• Anonym (Sviken)

Fru otrogen efter snart tjugo år tillsammans

Detta blir väl bara en i raden av övriga otrohetstrådar, men jag känner att jag måste skriva av mig lite.

I helgen upptäckte jag att min fru, som jag varit tillsammans med i snart tjugo år, varit/är otrogen. Hon har haft ett förhållande med en annan under ett par månader (enligt henne). Jag konfronterade henne och hon erkände. Man kan ju lugnt säga att det inte blev mycket sömn i helgen. Jag har aldrig känt mig så tom, sviken och uppgiven. Hela världen rasade samman.

Vi satt uppe en stund på natten och pratade även om det var lite krystat. Jag var nog fortfarande i något slags chocktillstånd. Tankarna for i tusentals riktningar samtidigt. Alla möjliga bilder och scenarier spelades i hjärnan.

Man ställer sig en massa frågor. Enligt henne så var det till viss del ett bekräftelsebehov samt fysisk attraktion till den andre, att blixten mer eller mindre slog ner. Även någon sorts upplevd frustration över livssituationen med barn och ett hus som ännu inte är helt färdigbyggt. Kanske en liten livskris.

Man går in i sig själv och funderar på vad han har som inte jag har, har han mer muskler, bättre klädstil, är han snyggare? Vad hade jag kunnat göra bättre? Finns det en framtid tillsammans? Vad händer med hus och barn?

Jag har väl tagit henne lite för given och vet med mig att jag i stort sett hela vår relation inte varit den bäste på att ge komplimanger eller berömma henne för utseende, kläder etc.

Hon säger att hon inte vet hur hon skall göra, vem av oss hon skall välja, att hon behöver mer tid, men att hon älskar mig fortfarande. Jag vet inte, men tror att jag ändå mentalt kommit till insikt om att det kanske inte är helt sant. Som pappa till våra barn kanske, men jag är mer osäker kring make/partner. Jag vet helt enkelt inte. Tilliten har ju fått sig en rejäl törn. Säger hon det bara för att få mig att må lite bättre eller menar hon det?

Jag är naturligtvis villig att försöka bättra mig på de punkter som upplevts dåliga, bara hon ger mig chansen. Jag är villig att förlåta och gå vidare.

Det är naturligtvis en sorts naiv förenkling, och en väldigt subjektiv vinkel, men i ens egna förvirrande ögon känns valet mellan de båda lätt. Man vet vad man har och kan jobba på de bitarna där de behövs, men vet inte vad man får. Det nya kan naturligtvis bli bra, men är det värt det?

Vi skall iaf försöka gå på familjerådgivning, så får vi se vad det mynnar ut i. Det jobbigaste nu är att försöka hålla uppe charaden framför barnen och släkt och vänner.

Jag förväntar mig inga patentsvar, men det vore kul med kommentarer från folk som upplevt något liknande. Hur resonerade ni? Hur gick det med er relation?

• Svar på tråden Fru otrogen efter snart tjugo år tillsammans
  • ljpgo
    Anonym (En människa) skrev 2016-02-23 10:27:27 följande:

Jag är en kvinna som svek min man efter 20 år...

Den som är stark, mogen och säker på sitt eget värde löser brister i äktenskapet tillsammans med sin partner.

Har någon varit otrogen på grund av bekräftelsesökande så är det naivt att tro att den personen plötsligt ska kunna stå upp för sig och sina val trots att båda är i kris. Det är nog bra att utgå från att den otrogne försöker skydda sig med lögner.

Att försöka mörka och sopa under mattan för att genomföra planerade resor och hålla omgivningen ovetande är kontraproduktivt precis signaturen "oj oj" skriver.
    Acceptera att det är kris och att ALLT kommer att påverkas.

Spot on! 
  • Anonym (Sviken)
    aldrig otrogen skrev 2016-02-23 13:08:27 följande:

Jag råkade ut för samma som dig,men satte upp en tuffare attityd. Vet inte om det är rätt i din situation , men för mig gav det utslag som gick att hantera.  
      Skriv ut blankett från skatteverket Ansökan om äktenskapsskillnad . Ge den till henne och be henne välja , avslut med den andre eller fyll i blanketten .
      Detta gör att du slipper allt velande och oro , och du får ett svar som du kan ta ställning till. Du kommer bara att plåga dig själv med att inte veta om fortsättningen .
    Antagligen kommer detta som en chock för henne att vara tvungen att ta beslut på en gång , vilket inte ger henne någon betänketid . Erat långa förhållande och barnens väl och ve ger dig då en betydligt större chans att hon väljer det invanda , eftersom hon inte får tid att utvärdera om det nya är tillräckligt bra att lämna för .

Tro mig, tanken på något liknande har föresvävat mig flertalet gånger. Oavsett vad hon skulle välja i den situationen så tror jag att slutresultatet blir sämre. Skulle hon välja den andre, så kommer det garanterat att bli en massa tjafs och strul om barn, hus, ekonomi och annat. Skulle hon välja att stanna, så har ju egentligen ingenting förändrats, och då gör hon det kanske mest för barnens skull, och grundorsaken finns kvar.

Oavsett hur det slutar så tror jag att det blir bättre av att det får ta lite tid.
  • Man 1973

Jag tycker att du har all rätt att kräva att så länge du och hon anser er vara ett par så har hon ingen kontakt med den andra. Får du veta att hon träffat honom igen så ska du smälla näven i bordet och visa att det är allvar, för annars pissar hon på dig och er situation, och förtjänar varken dig eller din kamp för er. Att du blir förbannad kan också återbörda den respekt hon verkar ha tappat för dig. Och köp inte rosor till henne. Otrohet ska inte belönas, även om jag förstår att du gjorde det för att visa att du vill kämpa för er. Köp rosor när ni har tagit ur er krisen i så fall.

Jag har också varit i din situation, blivit bedragen, förlåtit, jobbat på det, fått det bra ihop igen, och sedan lämnad än en gång (dock utan otrohet den andra gången). Jag har gjort din resa och vet hur JÄVLA jobbigt det är, men en sak ska du ha med dig. Slutar det med separation så kommer du att må jävligt dåligt, men sen kan du bestämma dig för att göra det bästa av DIN situation, och sen kommer livet så småningom att återvända, fast på ett annat sätt än du är van vid. Man vänjer sig vid nya situationer och har du bara någorlunda psykisk hälsa så kommer du att klara det här. Lycka till!

• Anonym (lämnad)

hej!

Jag var den som blev bedragen, alla visste det i slutet utan jag. När jag fick höra dom där orden ... jag har träffat en annan.,, det var som hela världen stannade och jag kunde inte höra eller känna något, jag blev bara helt tom. i början var jag helt i chock och mådde sämre än sämst, visst vi hade haft det upp och ned men vi hade varit tillsammans i 8 år. sen när jag väl började känna att nej, det här går inte, han vill jag aldrig se igen, ungefär som jag älskar dig men jag kan inte vara med dig. för mig så tog det 11/2 år innan vi hade separerat helt. allt från att huset var sålt och alla lån var uppdelade. under hela tiden så hade jag fått ha en jurist som fick hjälpa mig då exet bråkade om allt, fick inte hjälpa till med att göra i ordning huset inför visning, men fick senare SKIT för att jag inte hjälpte till.... ungefär i den vevan när jag gick till en psykolog och pratade just för jag inte mådde bra, så insåg jag hur vi hade haft det, att jag hade döljt för mig själv att en relation handlar mer om att en gång komma hem under dom sista fyra åren till en romatisk middag. det var viktigare för homom att vara ute och festa och bli så full att han kröp in i hallen  och spydde ner sig själv. Och sen skylla allt på mig när jag vaknade o blev förbannad. som sagt detta är bara en droppe o havet av hur manipulativ den människan har varit och hur mycket han tröck ned mig. 

Jag har sedan dess haft ett förhållande som tog slut förra sommaren och som bara varade mindre än ett år men det tror jag var en läxa, att det faktiskt finns snälla killar som man kan lita på och som gör en väldigt glad även om vi kanske inte var hundra för varandra. i samma veva som detta så bröt jag även kontakten med min mamma,
    Men några månader efter det träffade jag den där underbara killen som är lika lugn som en filbunke och det tar mycket till innan han blir arg.
    så jag har inte alltid haft det lätt men jag har för första gången på kanske 10 år haft lugn o ro i kropp och själ som jag aldrig har haft förut trots jag har förlorat bästa kompisar, familj och vänner. 

Trots allt det så är jag jäkla lycklig i dag. så för min del så vann jag jackpot för jag hade aldrig kunnat lita på honom, men om du tror att ni kan komma över det här så kör på men finns det något i magen som säger emot dig, så kommer ni bli lyckligare isär, livet är för kort för att må dåligt. det är det enda rådet jag kan ge dig, att lyssna på magen. resonerar lite om man verkligen är lycklig och har en bra relation så ska man inte söka sig till andra.

• Anonym (Inte svartvitt och inte PK)
    Anonym (Värdighet) skrev 2016-02-23 03:13:09 följande:
    Ja. Jag förstår att du vill göra otrohet till en gråzon då du själv bara längtar sönder dig efter att få svika din man och inte vill behöva känna dig dålig. Men de flesta människor vet bättre.
    Gör dig inte till talesman för nån annan. Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt och med samma förstånd tolkar du förmodligen "de flesta människor".

Att känna att man bara får en del av det man behöver för att må bra av den man älskar, gör en ödmjuk inför andras tillkortakommanden. Det slår mig att du verkar ha haft tur själv i det avseendet och sluppit den erfarenheten.
  • Anonym (Inte svartvitt och inte PK)
    Man 1973 skrev 2016-02-23 18:22:23 följande:

Jag tycker att du har all rätt att kräva att så länge du och hon anser er vara ett par så har hon ingen kontakt med den andra. Får du veta att hon träffat honom igen så ska du smälla näven i bordet och visa att det är allvar, för annars pissar hon på dig och er situation, och förtjänar varken dig eller din kamp för er. Att du blir förbannad kan också återbörda den respekt hon verkar ha tappat för dig. 

Håller med!
  • Hustru

Inlägg med drabbade män och otrogna fruar får alltid mindre uppmärksamhet, skulle vilja veta varför?

Jag är kvinna och har varit otrogen, vill inte glorifiera detta men med min man händer inget. Jag har påpekat att jag vill bli uppvaktad och åtrod men inget händer. Jag fixar middagar och även små resor. Det uppskattas men inte så att han drar ut stolar, bär väskor eller visar gammaldags gentlemannaskap. Han borde veta att jag tycker om det efter snart 30 år. När man då blir uppvaktad faller man lätt.

Säger inte att det är så hos TS men många män märker inte när förhållandet är på väg utför, eller vill inte märka.

• Anonym (Mannen)

Jag skulle inte kunna lita på min fru igen om hon en gång varit otrogen....och därför skulle skilsmässa vara enda alternativet.

• Anonym (D'archangel)
    Hustru skrev 2016-02-24 07:40:01 följande:

Inlägg med drabbade män och otrogna fruar får alltid mindre uppmärksamhet, skulle vilja veta varför?

Jag är kvinna och har varit otrogen, vill inte glorifiera detta men med min man händer inget. Jag har påpekat att jag vill bli uppvaktad och åtrod men inget händer. Jag fixar middagar och även små resor. Det uppskattas men inte så att han drar ut stolar, bär väskor eller visar gammaldags gentlemannaskap. Han borde veta att jag tycker om det efter snart 30 år. När man då blir uppvaktad faller man lätt.

Säger inte att det är så hos TS men många män märker inte när förhållandet är på väg utför, eller vill inte märka.

Ok, du har vatit otrogen och tänker att detts borde få din man att uppvakta dig?

När min fru var otrogen dog mina känslor helt. Att uppvakta henne var det sista jag ville. Ta mitt liv däremot, det övervägde jag faktiskt. Och jag är inte den superkänsliga typen direkt.

Spelar ingen hur du försöker rättfärdiga din otrohet. Det där du som borde lämnat förhållandet när du inte längte trivdes.
  • Anonym (Ge allt)

Om din fru har gått med på att göra familjerådgivning så är hon helt klart öppen för att er relation ska bli bättre. NU är det dags för dig att uppvakta, gå på promenade, åka på en weekend och så vidare. Inte sen.

Svar på tråden Fru otrogen efter snart tjugo år tillsammans