• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (@)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:46:31 följande:
    Inte alls. Du skulle kanske behöva läsa lite mer faktaskrifter och mindre LCHF/paleopropaganda?
    Eller så bör du läsa mera om lchf
  • Anonym (omg)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 11:06:16 följande:
    Nej säker kan man ju inte vara. Men det är i alla fall den primära teorin.

Dessutom menar jag 'befolkningsexplosion' i relativa termer eftersom jordens befolkning då var extremt låg jämfört med idag samt att det härjade en massa faror som det inte gör idag som begränsade befolkningstillväxten.
    Primära teorin enligt vissa. Enligt andra så fanns det betydligt fler saker som i sitt sammanhang kan beskriva varför den teorin inte kan bevisas och varför de inte är trovärdiga.
  • Anonym (allis)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:51:18 följande:

Primära teorin enligt vissa. Enligt andra så fanns det betydligt fler saker som i sitt sammanhang kan beskriva varför den teorin inte kan bevisas och varför de inte är trovärdiga.

Upplys oss gärna. Och kom med vettiga argument. Eller annars är det du som svamlar.
  • Anonym (omg)
    Anonym (allis) skrev 2016-03-09 13:24:49 följande:
    Upplys oss gärna. Och kom med vettiga argument. Eller annars är det du som svamlar.
    Det gör jag gärna om du startar en tråd om det för nu är ni hel utanför trådens ämne och tar över med era ogrundade påståenden som jag bara måste säga emot.
  • klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:46:31 följande:
    Inte alls. Du skulle kanske behöva läsa lite mer faktaskrifter och mindre LCHF/paleopropaganda?

Jo, enbart svammel.
    Och läser INGEN propaganda.

Och alla vet att matforskning är till stor del humbug, där man kan komma fram till olika saker beroende till vilka intressen som beställt forskning.
    Och Cherrypickar man, så kan man påstå precis vad som helst.
    Det enda som det finns en viss konsensus kring och det är främst det raffinerade sockret och raffinerat mjöl.
    Sen kan jag hitta på vad som helst, genom cherrypicka.

• klyban
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 12:51:18 följande:
    Det är inte svart och vitt, givetvis finns det fler parametrar, precis som det finns idag.
  • Anonym (hmm)
    Mrs Moneybags skrev 2016-03-09 10:06:51 följande:

Jag åt ca 200-300 gram godis per dag i ca 3-4 år och började få ont i magen av det förra året. Nu när jag begränsar mig till 1-2 dagar i veckan mår jag mycket bättre!

Jag fick liksom diffusa magsmärtor på olika ställen i magen.

Ursäkta en personlig fråga, men blev du inte överviktig av allt godis? Jag sätter min egen övervikt i relation till socker, och jag har inte ätit lika mycket godis som du (mer periodare, och mindre mängder).
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-03 17:06:47 följande:

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

Jag har själv ätit ganska mycket godis periodvis, men inte de mängder som du beskriver. När jag gör uppehåll från synligt socker och undviker godis reagerar jag ganska starkt de gånger jag äter godis, får inte ont i magen, men jag blir hungrigare (efter ett tag), känner pulsen rusa och svettas lite mer. Alltså jag mår inte bra alls av för mycket socker. Har inte haft några sjukdomar men kopplar ihop min övervikt med kosten (överätandet, som sockret står för).
  • Anonym (Vania)
    Anonym (omg) skrev 2016-03-09 00:17:58 följande:

Tråden handlar väl inte om LCHF? Kolhydrater är ofta väldigt bra för människors hälsa. Tyvärr har en generation börjat förväxla alla kolhydrater med socker och det finns det ju ingen sanning i.

Kolhydrater höjer blodsockret, varför många likställer det med socker. Socker är dessutom kolhydrater. Lchf:are undviker att höja blodsockret.
  • Anonym (Vania)
    Mrs Moneybags skrev 2016-03-09 10:06:51 följande:

Jag åt ca 200-300 gram godis per dag i ca 3-4 år och började få ont i magen av det förra året. Nu när jag begränsar mig till 1-2 dagar i veckan mår jag mycket bättre!

Jag fick liksom diffusa magsmärtor på olika ställen i magen.

Så får jag också av godis, speciellt om man äter ofta eller mycket vid ett tillfälle. Ser det som ett tecken från kroppen att sluta med den vanan.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?