ljpgo skrev 2016-02-22 16:37:56 följande:
Trist!
Jag kanske inte är den som bör skriva till dig just nu. Eller så är jag det. Jag har nämligen varit i din frus situation...
Jag var otrogen mot min dåvarande tjej. Den som är mor till min son...
"Tilliten är borta" skriver du. Det är normalt efter en sån händelse. Hon har gjort något helt fel. Livet spelar en spratt ibland men det är vårt agerande kring dessa oförutsedda händelser som är det viktiga. Att hon kände sig attraherad av den andre mannen kan hon inte rå för. (Förstå mig rätt nu; Du har säkert också varit attraherad av någon annan under de 20 år ni varit tillsammans.) Vad hon däremot rår för är vad hon GÖR med den attraktionen hon känner. Förstår du skillnaden? Jag bagatelliserar INTE det hon gjort. Och jag försöker inte heller förklara varför - det vet hon bäst själv. Hon anger ett antal skäl - som jag ser ganska klassiska; bekräftelsebehov, nån form av attraktion hon där och då inte kunde stå emot.
Din fru mår inte speciellt bra nu. Och har nog inte gjort det så länge som detta pågått. (Återigen - jag bagatelliserar INTE det hon gjort) Hon har en hel del att bevisa för dig nu. Tillit framförallt. Hon har huggit en rejäl bit av förtroendekakan ni har byggt upp under 20 år. Hon måste svara på dina frågor - gör klart det för henne. Okvädna visor funkar inte. Belive me - I know... I samma andetag uppmanar jag dig till att, i den mån du kan - för det är nog inte lätt att sitta i din karusell just nu - att ta det varsamt med ord och känsloyttringar. Som sagt - i den mån du kan...
Man kan tycka att du nu är i en position att kräva rätt så mycket av henne. Kräv endast en sak: Ärlighet! Från och med nu: 100% ärlighet!
Du skriver att ni beslutat er för familjerådgivning. Mycket klokt beslut! Det kommer, likt era samtal kring ämnet den närmaste tiden på tu man hand, säkerligen att bli tufft! Din frus osäkerhet kring framtiden grundar sig säkert en hel del på att hon är väl medveten om att hon gjort något väldigt fel. Den enkla vägen ut hade varit att säga tack och hej. Det väljer hon inte nu. Hon väljer att gå till familjerådgivningen med dig. För er - om hon är ärlig.
Väljer att avsluta mina ord med det motsägelsefulla att mitt i allt så är det en bra sak hon gör här - hon väljer faktiskt att ta upp kampen. För er.
Lycka till!
Håller med i det mesta du skriver, men.....
Hur vet du att det hon säger är sant? Som TS skriver så är ju tilliten efter en otrohet helt borta, lägg på det att de allra flesta ljuger skallen av sig och skyller allt på fan och hans moster så länge det pekar på någon annan än hen själv. Sett ur TS perspektiv blir det ju svårt att veta om alla förklaringar frugan kommer med är verkliga förklaringar eller bara försök att skylla ifrån sig
Att hon inte mår bra nu när hon blivit påkommen stämmer nog, alla är ångerfulla när de blivit påkomna, men frågan är om de mår dåligt över att de blev påkomna eller för vad de gjort mot sin partner? Att hon mått dåligt så länge det hållit på tycker jag är en generalisering, alla mår inte dåligt över sin otrohet, många verkar inte ha några skuldkänslor öht eller lyckas skaka av sig dem ganska lätt.
Håller med om att 100% ärlighet är vad som behövs just nu, men då är vi återigen tillbaka på punkt ett, förtroende, hur vet TS att hans krav uppfylls? Vad har han för garantier för att han inte bara blir matad med en massa lögner trotts att han krävt ärlighet? Familjerådgivning är bra OM man lägger alla korten på bordet och är 100% ärlig, annars är det bortkastad tid.
Sen håller jag heller inte med dig om att hon "tar upp kampen", jag tycker snarare det handlar om att hon tvingas ta ett beslut som hon hittills sluppit ta. Så länge TS har varit ovetandes om hennes otrohet så har hon kunnat äta kakan och ha den kvar och sluppit göra ett val, när TS fick reda på det så var inte det längre ett alternativ och det enda som återstår är att göra ett val, och det tycker jag inte är detsamma som att kämpa för sitt förhållande.
TS!
Du har fått bra råd, men det finns några fällor du ska vara uppmärksam för
1 Ha noll tolerans för lögner, gör det klart redan från början att lögner är detsamma som att avsluta förhållande, börjar hon slingra sig, ljuga, mörka, förminska, etc så sätter du stopp för det med en gång, fortsätter det så är det lika bra att avsluta, du kommer bara gå runt i cirklar.
2 Håll hela tiden fokus på vem som gjort vad och blanda inte ihop problem i förhållandet med otroheten, sin otrohet står hon till 100% för själv, det har inget med dig att göra, det var hennes eget val och hennes ansvar. Däremot bär ni kanske delat ansvar för eventuella problem i er relation men blanda inte ihop dessa två.
3 I den situationen ni är nu hamnar man ofta i en dragkamp, var noga med att hennes svårighet med att bestämma sig för vem av er hon vill ha inte används som vapen, den ska inte användas som ett hot för att tysta dig, för att du inte ska ställa krav, för att du inte ska ställa frågor, för att du inte ska få känna dig kränkt och ledsen. Om du börjar känna att du inte vågar ställa krav, ställa frågor, vara arg och ledsen för att du är rädd att hon istället ska välja den andre mannen är du ute på djupt vatten. Nu är allt nytt och ni har mycket att reda ut, men på sikt bör ni sätta upp en tidsgräns för när hon/ni ska ha bestämt sig, glömt inte att detta inte bara handlar om hennes val utan lika mycket om ditt val
4 Ha inte bråttom, du behöver inte besluta dig för någonting nu nu nu, ni har varit tillsammans i 20 år, några månader till spelar ingen större roll, använd familjerådgivningen för att bestämma dig för vad du vill göra.