• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Kpax

Våran 14-månaders strular rätt mycket med sömnen nu. Hon är svår att lägga och vaknar ofta utan att kunna somna om. Jag tror det beror på tänderna, och hoppas innerligt att allt är bra när bebisen kommer 20/9.

Jag är riktigt nervös för hur jag ska fixa två barn, men folk har ju gjort det förr så förhoppningsvis går det bra utan att jag blir missbrukare.

• jennypenny85
    NollÅtta skrev 2016-07-05 11:05:54 följande:

Blev lite änslosam hemma igår...grät en skvätt. Har väl varit lite kämpigt nu sista tiden, har ju en 2 åring och en 5-åring också som kräver sitt. Fast sambon är ju bra och säger att jag får vila när jag vill osv så tar han allt, men man VILL ju vara närvarande med barnen också..inte bara ligga på soffan.

Lite nervös inför förlossnignen också...smärtan och inte veta hur just denna förlossning kommer bli osv. Men det ska gå bra. Pepp pepp

Pepp pepp!!! ????

Jag har också en känslosam kväll häromdagen...fick nästan panikångest! Har haft jobbig graviditet med det ena sympomet som avlöser den andra o sedan runt v20 har jag varit fruktansvärt obekväm o ryggsmärtor m.m. Ovanpå allt fick jag panik över förlossningen... Jag är övertygad om att det kommer gå bra när det väl gäller men jobbigt att inte kunna göra något tills dess. Insåg dessutom igår kväll att jag kanske inte kan få epidural för hela min rygg är tatuerad.....

Det är min första bebis också så har inget alls att jämföra med... Men visst kommer vi alla klara det :) jag tänker hela tiden på att jag sen ska få hålla min son o pussa honom, det hjälper :)
  • jennypenny85

Alltså, de där frågetecknena var en smiley ikon på min mobil!!!

Det ska vara "Pepp pepp!!! (Stark arm)"

• NollÅtta
    Kpax skrev 2016-07-05 12:18:07 följande:
    Det kommer säkert kännas bättre nu när du får gå hem. Då får man ju mer tid med barnen även om orken totalt sett inte blir så mycket bättre, tycker jag i alla fall.

Hur var dina tidigare förlossningar? Är det något särskilt du oroar dig över?
    Ja att man jobbar heltid tar ju mycket ork just nu, blir bra sen när man kan lägga all sin energi på abrnen istället

Min första förlossning var tuff, tog 28 h från första värk. Men kämpade på såklart och det blev bra till slut, sydde 3 stygn. Fick pudensblockad eftersom de trodde att de skulle behöva sugklocka, i helsike heller tänkte jag och tog i för kung och fosterland. Så slapp sugklockan.

Andra förlossningen gick fortare, typ 6 h. Men där hade jag ju ingen bedövning i muffen när hon skulle ut så det gjorde ju ont.

Det kommer gå bra den här gången med...så hemskt är det faktiskt inte för då hade jag inte gjort det för 3e gången. Och jag är ändå rätt pipig när det gäller sjukhus och sånt. Sen när man får bebisen i sin famn...den känslan...helt magiskt!
    jennypenny85 skrev 2016-07-05 12:27:18 följande:
    Pepp pepp!!! ????

Tack raring, vi får stötta varandra! Såg på vårdguiden att de skriver:

"Tatueringar på ryggen är sällan något problem eftersom narkosläkaren oftast kan sticka in nålen vid sidan om tatueringen."

Så det går säkert bra
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • jennypenny85
    NollÅtta skrev 2016-07-05 13:31:49 följande:

Ja att man jobbar heltid tar ju mycket ork just nu, blir bra sen när man kan lägga all sin energi på abrnen istället

Min första förlossning var tuff, tog 28 h från första värk. Men kämpade på såklart och det blev bra till slut, sydde 3 stygn. Fick pudensblockad eftersom de trodde att de skulle behöva sugklocka, i helsike heller tänkte jag och tog i för kung och fosterland. Så slapp sugklockan.

Andra förlossningen gick fortare, typ 6 h. Men där hade jag ju ingen bedövning i muffen när hon skulle ut så det gjorde ju ont.

Det kommer gå bra den här gången med...så hemskt är det faktiskt inte för då hade jag inte gjort det för 3e gången. Och jag är ändå rätt pipig när det gäller sjukhus och sånt. Sen när man får bebisen i sin famn...den känslan...helt magiskt! Tack raring, vi får stötta varandra! Såg på vårdguiden att de skriver:

"Tatueringar på ryggen är sällan något problem eftersom narkosläkaren oftast kan sticka in nålen vid sidan om tatueringen."

Så det går säkert bra

Det är ju det som är grejen .....heeeeela ryggen är tatuerad. Sidan om tatueringen är på magen :/ jag älskar min tatuering men detta visste jag inte när jag skaffade den....då kanske jag hade utformat den lite annorlunda...

I övrigt förbereder jag mig mentalt på att förlossningen kommer att vara det mest smärtsammaste jag någonsin kommer vara med om men också det mest givande. Vissa dagar lyckas jag t.o.m övertyga mig själv! :-P började läsa "Föda utan rädsla" idag o hoppas på lite tips o trixs. Sen har jag profylaxkurs i augusti.

Är det något du testat som du tyckte hjälpte? Utom beslutsamheten mot sugklockan
  • Kpax
    jennypenny85 skrev 2016-07-05 21:12:30 följande:

Det är ju det som är grejen .....heeeeela ryggen är tatuerad. Sidan om tatueringen är på magen :/ jag älskar min tatuering men detta visste jag inte när jag skaffade den....då kanske jag hade utformat den lite annorlunda...

I övrigt förbereder jag mig mentalt på att förlossningen kommer att vara det mest smärtsammaste jag någonsin kommer vara med om men också det mest givande. Vissa dagar lyckas jag t.o.m övertyga mig själv! :-P började läsa "Föda utan rädsla" idag o hoppas på lite tips o trixs. Sen har jag profylaxkurs i augusti.

Är det något du testat som du tyckte hjälpte? Utom beslutsamheten mot sugklockan

Om det är någon tröst tänkte jag köra utan eda den här förlossningen. Jag fick eda sist (när jag redan var 10cm öppen), och den gjorde att jag inte kände krystvärkarna ordentligt och fick krysta bara på barnmorskans order. Jag fick värkstimulerande dropp och ändå tog det nästan 2h.

Jag vill känna hur det känns när "kroppen tar över", men vill ha lokalbedövning i slidöppningen, för känslan av vävnad som töjs tyckte jag var riktigt obehaglig.

Menar bara att OM det är så att du inte kan få eda kanske det inte bara är av ondo. Har även en kompis som inte hunnit få på sina två förlossningar, så kan det ju också bli :)
  • Kpax
    NollÅtta skrev 2016-07-05 13:31:49 följande:

Det kommer gå bra den här gången med...så hemskt är det faktiskt inte för då hade jag inte gjort det för 3e gången. Och jag är ändå rätt pipig när det gäller sjukhus och sånt. Sen när man får bebisen i sin famn...den känslan...helt magiskt! Tack raring, vi får stötta varandra! Såg på vårdguiden att de skriver:

Så det går säkert bra

Pudensblockad har jag inte hört mycket positivt om!

Det var prat om sugklocka för mig också, men till slut gick det ändå. Men dels är det väl lättare andra gången, och dels måste det vara mycket lättare om man känner krystvärkarna, så jag hoppas jag törs köra utan eda :)
  • NollÅtta
    Kpax skrev 2016-07-06 08:32:12 följande:
    Pudensblockad har jag inte hört mycket positivt om!
    Asså det som var bra var att jag inte hade ont när barnet skulle ut. Men stort minus var att den tog bort mina krystvärkar! Fick ju pressa på ändå så gott jag kunde. Men med dottern, där jag bara hade eda, där kände jag ju krystvärkarna och kände att "nu kommer hon ut!". Så jag tar hellre smärtan under utdrivningen än förlorar krystvärkarna...så bara eda med 3an.
    jennypenny85 skrev 2016-07-05 21:12:30 följande:

Kollade lite mer nu och många säger att det är en myt att man inte kan få eda pga detta, andra säger att vissa läkare sätter den, andra inte. Sen skulle man tydligen kunna göra ett mini-snitt i huden (de bedövar innan) och sen sätta nålen Kanske ska du ringa din förlossning och kolla? Hade lugnat mig i alla fall.

Mig  hjälpte det att som du, liksom förbereda sig mentalt på att det kommer bli skitjobbigt! Inför första barnet så tänkte jag typ att "ok det kommer bli smärtsamt, det kommer säkert bli 1 dygn av lidande men jag ska fan klara det!" Såg det som en utmaning liksom. Och det blev ju precis så, 28 timmars strid liksom haha. En bm sa nåt bra, i stil med att "värkarna gör ont men försök tänka på att varje värk trycker barnet längre och längre ner, efter varje avklarad värk är man närmare målet att få träffa sin bebis".

Sen fick jag bra hjälp av lustgasen, den var amazing. Och den använde jag inte bara vid värkarna utan även vid allt som de skulle göra som jag tyckte var jobbigt, undersökningar, sätta nålen i ryggen osv. Ett tips är att dra in lustgas när du ser på monitorn att en värk är på väg upp (man ser i siffror), så du får hjälp av den på värktoppen

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Hilda77

Hej.

Hoppar gärna in här. Väntar min andra son i mitten på oktober. Men då detta har blivit en högriskgraviditet så kommer lilleman plockas ut mitten på september.

Är sjukskriven och sjukt uttråkad. :) räknar ner dagarna nu.

Storebror är nu 2,5 och längtar så tills lillebror ska komma. Har lite svårt att förklara för honom att han inte kommer kunna lära honom att cykla direkt när han kommer ut. :)

Bor i skåne.

• LaOtona

Jag vill gärna också hoppa in här!

Väntar andra barnet den 26e. Det närmar sig med stormsteg men jag känner mig rätt laddad inför nedkomst. Om än orolig över att den här förlossningen kan bli något helt annat än första.

Svar på tråden Septemberbebisar 16'