

Nu har jag bara 5 dagar kvar... skönt

Det låter verkligen inte kul med så lågt Hb! Skönt att du får blod innan snittet. Nu är det snart dags för dig, vad underbart det måste kännas! Är du nervös eller känns det bara skönt att graviditeten snart är över?

Jag var på MVC igår (v 37+2) o min BM mätte SF-måttet till 40 cm först, men magen var så spänd så hon mätte igen då den mjuknade lite o fick då 39 cm. Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha ett stort SF-mått! ;)
  • Sally Cinnamon
    CB1982 skrev 2016-09-28 20:03:40 följande:
    Gränsen ligger på 80 eller så tror jag. Jag ligger på 76 i blodvärde. Men det kan hända att det i valuta fall ska vara lite lägre men då jag har planerat snitt på måndag så kanske dom vill ge i förebyggande syfte för ett säkrare ingrepp på måndag, jag vet inte...
    Fy vad lågt, låter inte kul! Bra att du får hjälp. Har varit nere på 90 nånting en gång, var helt snurrig minns jag.

Här har fogarna sent omsider börjat bråka, haft jätteont i en höft i några omgångar så ska träffa sjukgymnast imorgon. Glad ändå att det kommer såpass sent, ni är ju ett gäng som lidit länge. Svårt att jobba när det gör så ont! Jobbar dock bara en vecka till, sååå skönt!!
  • Amie77

Kan förresten konstatera att bebben haft huvudet neråt i minst ett par-tre veckor för mig (v 34 nu). Har känt rörelser på samma ställe i flera veckor (fötter under vänstra revbenen, händer långt ner) och på de senaste två ultraljuden har bebben haft huvudet nedåt. På senaste MVC-besöket så kände BM också efter bebisens position och hon sa att hon låg långt ner med huvudet  och djupt inne (hon fick trycka jättehårt för att känna).

Vet att de kan vända sig rätt tidigt så jag hoppas inte att detta är en indikation på ett bebis som föds i 37+nånting eller så. Vill ju klara mig till snitt i vecka 39+?. :D

• Libra1

Kommer ni att använda andningslarm till bebisen? Jag känner att jag nog måste ha det annars kommer jag inte att kunna sova. Det räcker tydligen inte att oroa sig under graviditeten.

3 1/2 vecka kvar!!! Kan inte fatta det!!! :)

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016