• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Kpax
    Hilda77 skrev 2016-07-07 20:24:13 följande:

Hej.

Hoppar gärna in här. Väntar min andra son i mitten på oktober. Men då detta har blivit en högriskgraviditet så kommer lilleman plockas ut mitten på september.

Är sjukskriven och sjukt uttråkad. :) räknar ner dagarna nu.

Storebror är nu 2,5 och längtar så tills lillebror ska komma. Har lite svårt att förklara för honom att han inte kommer kunna lära honom att cykla direkt när han kommer ut. :)

Bor i skåne.

Hej :)

Vill du berätta vad det är som gör det till en högriskgraviditet? :)
  • Myem

Å vad roligt att jag hittade denna tråd!

Jag väntar mitt andra barn, prins nummer 2. BF 20 september 16.

Jobbar min sista dag i morgon (har varit sjukskriven på,halvtid sedan mitten av Maj) sedan har jag 1 veckas semester följt av Graviditetspenning fom v.29.

Ska knocka kudden nu men ser fram emot läsning denna tråd framöver!:)

• Hilda77

Jag har något som heter placenta previa och placenta accreta/ increta. Betyder att moderkakan har lagt sig för utgången och den har vuxit fast i mitt gamla kejsarsnitt. Ovanligt o farligt. Ju tyngre allt blir desto större risk är det att fl sätter igång då all tyngd ligger på moderkakan. De plockar ut honom innan för att inte riskera något då jag kan blöda ihjäl då moderkakan sitter fast.

Kpax skrev 2016-07-07 20:39:04 följande:

Hej :)

Vill du berätta vad det är som gör det till en högriskgraviditet? :)

• Kpax
    Hilda77 skrev 2016-07-08 08:43:41 följande:

Jag har något som heter placenta previa och placenta accreta/ increta. Betyder att moderkakan har lagt sig för utgången och den har vuxit fast i mitt gamla kejsarsnitt. Ovanligt o farligt. Ju tyngre allt blir desto större risk är det att fl sätter igång då all tyngd ligger på moderkakan. De plockar ut honom innan för att inte riskera något då jag kan blöda ihjäl då moderkakan sitter fast.

Åh! Jag var med i en grupp inför första förlossningen, och där var det en tjej som också hade det. Skönt att de lagt ditt snitt så tidigt!

Fick du reda på det här redan på RUL (och fick fler ul för att se om moderkakan flyttat sig?)?

Bara tänker hur troligt det är att de missar en sån här grej.
  • Hilda77

Jag fick reda på det innan rul. Var på gynakuten då jag vaknade i ett blodbad.

Har gjort ett antal ul efter det och på det senaste konstaterade dom att moderkakan vuxit fast. Så det finns ingen chans att den flyttar på sig längre.

Det vanliga är ju att den flyttar på sig. Tror att det är svårt att missa en sån här sak.

Men det är tråkigt och dagarna är långa. Får inte bära eller gå längre sträckor. Så sitter typ hemma varje dag.

Kpax skrev 2016-07-08 12:19:20 följande:

Åh! Jag var med i en grupp inför första förlossningen, och där var det en tjej som också hade det. Skönt att de lagt ditt snitt så tidigt!

Fick du reda på det här redan på RUL (och fick fler ul för att se om moderkakan flyttat sig?)?

Bara tänker hur troligt det är att de missar en sån här grej.

• Kpax
    Hilda77 skrev 2016-07-08 15:45:54 följande:

Jag fick reda på det innan rul. Var på gynakuten då jag vaknade i ett blodbad.

Har gjort ett antal ul efter det och på det senaste konstaterade dom att moderkakan vuxit fast. Så det finns ingen chans att den flyttar på sig längre.

Det vanliga är ju att den flyttar på sig. Tror att det är svårt att missa en sån här sak.

Men det är tråkigt och dagarna är långa. Får inte bära eller gå längre sträckor. Så sitter typ hemma varje dag.

Fy vad jobbigt... Jag kan inte gå långt eller knappt öht i normal takt pga foglossning. Men jag vet ju att mitt är helt ofarligt, och det är förstår oron som är värst för dig.

Heja heja, snart är det över :)
  • Hilda77

Foglossning är nog så jobbigt. Hoppas det inte blir värre.

Ja oron är värst. Efter läkarbesök idag så pratas det om att ta ut honom redan i augusti. Skrämmande tanke, jag är ju beräknad i oktober egentligen.

Kpax skrev 2016-07-08 20:48:13 följande:

Fy vad jobbigt... Jag kan inte gå långt eller knappt öht i normal takt pga foglossning. Men jag vet ju att mitt är helt ofarligt, och det är förstår oron som är värst för dig.

Heja heja, snart är det över :)

• NollÅtta

Hur mår ni alla? Här är det helt ok, skönt med semester! Försöker hålla igång och hänga med familjen på lite aktiviteter, men tar också tid för vila varje eftermiddag. Om lillebror kommer samma tid som min 2a så är det bara 4 v kvar! Har börjar boa nu...packa bb-väskan, burit upp skötbordet osv från förrådet. Tagit upp lite bebiskläder i stlr 56, asså hur smått?!

Ska nog ta min första kopp hallonbladste snart, är ju i v 35 snart

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Fröken W

Hoppar in här jag också. Väntar mitt första barn, bf 19 september. Jag har haft semester ett par veckor nu och det har varit först då som det börjat sjunka in på riktigt att det snart kommer en liten bebis till oss. Åh vad jag längtar! Kommer dock jobba 3-4 veckor efter semestern innan jag går på föräldraledighet. Det är då 1-2 veckor kvar till bf. Hur länge jobbar ni andra?

Barnvagn och spjälsäng är fixad, vi har också börjat köpa lite kläder. Hur tänker ni med det? Hur mycket behöver man? Har ingen tvättmaskin men kan nog utan större problem tvätta i tvättstugan en gång/vecka.

Något annat jag funderat över är bäddning i vagnen. Har köpt plastad frotté och underlakan som jag ska lägga i. Men sen då? Täcke/åkpåse är väl för varmt i september (beror såklart på väder)? Filt? I så fall i vilket material och hur tjock? Bara ett påslakan?

Massa såna praktiska funderingar som rör sig i huvudet nu :)

• jevana
    Fröken W skrev 2016-07-27 11:22:33 följande:

Hoppar in här jag också. Väntar mitt första barn, bf 19 september. Jag har haft semester ett par veckor nu och det har varit först då som det börjat sjunka in på riktigt att det snart kommer en liten bebis till oss. Åh vad jag längtar! Kommer dock jobba 3-4 veckor efter semestern innan jag går på föräldraledighet. Det är då 1-2 veckor kvar till bf. Hur länge jobbar ni andra?

Barnvagn och spjälsäng är fixad, vi har också börjat köpa lite kläder. Hur tänker ni med det? Hur mycket behöver man? Har ingen tvättmaskin men kan nog utan större problem tvätta i tvättstugan en gång/vecka.

Något annat jag funderat över är bäddning i vagnen. Har köpt plastad frotté och underlakan som jag ska lägga i. Men sen då? Täcke/åkpåse är väl för varmt i september (beror såklart på väder)? Filt? I så fall i vilket material och hur tjock? Bara ett påslakan?

Massa såna praktiska funderingar som rör sig i huvudet nu :)

Vi har samma bf :)

Min semester inföll så lagom att jag inte längre behöver fara tillbaka på jobb. Bor i Finland så här blir man alltid ledig minst 30 dagar innan bf.

Kläder har jag tvättat och vikt in i skåpen. Strl 56 och 62 som jag fått massor av begagnat. Har garanterat mer än tillräckligt.. Byxor finns säkert 20-30 par! Har dock köpt endast 4 nya plagg. Mitt mål var att ha minst 10 st av alla plagg, men vi kan också tvätta när som.

Moderskapslådan vi alla här får har bidragit med åkpåse, frotté osv men jag antar att man får kolla sen vad som behövs, då har man iaf allt man behöver hemma! Filt är säkert bäst i början och att klä lite i lager på lager så det är lätt att reglera.

Jag har så mycket klart redan så jag ibland undrar hur sjutton man ska få dehär sista veckorna att gå :D Bygga ihop spjälsängen och "möblera" skötbordet är typ allt som är kvar..
Svar på tråden Septemberbebisar 16'