• fotbollsmorsan

Septemberbebisar 16'

Hej! Jag väntar mitt första barn i september och hade velat prata med andra gravida. Allt ifrån illamående till drömmande om body's på H&M! Jag går in i v12 nu och det börjar kännas på riktigt. Med missfall i ryggen börjar jag nu slappna av mer och planera inför framtiden! Kram på er

• Svar på tråden Septemberbebisar 16'
  • Kpax
    varmlanning skrev 2016-08-08 11:39:57 följande:

Hur har ni andra tänkt bädda vagnen? Jag står nu i valet och kvalet. Åkpåse? Blir det för varmt i september? Täcke? Blir det för kallt i december? Ska man kanske köra med overall då också? Och om man väljer täcke, då måste man väl ändå ha åkpåse när man byter till vagn? Help a blivande mama in need :(

Är det någon som har tips på snygga och praktiska skötväskor också?

Jag har också börjat fundera över det.

Nu har ju jag en 1,5-åring, så jag har redan fårskinn, två lite tunnare åkpåsar (Brio, de följde med vagnen vi köpte begagnad nu i sommar så jag har inte provat dem), en tjock åkpåse (Elodie Details), och vagnstäcke.

Storasyster är född 9/3, så det var ju rätt kallt då också. Jag köpte täcket först, men tyckte det var bökigt att bädda med det och diverse filtar. Åkpåse var mycket smidigare. När det var allra kallast hade jag skinnet i åkpåsen, och anpassade sedan kläderna. Tyckte det var bra att ha en mjuk liten filt över bröst och axlar, det blir ju inte tätt upptill med påsen.

Har man ett barn som behöver plockas upp ute kanske det är bättre med tjockare kläder och tunnare åkpåse eller filtar?

Förra gången hade vi en brio go next, nu har vi en bugaboo donkey som inte alls har lika mysig liggdel. Jag ska se om den blir mysig med åkpåse eller om jag ska sy någon insats av fleece kanske.
  • NollÅtta
    varmlanning skrev 2016-08-08 11:39:57 följande:

Hur har ni andra tänkt bädda vagnen? Jag står nu i valet och kvalet. Åkpåse? Blir det för varmt i september? Täcke? Blir det för kallt i december? Ska man kanske köra med overall då också? Och om man väljer täcke, då måste man väl ändå ha åkpåse när man byter till vagn? Help a blivande mama in need :(

Är det någon som har tips på snygga och praktiska skötväskor också?

Vi köpte den här skötväskan

lekmer.se/barn-och-baby/barnvagnar/skotvaskor/carena-koster-skötväska-messenger-bag-2016-black

Med de två första barnen hade jag bara nån halvdålig som följde med vagnen vi köpte, men nu ville jag ha en som var lite bättre. Men när jag köpte den här var det fri frakt också.

Vi kommer inte ha åkpåse i september utan en liten bebiskudde och sen filtar, 1 eller fler vid behov. Vi kör sen på en varm åkpåse i vinter. Man får prova sig fram, känna på bebisen i nacken och på bröstet. Den får inte bli för varm heller.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • NollÅtta

Äsch vet inte om länken tog fram just den vi köpte, men vi valde Carena Koster Messenger Bag för 279kr nedsatt fr 449kr

• Kpax

Angående skötväska: Vill gärna ha Storksaks Ashley i blått eller svart. Men den kostar 1200kr och är dessutom slutsåld överallt. Vi har en Wilwig som kanske kommer användas framöver, just nu är det faktiskt en 99kr-väska från Intersport som är favoriten.

• varmlanning
    Kpax skrev 2016-08-08 15:32:35 följande:

Angående skötväska: Vill gärna ha Storksaks Ashley i blått eller svart. Men den kostar 1200kr och är dessutom slutsåld överallt. Vi har en Wilwig som kanske kommer användas framöver, just nu är det faktiskt en 99kr-väska från Intersport som är favoriten.

bystroom.com/bystroom-changing-bag-elin-black.html

bystroom.com/bystroom-june-changing-bag-black.html

Jag har tittat på dessa två som jag tycker är relativt stilrena men som du säger, när dom börjar kosta över tusenlappen så börjar jag nästan undra vad jag håller på med.

Jag tycker det är svårt också med första barnet, jag vet liksom inte vilka funktioner i en väska som jag ska leta efter. Både ovannämnda tycker jag är väldigt stora och jag är väldigt liten, ibland undrar jag om jag kommer vara stark nog att gå runt och bära på en skötväska då de allra flesta liknar sportbags i storleken. x) Men det kanske krävs så mycket utrymme? Jag vet knappt vad man ska ha i förutom blöjor!??
  • varmlanning
    Kpax skrev 2016-08-08 13:55:31 följande:
    Jag har också börjat fundera över det.

Nu har ju jag en 1,5-åring, så jag har redan fårskinn, två lite tunnare åkpåsar (Brio, de följde med vagnen vi köpte begagnad nu i sommar så jag har inte provat dem), en tjock åkpåse (Elodie Details), och vagnstäcke.

Storasyster är född 9/3, så det var ju rätt kallt då också. Jag köpte täcket först, men tyckte det var bökigt att bädda med det och diverse filtar. Åkpåse var mycket smidigare. När det var allra kallast hade jag skinnet i åkpåsen, och anpassade sedan kläderna. Tyckte det var bra att ha en mjuk liten filt över bröst och axlar, det blir ju inte tätt upptill med påsen.

Har man ett barn som behöver plockas upp ute kanske det är bättre med tjockare kläder och tunnare åkpåse eller filtar?

Förra gången hade vi en brio go next, nu har vi en bugaboo donkey som inte alls har lika mysig liggdel. Jag ska se om den blir mysig med åkpåse eller om jag ska sy någon insats av fleece kanske.
    Då kanske jag borde satsa på åkpåse. Hur funkar det med lammskinn? Jag är så orolig över att han ska kvävas eller så, men det är ingen risk eller? Jag har en cybex priam och jag tror att den är typ likvärdig storlek på liggdel som donkeyn, vet du om man får plats med åkpåse där i? När man kör med åkpåse så har man ingen overall eller så på bebis eller? Bara vanliga kläder? (Förlåt för tusentals frågor)
    NollÅtta skrev 2016-08-08 14:03:03 följande:
    Vi köpte den här skötväskan

lekmer.se/barn-och-baby/barnvagnar/skotvaskor/carena-koster-skötväska-messenger-bag-2016-black

Med de två första barnen hade jag bara nån halvdålig som följde med vagnen vi köpte, men nu ville jag ha en som var lite bättre. Men när jag köpte den här var det fri frakt också.

Vi kommer inte ha åkpåse i september utan en liten bebiskudde och sen filtar, 1 eller fler vid behov. Vi kör sen på en varm åkpåse i vinter. Man får prova sig fram, känna på bebisen i nacken och på bröstet. Den får inte bli för varm heller.

Jag tror jag bestämt mig för att göra som du, åkpåse när det är dags och filtar innan. Vet du vad man ska köra på för filtar? Är det bomull eller fleece? Kommer du ha överall på bebis under filtarna? Vad kör du på under bebisen? Lammskinn eller bara lakan?
  • NollÅtta
    varmlanning skrev 2016-08-08 17:58:50 följande:

Då kanske jag borde satsa på åkpåse. Hur funkar det med lammskinn? Jag är så orolig över att han ska kvävas eller så, men det är ingen risk eller? Jag har en cybex priam och jag tror att den är typ likvärdig storlek på liggdel som donkeyn, vet du om man får plats med åkpåse där i? När man kör med åkpåse så har man ingen overall eller så på bebis eller? Bara vanliga kläder? (Förlåt för tusentals frågor)Jag tror jag bestämt mig för att göra som du, åkpåse när det är dags och filtar innan. Vet du vad man ska köra på för filtar? Är det bomull eller fleece? Kommer du ha överall på bebis under filtarna? Vad kör du på under bebisen? Lammskinn eller bara lakan?

Beror ju på temp men blir det lite kallare så tar vi en tunnare overall, inte en vinteroverall alltså utan det finns tunnare typ höstvarianter i bomull. är det rätt varmt så tar vi ev en liten bomullsjacka och tunn mössa. Vi har babyfiltar i både fleece och bomull. Man får prova sig fram, viktigt bara att inte filta om dom för mkt heller. Känner man på nacke och bröstkorg ska det kännas lite varmt men inte svettigt.

Under bebis har vi madrass, plastad frotté och sen ett lakan samt en liten kudde av märket Rätt Start. Vid kallare väder lägger vi en fleecefilt under också. Tycker det är bra med plastad frotté eftersom inte själva madrassen blir kissig/bajsig vilket underlättar om man är "på språng" .
  • NollÅtta
    varmlanning skrev 2016-08-08 17:52:26 följande:

bystroom.com/bystroom-changing-bag-elin-black.htmlbystroom.com/bystroom-june-changing-bag-black.html

Jag har tittat på dessa två som jag tycker är relativt stilrena men som du säger, när dom börjar kosta över tusenlappen så börjar jag nästan undra vad jag håller på med.

Jag tycker det är svårt också med första barnet, jag vet liksom inte vilka funktioner i en väska som jag ska leta efter. Både ovannämnda tycker jag är väldigt stora och jag är väldigt liten, ibland undrar jag om jag kommer vara stark nog att gå runt och bära på en skötväska då de allra flesta liknar sportbags i storleken. x) Men det kanske krävs så mycket utrymme? Jag vet knappt vad man ska ha i förutom blöjor!??

Kommer knappt ihåg själv, var ju 3 år sen min minsta var bebis..men förutom blöjor brukar vi ha

Torra tvättlappar o vatten, alternativt våtservetter.

Påse till använd blöja

Skötundelag (engångs) om man måste byta där det inte finns skötbord.

Ibland hade vi med nappflaska samt utpumpad mjölk.

Ombyte till bebis vid ev läckage eller kräk.

Extra tröja/linne till mig om jag blir nerkräkt eller kissad på

Liten handduk till att torka kräk eller annat.

Extra filt
  • Kpax
    varmlanning skrev 2016-08-08 17:52:26 följande:

bystroom.com/bystroom-changing-bag-elin-black.htmlhttps://bystroom.com/bystroom-june-changing-bag-black.html

Jättesnygga! En del verkar köpa dyra och säger att de vill kunna använda dem som vanliga handväskor. Men jag vet inte hur sugen man är på det? Tänker att man säkert vill ha en egen väska, inte en skötväska när man inte längre har blöjbarn.

Men absolut, jag har tänkt många gånger att jag borde köpa en skötväska jag verkligen tycker är snygg. Men jag är för lat och snål.

Däremot håller jag ögonen öppna efter vanliga väskor som kan funka även som skötväskor om jag skulle känna för det.

Vi hade med ombyte, ev. en liten flaska med mjölk, några blöjor, torra tvättservetter, våtservetter, ett par hundbajspåsar till använda blöjor, ett engångsskötunderlägg, liten kräktrasa och en napp. Tar absolut inte stor plats! Nu är min flicka snart 1,5 och trots att kläder och blöjor nu är större och vi även har lite leksaker, en burk barnmat, en klämmis och en stor påse majskrokar har vi gott om plats i vår lilla skötväska. Men det är säkert olika vad man tycker att man behöver!
  • Kpax
    varmlanning skrev 2016-08-08 17:58:50 följande:

Då kanske jag borde satsa på åkpåse. Hur funkar det med lammskinn? Jag är så orolig över att han ska kvävas eller så, men det är ingen risk eller? Jag har en cybex priam och jag tror att den är typ likvärdig storlek på liggdel som donkeyn, vet du om man får plats med åkpåse där i? När man kör med åkpåse så har man ingen overall eller så på bebis eller? Bara vanliga kläder? (Förlåt för tusentals frågor)

När det var jättekallt hade vi tunn ullkofta, vantar, mössa och sockar (i övrigt innekläder), eventuellt liten tunn filt över bröst och axlar, typ en snuttefilt.

När det blev lite varmare plockade jag bort sockar och lilla filten och började öppna lite mer upptill (djup liggdel, så det var ju helt vindstilla).

Sen tog jag bort åkpåse och körde med skinnet, filtar (en fleece och en i ull som jag virkat själv) och liggdelslock. Fleeceoverall om det vat kallt. Sen tog jag bort locket och/eller filtar lite på känn.

Jag var jätterädd att hon skulle bli för varm, så jag kände i nacken och på bröstet konstant.

Jag var aldrig orolig över skinnet. Det är kortklippt och hon var sen med att vända sig så hon kom aldrig åt pälsen med näsa och mun. Sen sov hon aldrig i vagnen heller (tyvärr), så jag hade alltid koll.

Vi hade förresten ungefär en sån här också www.kappahl.com/sv-SE/temporary/anitas-oversattningar/173583/ fast tunnare och smidigare, utan teddyfoder. Den tyckte jag var bra med nån filt istället för att krångla med kofta och sånt. Bara stoppa ner barnet, jag struntade i ärmarna ibland också i förhoppningen att hon skulle fortsätta sova och inte börja gallskrika. Den går även att ha i babyskyddet, men jag sydde faktiskt en baby wrap som var skitbra! Lätt att bädda om barnet och bara öppna när det blivit varmt i bilen. Bra att inte spänna fast barn i bylsiga overaller :)

Gud vad långt det blev! Sorry :)
Svar på tråden Septemberbebisar 16'