varmlanning skrev 2016-08-08 17:58:50 följande:
Då kanske jag borde satsa på åkpåse. Hur funkar det med lammskinn? Jag är så orolig över att han ska kvävas eller så, men det är ingen risk eller? Jag har en cybex priam och jag tror att den är typ likvärdig storlek på liggdel som donkeyn, vet du om man får plats med åkpåse där i? När man kör med åkpåse så har man ingen overall eller så på bebis eller? Bara vanliga kläder? (Förlåt för tusentals frågor)
När det var jättekallt hade vi tunn ullkofta, vantar, mössa och sockar (i övrigt innekläder), eventuellt liten tunn filt över bröst och axlar, typ en snuttefilt.
När det blev lite varmare plockade jag bort sockar och lilla filten och började öppna lite mer upptill (djup liggdel, så det var ju helt vindstilla).
Sen tog jag bort åkpåse och körde med skinnet, filtar (en fleece och en i ull som jag virkat själv) och liggdelslock. Fleeceoverall om det vat kallt. Sen tog jag bort locket och/eller filtar lite på känn.
Jag var jätterädd att hon skulle bli för varm, så jag kände i nacken och på bröstet konstant.
Jag var aldrig orolig över skinnet. Det är kortklippt och hon var sen med att vända sig så hon kom aldrig åt pälsen med näsa och mun. Sen sov hon aldrig i vagnen heller (tyvärr), så jag hade alltid koll.
Vi hade förresten ungefär en sån här också
www.kappahl.com/sv-SE/temporary/anitas-oversattningar/173583/ fast tunnare och smidigare, utan teddyfoder. Den tyckte jag var bra med nån filt istället för att krångla med kofta och sånt. Bara stoppa ner barnet, jag struntade i ärmarna ibland också i förhoppningen att hon skulle fortsätta sova och inte börja gallskrika. Den går även att ha i babyskyddet, men jag sydde faktiskt en baby wrap som var skitbra! Lätt att bädda om barnet och bara öppna när det blivit varmt i bilen. Bra att inte spänna fast barn i bylsiga overaller :)
Gud vad långt det blev! Sorry :)