• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Kary
    Fröken W skrev 2016-07-27 18:59:10 följande:

Ok. Hoppas att vi slipper en kräkis :)

Blir nästan lite nojig, är jag för optimistisk som tänker jobba 3-4 veckor efter semestern, vilket alltså betyder 1-2 veckor innan bf? Man har ju fått höra att man som förstföderska ofta går över lite.

Tack för att du delar med dig av hur du tänker om bäddning till vagn!

Jag kommer ha semester till den 8:e augusti och sen jobba till 1 september. Bf är 10 september. Har också hört så mkt om att man går över tiden som förstföderska så hoppas detta håller!
  • Fröken W
    Hilda77 skrev 2016-07-27 19:12:50 följande:

Min första var en kräkare och bajsare. :) bajsade 10 ggr om dagen, många läckage. Kräktes konstant.

Ikeas små kräktrasor var super. Blev dock många klädbyten varje dag. Säkert 6-7 stycken.

Tack och liv för egen tvättmaskin.

Oj, haha. Hoppas på en renligare bebis :)
  • Fröken W
    jevana skrev 2016-07-27 19:25:32 följande:

Vi har några få 50 pyjamas och bodyn, annars allt 56 eller större. Byxor och sådant borde ju gå lätt att vika upp.

Mammalådan finansieras av skattepengar mig veterligen, och kan också bytas mot ett bidrag på 140?. Skulle dock vilja påstå att grejerna är värda minst det dubbla. Innehållet är bla: kläder, trasor, täcke, lakan, plastad frotté, badtermometer, talk, leksak, bok, åkpåse, vinteroverall, tunnare vår/höst overall, bindor, amningsinlägg, kondomer.... Allt man kan tänka sig! Det enda negativa jag kunnat komma på är att storlekarna på kläderna är på större sidan. Ja sen går lådan att använda som första säng också då den har madrass, men vi skaffade spjälsäng. Känns trevligare rent inredningsmässigt :)

Låter ju toppen med mammalådan! Hoppas Sverige kan ta efter er :)
  • Fröken W
    Kary skrev 2016-07-27 19:31:41 följande:

Jag kommer ha semester till den 8:e augusti och sen jobba till 1 september. Bf är 10 september. Har också hört så mkt om att man går över tiden som förstföderska så hoppas detta håller!

Håller tummarna för att våra små väljer att tänka lika som oss :)

Spelar egentligen inte så stor roll för jobbet om jag behöver gå hem tidigare då jag kommer att gå dubbelt med min vikarie så det känns ju förvisso skönt. Men ändå :)
  • Kpax

Gud vad duktiga ni är som jobbar in i det sista!

Jag har fått graviditetspenning beviljad båda mina graviditeter (tunga lyft), och den här gången var (är) jag dessutom föräldraledig med ettan och har varit hemma sen början juni. Jag har foglossning och är stor som ett hus, så jag är väldigt glad att jag slipper jobba!

När jag ändå är igång och klagar: Värmen! Herregud... Jag duschar minst två gånger per dag och är ändå världens äckligaste.

• Fröken W
    Kpax skrev 2016-07-27 20:38:42 följande:

Jag har fått graviditetspenning beviljad båda mina graviditeter (tunga lyft), och den här gången var (är) jag dessutom föräldraledig med ettan och har varit hemma sen början juni. Jag har foglossning och är stor som ett hus, så jag är väldigt glad att jag slipper jobba!

När jag ändå är igång och klagar: Värmen! Herregud... Jag duschar minst två gånger per dag och är ändå världens äckligaste.

Duktig vet jag inte. Skulle vilja vara hemma nu fram till förlossningen men tror som sagt att jag skulle bli tokig på att gå och vänta.

Jobbigt med foglossning. Jag har också lite känningar men inte varje dag och inte så att det begränsar mig allt för mycket. Känner mig också stor, undrar hur jag kommer se ut när det är dags.

Håller med om värmen, de senaste dagarna har jag placerat mig i skuggan på stranden och ligger och flyter i vattnet emellanåt. Underbart!
  • NollÅtta
    Kpax skrev 2016-07-27 20:38:42 följande:

Ja det är varmt, vi åker och badar varje dag och sen blir det duschar på det också. En dag klämde jag ner mig i barnens lilla uppblåsbara pool till och med.. Hehe
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Kpax

Men vad har ni på er nära ni badar? Tycker det är skitjobbigt och svårt att hitta badkläder i vanliga fall, så vill inte ens tänka på det nu.

Sist jag var hos barnmorskan hade jag gått upp drygt 14kg, hon kommenterade inte det, men när jag frågade hur deras rekommendation såg ut svarade hon 8-14kg. På hela graviditeten.

Nåja, gick upp 23kg sist och antar att det blir samma igen. Stadig tjej.

• Kary

Foglossning här också. Får gå med små steg och absolut inte skynda mig. Jättetrist, brukar älska långa promenader.

Vågade mig på att bada häromdagen men då bara vid en avskild badstrand där vi inte kände någon och drog på en gammal snörbikini som gick att justera ganska lätt IOM snörena :D

Jobbar också på mest för att spara dagar och för att ha något för mig :/

• Fröken W
    Kpax skrev 2016-07-27 21:41:13 följande:

Men vad har ni på er nära ni badar? Tycker det är skitjobbigt och svårt att hitta badkläder i vanliga fall, så vill inte ens tänka på det nu.

Sist jag var hos barnmorskan hade jag gått upp drygt 14kg, hon kommenterade inte det, men när jag frågade hur deras rekommendation såg ut svarade hon 8-14kg. På hela graviditeten.

Nåja, gick upp 23kg sist och antar att det blir samma igen. Stadig tjej.

Jag har på mig min vanliga bikini, har bara gått upp 2 kg hittills, men jag var stor innan.
Svar på tråden Septemberbebisar 16'