• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • Amie77

Men vad trist att behöva vänta så länge med försök! Har ni i frysen? Annars går det ju att köra privat också. Det gjorde vi från första början för att slippa väntetider  bl.a.

• Amie77

Men vad trist att behöva vänta så länge med försök! Har ni i frysen? Annars går det ju att köra privat också. Det gjorde vi från första början för att slippa väntetider  bl.a.

• Sally Cinnamon

Fick något som hette falsk ischias för ett par veckor sen. Beror på samma som foglossningen sa sjukgymnast. Min var svinjobbig men släppte när jag tränade i varmvattenbassäng. Har kommit tillbaka några gånger till men släppt när jag fått musklerna varma.
    I övrigt har jag också en del foglossning. Klarar mig inte utan mitt bälte och tar det ganska lugnt. Tacksam ändå att det dök upp så sent i graviditeten!

• jewel
    Gingerpool skrev 2016-10-07 21:17:20 följande:

Följer er här varje dag även om jag är "klar"! (Läste att man måste vänta tills barn nr 1 är ett år gammalt innan man får köa för syskonförsök! Och sen är det ett års väntetid minst tydligen. Kul.)

Jag kommer ihåg hur det var när vi fick dottern, då började jag direkt fundera på hur många barn vi kunde få plats med i huset o längtade efter nästa ;) Men nu är vi nog nöjda med två tror jag.

Får ni syskonförsök betalt av landstinget? Här fick vi gå privat denna gången eftersom vi redan hade ett barn. Då har de väl inga regler om hur länge man behöver vänta antar jag...?

Du får gärna berätta lite om hur ni har det där hemma om du vill! :)
  • jewel

Jag sover riktigt dåligt om nätterna nu. Vaknar ofta vid den här tiden (ca 04) o kan inte somna om. Sover en stund på dagen också som tur är, annars hade jag varit ett vrak. Men nu smäller det snart, på tisdag är det dags för snitt! Trodde verkligen att det skulle sätta igång tidigare men det verkar inte så. Blir nog en stor bebis det här, BM trodde på över 4kg i onsdags! :)

• jewel
    CB1982 skrev 2016-10-07 19:46:17 följande:
    Låter som ischias, det strålar ju nedåt.
    Hur stor var din lille kille? Jag är lite nyfiken eftersom jag också har stort SF-mått. Jag vet att det inte behöver betyda nåt men kul att höra ändå!
  • Libra1

Jag har också mer ont i bäckenet och det strålar ner från hela underlivet till fötterna. Läste att det är när bebisen sjunkit och den stöter emot bäckenbotten. Det blir som stötar som ilar ner. Inte alls skönt!!! :P

Snart bara 2 veckor kvar för mig och 3 för igångsättning. Jag får bara gå över en vecka eftersom jag har fyllt 40. Vad olika det verkar vara.

• Amie77
    jewel skrev 2016-10-08 04:32:08 följande:

Jag sover riktigt dåligt om nätterna nu. Vaknar ofta vid den här tiden (ca 04) o kan inte somna om. Sover en stund på dagen också som tur är, annars hade jag varit ett vrak. Men nu smäller det snart, på tisdag är det dags för snitt! Trodde verkligen att det skulle sätta igång tidigare men det verkar inte så. Blir nog en stor bebis det här, BM trodde på över 4kg i onsdags! :)

Så spännande att det är så nära nu! Själv har jag väl cirka 4 veckor kvar (vet inte snittdatum än). Men som sagt: ska jobba två veckor till och vill vila upp mig innan samt rädd för att snitt inte är ett alternativ om det hela hinner sätta igång så: hoppas verkligen det är MINST fyra veckor kvar! :)
  • Gingerpool

Tack för alla glada tillrop, här hemma går det superfint. Lilla fröken har några riktigt knöliga timmar på kvällen just nu men annars är hon nöjd när hon är vaken och sover fortfarande mest. Vi har haft lite amnings-knöl men hon går upp bra i vikt på bara amningen så det är mer en parantes. Man blir väldigt populär tillfälligt när man får barn, men vi har kunnat undvika rusningen eftersom hon kom så tidigt. En månad är hon idag! (Men fortfarande inte 40 veckor... Galet!)

Vi har blastos i frysen, tre stycken. Så det är därför det blir sådan väntetid, vi slipper gärna börja om med hormonsprutor om det går. Just nu kostar det 11 000 kr att göra ett återinförande med frysisar när man betalar själv. Men det betyder att vi nästan kan göra tre syskonförsök innan vi är uppe i kostnaden av ett privat IVF från "scratch" så att säga.

Man får väl se, det kan ju plötsligt ta sig av sig själv också! Det hände en av mina vänner precis. 4 år och flera IVF för första barnet och sedan tog andra barnet på första försöket. Nu har jag iaf långt bättre förståelse för min egen kropp. T.ex en sådan sak att jag har ägglossning på dag 16 eller 17, aldrig tidigare. Det visste jag inte förut så kanske är det att vi aldrig lyckats pricka in. Vi har ingen riktig orsak till att det inte funkat, nämligen.

• jewel
    Gingerpool skrev 2016-10-08 10:23:23 följande:

Tack för alla glada tillrop, här hemma går det superfint. Lilla fröken har några riktigt knöliga timmar på kvällen just nu men annars är hon nöjd när hon är vaken och sover fortfarande mest. Vi har haft lite amnings-knöl men hon går upp bra i vikt på bara amningen så det är mer en parantes. Man blir väldigt populär tillfälligt när man får barn, men vi har kunnat undvika rusningen eftersom hon kom så tidigt. En månad är hon idag! (Men fortfarande inte 40 veckor... Galet!)

Vi har blastos i frysen, tre stycken. Så det är därför det blir sådan väntetid, vi slipper gärna börja om med hormonsprutor om det går. Just nu kostar det 11 000 kr att göra ett återinförande med frysisar när man betalar själv. Men det betyder att vi nästan kan göra tre syskonförsök innan vi är uppe i kostnaden av ett privat IVF från "scratch" så att säga.

Man får väl se, det kan ju plötsligt ta sig av sig själv också! Det hände en av mina vänner precis. 4 år och flera IVF för första barnet och sedan tog andra barnet på första försöket. Nu har jag iaf långt bättre förståelse för min egen kropp. T.ex en sådan sak att jag har ägglossning på dag 16 eller 17, aldrig tidigare. Det visste jag inte förut så kanske är det att vi aldrig lyckats pricka in. Vi har ingen riktig orsak till att det inte funkat, nämligen.

Så härligt att allt går bra trots lite amnings-knöl. Ja tänk att hon redan är en månad, tiden går fort!

Om ni gärna vill sätta in era blastisar tidigare borde de väl kunna transporteras till en privat klinik? Vi använde frysta spermier som frystes in 2011 både när dottern blev till o nu denna graviditeten. Denna gången skickades några strån med spermier från Sahlgrenska (där vi gjorde IVF 2012) till den privata kliniken. Om ni vill sätta igång tidigare än om två år alltså. Men som du säger kan det ju vara kul att testa själva ett tag kanske. Vill ni gärna få barn tätt? 
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016