• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (@)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:36:32 följande:
    Det tjatas mycket om det ja men så enkelt är det inte. Kolhydrater står för mycket fysiologiska och hälsomässiga effekter. Tänk på att stenåldersmänniskorna inte levde så länge. Det finns många bra, för att inte säga nödvändiga kolhydrater som vi ska äta, om vi tål dem, för att hålla oss så friska ochhälsosamma så länge som möjligt. Det finns mycket forskning som bevisar det.
    Nu hade ju inte dom kortare liv pga lite kolhydrater på stenåldern
  • Anonym (allis)

Det tjatas mycket om det ja men så enkelt är det inte. Kolhydrater står för mycket fysiologiska och hälsomässiga effekter. Tänk på att stenåldersmänniskorna inte levde så länge. Det finns många bra, för att inte säga nödvändiga kolhydrater som vi ska äta, om vi tål dem, för att hålla oss så friska ochhälsosamma så länge som möjligt. Det finns mycket forskning som bevisar det.

Forskningen visar på att medelåldern i befolkningen gick ner i samband med omläggningen av en stenålderskost till en sädesbaserad kost. Vilket tyder på att den allmänna hälsan i befolkningen gick ner. Vilket förmodligen beror på kostomläggningen. Förenklad slutsats - kolhydratfattig kost är hälsosammare än kolhydratrik.
  • Anonym (allis)

Kan du ge exempel på nödvändiga (essentiella) kolhydrater?
  • Anonym (allis)
    klyban skrev 2016-03-09 01:20:34 följande:

Mat är inte enkelt, det är inte mycket folk och forskning kan komma överens om här.

Stenåldersmänniska, kost och livslängd, kan vi inte jämföra.

Vi skiljer oss ifrån stenåldersmänniskan alldeles för mycket, för en sådan jämförelse ens ska funka.

Samma dag vi får vår första vaccin, så har vi noll gemensamt med stenåldersmänniska och dennas livslängd..

Evolution går jävligt jävligt långsamt.

Rent biologiskt (genetiskt) är vi faktiskt jävligt lika människan på den senare stenåldern.
  • Kjell2

En sak som är bra med kolhydratria livsmedel som , t ex säd, ris och potatis, är det är hyfat enkelt och resurssnålt att producera, går att lagra och transportera utan konstigheter och ger oss en basalt kaloriintag som vi behöver för att inte svälta. Överprocessar man sen inte vid tillagning slinker en och annan fiber och vitamin med också.

I ett samhälle med resursbrist kan de bli svår att producera tillräckligt med livsmedel för befolkningen om inte i all fall gansk stora delar kommer från kolhydratrika livsmedel som säd, ris och potatis t ex.

• LFF
    klyban skrev 2016-03-07 15:54:27 följande:
    H*n har helt klart ätit annat, annars hade h*n varit död nu.
    Nä, jag åt väl ett lagat mål mat var annan var tredje dag när det var som värst... En gång höll jag på att svimma när jag lagade mat, jag minns inte hur lång tid det gått sen jag senast åt då, tror det var 4 dagar. Så ja, jag borde både ha varit jävligt sjuk, död och en massa annat med tanke på hur mina matvanor (eller bristen på dessa) såg ut på den tiden när jag just flyttat hemifrån.
  • Anonym (allis)
    Kjell2 skrev 2016-03-09 08:30:41 följande:

En sak som är bra med kolhydratria livsmedel som , t ex säd, ris och potatis, är det är hyfat enkelt och resurssnålt att producera, går att lagra och transportera utan konstigheter och ger oss en basalt kaloriintag som vi behöver för att inte svälta. Överprocessar man sen inte vid tillagning slinker en och annan fiber och vitamin med också.

I ett samhälle med resursbrist kan de bli svår att producera tillräckligt med livsmedel för befolkningen om inte i all fall gansk stora delar kommer från kolhydratrika livsmedel som säd, ris och potatis t ex.

Du har helt rätt. Det är därför man såg en befolkningsexplosion i samband med övergången från ett stenåldersamhälle till ett jordbrukssamhälle då kosten ändrades från kolhydratfattig till kolhydratrik. Befolkningen växte eftersom tillgången på energi (mat) ökade. Baksidan av detta var att hälsan hos befolkningen minskade (man kan dra de slutsatserna i och med att medellängden, ett mått på hälsa, minskade).

Kontentan är väl att kolhydratbaserad kost är energisnål och effektivt men mindre hälsosam.
  • LFF
    Anonym (@) skrev 2016-03-07 16:44:35 följande:
    Det är det jag menar . O att hålla vikten med enbart socker är inte bra på en fläck o inte går det heller
    Nej förlåt, jag glömde att jag åt var annan eller var tredje dag, ett mål lagad mat. Och jo, jag höll vikten, jag var inte sjuk och har inte haft några symtom på bristsjukdomar. Men visst, jag höll på att svimma vid ett tillfälle när jag lagade mat och minns inte när jag åt senast. Det skrämde upp mig så jag försökte äta i alla fall en gång om dagen (inte alltid det lyckades men då åt jag ändå mackor).
  • Anonym (omg)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 09:06:14 följande:

Du har helt rätt. Det är därför man såg en befolkningsexplosion i samband med övergången från ett stenåldersamhälle till ett jordbrukssamhälle då kosten ändrades från kolhydratfattig till kolhydratrik. Befolkningen växte eftersom tillgången på energi (mat) ökade. Baksidan av detta var att hälsan hos befolkningen minskade (man kan dra de slutsatserna i och med att medellängden, ett mått på hälsa, minskade).

Kontentan är väl att kolhydratbaserad kost är energisnål och effektivt men mindre hälsosam.

Nej. De åt frukter, rotfrukter, nötter, fisk, magert kött osv. Det som gjorde att hjärnorna utvecklades var att de åt bytesdjurens hjärnor. Utan DHA hade utvecklingen aldrig skett.
  • Anonym (omg)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 09:06:14 följande:

Man är inte alls överens om att det var orsaken. Någon befolkningsexplosion var det inte fråga om då allt skedde under en mycket lång tid. Man kan inte säga att man vet så mycket eftersom den kan ha varit så att enbart de bättre ställda blev begravda osv. Kosten som enda eller primär orsak är man verkligen inte överens om.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?