• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Fröken W
    varmlanning skrev 2016-08-02 16:25:14 följande:

Jag är i vecka 34 och går snart in i vecka 35. Jag känner detsamma. Har länge varit livrädd inför förlossning men nu känner jag bara att han gärna får komma ut typ igår. Det är tungt att gå runt och bära på detta och jag saknar min forna kropp.

Jag börjar också jobba nästa vecka. Ser inte fram emot det iom att vi nästan inte har något gjort. Gubbarna som ska tapetsera/lägga golv i lillens rum kommer inte förren nästa vecka så vi har knappt något inköpt än eftersom rummet inte är klart och vi har få förvaringsmöjligheter i resten av lägenheten.

Vi har egentligen inte så mycket gjort heller. Vi bor i en tvåa så något barnrum blir det inte. Det som är klart är väl egentligen bara vagn. Spjälsäng har vi fått av några vänner men har inte hämtat den än.

Så vi behöver fortfarande ordna plats för barnkläder och spjälsäng. Även skötbord behöver vi få in nånstans, helst i badrummet och då måste vi hitta plats till det som finns i skåpet som står där nu (tvättmedel, smycken, toalettpapper m.m). Vi har köpt lite kläder och jag tror att det får räcka med det vi har nu.

Sen har vi inte köpt något babyskydd heller...och vi måste bestämma hur hunden ska åka när vi behöver ha med barnvagn. Antingen får hon åka i bilen med bälte, eller så behöver vi köpa mindre bur alt. sätta in någon typ av avdelare.

Så om det får dig att bli lite lugnare så har vi mycket kvar också :) Jag brukar vara en sån som blir stressad och vill få saker klara i tid men av nån anledning så känner jag mig rätt lugn.
  • Fröken W
    matildanerdna skrev 2016-08-03 09:13:46 följande:

Jag har fruktansvärt ont i mina revben både på fram- och baksidan! Någon som känner igen sig? Sen har jag börjat sova sämre än tidigare och känner hur jag bara gnäller hela tiden. Blä.

Sista veckan på jobbet nu sen har jag semester fram till bebis kommer vilket känns skönt i alla fall.

Men jag hoppas verkligen han vill komma ut innan bf!

Känner igen det där med sömnen! Jag har iof sovit rätt dåligt hela graviditeten men senaste veckorna har det blivit ännu sämre. Vaknar flera gånger varje natt. Är det inte pga att jag är kissnödig så är det halsbränna eller bara en sån enkel sak som att jag behöver byta sovställning.
  • Fröken W

Usch igår var det sådär lugnt i magen. Jag kände av rörelser men inte alls lika kraftfulla eller lika många som vanligt. Jag hoppas att det blir livligare idag, har redan fått några rejäla buffar så jag hoppas att det kommer fler under dagen.

Min bebis verkar ha nåt sånt här mönster, har hänt två gånger tidigare. Väldigt livlig i två-tre veckor för att sedan ha några väldigt lugna dagar. Men även om jag vet att det varit så här tidigare så blir jag väldigt orolig när det händer.

Någon mer som har lika?

Jag har tid hos bm imorrn bitti, kan inte vänta tills jag får höra hjärtljuden igen. Det är så lugnande på nåt vis. Så jag hoppas att den lill* i magen rör sig mer idag så jag känner mig trygg med att avvakta tills imorrn.

• NollÅtta
    Fröken W skrev 2016-08-04 09:27:53 följande:

Usch igår var det sådär lugnt i magen. Jag kände av rörelser men inte alls lika kraftfulla eller lika många som vanligt. Jag hoppas att det blir livligare idag, har redan fått några rejäla buffar så jag hoppas att det kommer fler under dagen.

Min bebis verkar ha nåt sånt här mönster, har hänt två gånger tidigare. Väldigt livlig i två-tre veckor för att sedan ha några väldigt lugna dagar. Men även om jag vet att det varit så här tidigare så blir jag väldigt orolig när det händer.

Någon mer som har lika?

Jag har tid hos bm imorrn bitti, kan inte vänta tills jag får höra hjärtljuden igen. Det är så lugnande på nåt vis. Så jag hoppas att den lill* i magen rör sig mer idag så jag känner mig trygg med att avvakta tills imorrn.

Jo vissa dagar år det nog lite mer lugnt, men då fick jag ett tips om att lägga mig på vänster sida. Då ska man känna 10 buffar under 2 h. Det brukar funka för mig, av nån anledning vaknar han till liv ofta när jag ligger på vänster sida.
    Fröken W skrev 2016-08-04 09:08:46 följande:

Vi har egentligen inte så mycket gjort heller. Vi bor i en tvåa så något barnrum blir det inte. Det som är klart är väl egentligen bara vagn. Spjälsäng har vi fått av några vänner men har inte hämtat den än.

Så vi behöver fortfarande ordna plats för barnkläder och spjälsäng. Även skötbord behöver vi få in nånstans, helst i badrummet och då måste vi hitta plats till det som finns i skåpet som står där nu (tvättmedel, smycken, toalettpapper m.m). Vi har köpt lite kläder och jag tror att det får räcka med det vi har nu.

Sen har vi inte köpt något babyskydd heller...och vi måste bestämma hur hunden ska åka när vi behöver ha med barnvagn. Antingen får hon åka i bilen med bälte, eller så behöver vi köpa mindre bur alt. sätta in någon typ av avdelare.

Så om det får dig att bli lite lugnare så har vi mycket kvar också :) Jag brukar vara en sån som blir stressad och vill få saker klara i tid men av nån anledning så känner jag mig rätt lugn.

När vi fick vårt första barn bodde vi också i en 2a. Det gick jättebra det var först när vi väntade syskon som vi flyttade. Men vi hade inte så stort badrum så vi fick ha skötbordet i sovrummet...sen hade vi det i vardagsrummet ett tag också. Trots att vi bor större nu så kommer vi ha skötbordet i sovrummet, det blir smidigt om man mpste upp på natten och byta.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Fröken W
    NollÅtta skrev 2016-08-04 10:19:52 följande:

Jo vissa dagar år det nog lite mer lugnt, men då fick jag ett tips om att lägga mig på vänster sida. Då ska man känna 10 buffar under 2 h. Det brukar funka för mig, av nån anledning vaknar han till liv ofta när jag ligger på vänster sida.När vi fick vårt första barn bodde vi också i en 2a. Det gick jättebra det var först när vi väntade syskon som vi flyttade. Men vi hade inte så stort badrum så vi fick ha skötbordet i sovrummet...sen hade vi det i vardagsrummet ett tag också. Trots att vi bor större nu så kommer vi ha skötbordet i sovrummet, det blir smidigt om man mpste upp på natten och byta.

Skönt att höra att du också upplever vissa dagar som lugnare. Jag har också fått tipset om att lägga mig på vänster sida och räkna rörelser. När jag gjort det så har jag känt 10 buffar under en timme eller mindre, vilket ju är bra. Men blir ändå så himla orolig när det är så här lugnt. Tänker ju såklart det värsta, det vore ju fruktansvärt.

Ang. skötbord...vill man inte gärna ha tillgång till vatten? Tänker att man behöver torka och tvätta bebisen, eller åtminstone vill tvätta händerna efteråt...eller?
  • Kary
    Fröken W skrev 2016-08-04 11:26:00 följande:
    Skönt att höra att du också upplever vissa dagar som lugnare. Jag har också fått tipset om att lägga mig på vänster sida och räkna rörelser. När jag gjort det så har jag känt 10 buffar under en timme eller mindre, vilket ju är bra. Men blir ändå så himla orolig när det är så här lugnt. Tänker ju såklart det värsta, det vore ju fruktansvärt.

Ang. skötbord...vill man inte gärna ha tillgång till vatten? Tänker att man behöver torka och tvätta bebisen, eller åtminstone vill tvätta händerna efteråt...eller?
    Jag har också lite lugnare dagar då och då. man blir såklart orolig, ibland buffar jag lite på bebisen för att "få igång" den. :O 
  • Kary

Idag ska jag till sjukhuset och berätta om jag vågar mig på att testa en vaginal förlossning. Efter att ha jobbat ganska grundligt med min förlossningsrädsla genom aurorasamtal hela våren har jag i flera veckor trott att jag nog vågar ändå, men nu känner jag mig plötsligt väldigt nervös. Jag har ju egentligen ingen aning om vad jag ger mig in på :O 

• Fröken W
    Kary skrev 2016-08-04 12:08:30 följande:

Jag har också lite lugnare dagar då och då. man blir såklart orolig, ibland buffar jag lite på bebisen för att "få igång" den. :O 

Åh vad skönt att höra från dig också att din bebis har lugnare dagar. Jag brukar också försöka buffa på den men det brukar gå sådär. Funkar oftast bättre att jag lägger mig på vänster sida, då vaknar den av sig själv....om den nu sover eller vad som gör den lugnare.

Hoppas det går bra på sjukhuset! Har du bestämt dig för vaginal förlossning? Hängde inte riktigt med. Är det ditt första barn?
  • Kary
    Fröken W skrev 2016-08-04 12:58:14 följande:

Åh vad skönt att höra från dig också att din bebis har lugnare dagar. Jag brukar också försöka buffa på den men det brukar gå sådär. Funkar oftast bättre att jag lägger mig på vänster sida, då vaknar den av sig själv....om den nu sover eller vad som gör den lugnare.

Hoppas det går bra på sjukhuset! Har du bestämt dig för vaginal förlossning? Hängde inte riktigt med. Är det ditt första barn?

Ska testa det där med att ligga på vänster sida :)

Jag fick höra att jag får välja mellan att testa en vaginal förlossning och om jag får ångest eller panik eller liknande få byta till snitt istället, eller få ett planerat snitt. Men det är mitt första barn så jag har ju egentligen ingen aning om hur något av alternativen känns. Men har hittills varit inne på att testa vaginalt först. :O
  • NollÅtta

[quote=76853740][quote-nick]Fröken W skrev 2016-08-04 11:26:00 följande:[/quote-nick]Skönt att höra att du också upplever vissa dagar som lugnare. Jag har också fått tipset om att lägga mig på vänster sida och räkna rörelser

Ang. skötbord...vill man inte gärna ha tillgång till vatten? Tänker att man behöver torka och tvätta bebisen, eller åtminstone vill tvätta händerna efteråt...eller?[/

Ja precis, kollade upp tips på detta inför första barnet, och vi tar med vatten vid blöjbyte, i ett litet plastglas typ. Sen doppar man torra tvättlappar i det och torkar bebisen och slänger den sen (villi inte använda vårdervetter). Och så tar man så många man behöver. Vissa tror jag kör med en sprayflaska med vatten o så sprayar dom en tvättlapp och torkar. Vid behov torkar jag mina händer efter med en våtservett innan jag klär på bebisen o tvättar sen händerna.

Är det "bajskatastrof" så tar jag bara med bebisen till badrummet och sköljer av

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Septemberbebisar 16'