• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 17:03:37 följande:
    Inte alls. Myter har en förmåga att vara seglivade.

Många reklamkampanjer har haft stor genomslagskraft.

Det finns gott om intelligenta människor som äter kolhydrater. ;)
    klyban skrev 2016-03-10 17:09:16 följande:
    Det är ingen myt, det är resultatet av en kampanj som gav intrycket att vara statlig information i att vi ska äta 6-8 skivor.
    Ingen kommer närheten av denna.

Och hur kan du prata om intelligenta människor och mat?
    Titta på vad folk äter
    Ni kan sluta bråka! Ni har ju båda rätt. Kampanjen var en reklamkampanj från "Brödinstitutet", jag har googlat, se nedan:
    Ät bröd - plakat

Jag minns inte kampanjen men däremot har jag hört myten upprepas åtskilliga gånger. Myten kommer härifrån. En reklamkampanj, men det är klart att den ger intrycket av att en myndighet rekommenderar detta. Man behöver inte vara ointelligent för att gå på det, och framför allt behöver man inte vara ointelligent för att tro på myten att detta var en myndighets rekommendation.
  • klyban
    Anonym (hmm) skrev 2016-03-10 17:16:10 följande:
    Ni kan sluta bråka! Ni har ju båda rätt. Kampanjen var en reklamkampanj från "Brödinstitutet", jag har googlat, se nedan:

Jag minns inte kampanjen men däremot har jag hört myten upprepas åtskilliga gånger. Myten kommer härifrån. En reklamkampanj, men det är klart att den ger intrycket av att en myndighet rekommenderar detta. Man behöver inte vara ointelligent för att gå på det, och framför allt behöver man inte vara ointelligent för att tro på myten att detta var en myndighets rekommendation.

Det vi bråkar om, är om genomslagskraften och att folk än idag tror att det var SLV/Socialstyrelsen som gjorde detta "uttalande".

En myt blir det först om man säger man ska äta 6-8 skivor bröd om dagen.
    Det tror jag ingen har sagt här, eller?

• Anonym (hmm)
    klyban skrev 2016-03-10 17:19:09 följande:

Det vi bråkar om, är om genomslagskraften och att folk än idag tror att det var SLV/Socialstyrelsen som gjorde detta "uttalande".

En myt blir det först om man säger man ska äta 6-8 skivor bröd om dagen.
    Det tror jag ingen har sagt här, eller?

OK, men då är jag på din sida antar jag, för jag har alltid trott att det var SLV som rekommenderade det. Men jag tolkar det som att det är just det som är myten, inte att man faktiskt bör äta 6-8 skivor bröd om dagen vilket INGEN skulle tro idag. Även om många säkert gör det. För att det är gott.
  • Anonym (Vania)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 17:01:04 följande:

Menar du att din kropp drivs utan "socker" eller varför är du så rädd för alla slags kolhydrater ? Om det är så måste du vara intressant för vetenskapen.

Förstår inte din fråga.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-10 20:04:08 följande:

Förstår inte din fråga.

Varför är du så rädd för kolhydrater? Drivs inte även din kropp av dem?
  • Anonym (Vania)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 21:27:47 följande:

Jo, tyvärr äter jag för mycket av dem och då ofta den sämre sorten. Detta trots att jag är medveten om att det är onyttigt.
  • Anonym (omg)
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-10 22:36:43 följande:

Jo, tyvärr äter jag för mycket av dem och då ofta den sämre sorten. Detta trots att jag är medveten om att det är onyttigt.

Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater...
  • Anonym (Vania)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 22:40:07 följande:

Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater...

Jag har inte sagt emot det. Det är dock bra att minska på samtliga kolhydrater, det är jag övertygad om. Godis, äpplen eller fiberrikt bröd, inget är nyttigt i mängder.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-10 21:27:47 följande:

Min kropp (om du nu är det minsta intresserad av den) drivs i princip helt utan kolhydrater. Och kroppen mår och funkar bra trots kolhydratbristen. Faktiskt så både mår jag och funkar så himla mycket bättre sedan jag skippade kolhydraterna.
  • klyban
    Anonym (allis) skrev 2016-03-11 00:54:41 följande:
    Min kropp (om du nu är det minsta intresserad av den) drivs i princip helt utan kolhydrater. Och kroppen mår och funkar bra trots kolhydratbristen. Faktiskt så både mår jag och funkar så himla mycket bättre sedan jag skippade kolhydraterna.
    Det är många som inbillar sig att kolhydrater är essentiellt att inta.
    Sen i praktiken är det få som verkligen äter 100% kolhydratfri kost.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?