Inlägg från: Tvåbarnsmamman79 |Visa alla inlägg
  • Tvåbarnsmamman79

BF December 2016

Jag har oxå ont i ljumskar, blygdben, rumpa/svanskota, höfterna ibland. Även mycket smärta i innerlåren. Kämpar på med att jobba ändå men får mer och mer svårt att röra mig på kvällarna värker det och man är stel som en gammal tant. Tänkte försöka se om det går att jobba nästa vecka (har bara fyra arbetsdagar då pga planeringsdagar på dagis) och tre dagars jobb veckan efter. Får de om det går men när jag gick i ett köpcentrum igår kände jag att jag skulle behöva kryckor. Känner mig halvt "invalido".
    Man kanske kämpar för hårt egentligen. Var dock hos en sjukgymnast i veckan men hon gav en mest övningar att göra pratade inte så mkt om sjukskrivningar osv.

• Tvåbarnsmamman79
    Hastis skrev 2016-08-22 15:54:37 följande:
    Ligger inne på förlossningen och har fått bricanyl mot sammandragningarna då läkaren tycker dom är på tok för starka så här tidigt. Hoppas det lugnar sig annars blir jag kvar här. :/
    Oj hoppas bebisen stannar ett tag till! Om så ett par veckor.
  • Tvåbarnsmamman79
    Hastis skrev 2016-08-22 17:53:45 följande:

Tack alla! Är hem släppt nu för tappen såg så pass bra ut och bricanylen tog bort det värsta. Men gudars vad speedad jag är på den lilla lilla tabletten:/

Å vad skönt hoppas det håller sig lugnt nu.
  • Tvåbarnsmamman79
    Ledilnaan skrev 2016-08-23 20:37:07 följande:

Jag har inte tagit en enda magbild än, har inte väntat såhär länge med mina förra graviditeter. :-/ Kanske dags att ta en magbild snart.

Idag var jag till vc och efter lite om och men så gick läkaren med på att sjukskriva mig. Jag berättade hur ont jag har i höften mm, då ber hon mig att lägga mig ner och lyfta benen ett efter ett i några sekunder och säga om det gjorde ont, vilket det inte gjorde och då tyckte hon att det var tveksamt till om jag har foglossning eller inte... det går svinont när jag går och eftersom detta är fjärde barnet så vet jag hur foglossning känns.
    Sen undrade hon om jag inte kunde få andra uppgifter, men det går inte i hemtjänsten. Suck...men jag ska iallafall få bli sjukskriven och hoppas på att försäkringskassan godkänner det också.

Jag hatar deras metoder förstår precis vad du menar. Jag har oxå ont när jag går inte när jag ligger ner på samma sätt.
  • Tvåbarnsmamman79
    Ledilnaan skrev 2016-08-24 09:18:18 följande:
    Läkare och deras metoder, man blir så trött på dem ibland.

Det känns både skönt och inte att vara sjukskriven nu. När jag inte har ont, vilket jag än sålänge inte har hela dagen, så känner jag att jag kan jobba, men så hugger det till i höften och jag knappt kan gå, och då förstår jag ju att jag inte kan jobba. Men samtidigt har jag dessa tvådelade känslor inför det hela. Jag är redan uttråkad... 
    Har sen igår dessutom fått ett yrselanfall som håller i sig. Aldrig kan man vara nöjd.
    Ibland är det jäkligt tufft att vara gravid! :( Tur att belöningen kommer sedan med världens gosigaste lilla bebis (om allt går bra.)
    Man längtar tills detta är över och man kan fokusera på bebisens första år istället :)
  • Tvåbarnsmamman79
    Miaairam skrev 2016-08-24 21:41:50 följande:

Att få kramp i vaderna hör ju till och jag får ofta kramp i benen på natten även när jag inte är gravid. Inatt fick jag dock värsta krampen jag någonsin upplevt. Jag vrålade rakt ut och fick panik. Försökte ta mig upp och stå, men det gjorde så förbannat ont att jag inte kom upp, kunde liksom bara ligga och fäkta. Det slutade med att jag trillade ur sängen med ett brak ner på golvet! Krampen släppte när mannen tillslut lyckats hjälpa mig upp på fötter, men jag har haft som kraftig träningsvärk hela dagen i krampbenet. Vågar knappt somna nu av rädsla att få liknande kramp igen. :/

Förlåt började skratta när jag läste din text om hur du ramlade ur sängen. Men jag hade fruktansvärda kramper några ggr de andra graviditeterna så jag vet hur jäkla ont det gör! Fy f*n! Hoppas du slipper fler.
  • Tvåbarnsmamman79
    Cossi skrev 2016-08-30 18:08:07 följande:

Jag var hos Bm idag och mitt Hb hade sjunkit från 132 till 104 trots att jag tagit järn sedan v 10. Inte konstigt att jag är trött och yr så fort jag står upp! Känns inte bra, det är ju från nu som bebisen verkligen suger åt sig järn. Så förutom en daglig Niferex rekommenderade hon 6 st Hemofer, min mage kommer att bli helt kass .

Trycket var lågt, 95/55, annars så var det bra med den lille, den växer som den ska, eller i alla fall livmodern, och hjärtat galopperade på i 140-145/min. På fredag ska jag på hjärtultraljud och får se bebisen igen, det ser jag fram emot!

Jag tror nog att ditt låga blodtryck är största boven till att du blir yr även om järnvärdet kanske spelar in till viss del. Men man blir ju andfådd, trött osv av lågt blodvärde.
  • Tvåbarnsmamman79
    Marialia skrev 2016-09-03 16:42:25 följande:

Vi kommer köpa en Emmaljunga super Viking. Vi har åkt runt och klämt, känt och provkört i flera omgångar och ändå kommit tillbaka till super Viking. Den känns robust men ändå smidig, är lättmanövrerad och skönt att köra. Buggabo kändes alldeles för instabil och lite för plastig, Britax go kändes heller inte lika stabil och framhjulen är alldeles för små för oss. Det var där de flesta föll, det är för små hjul. Jag älskar att gå ut och gå, även på småvägar och när det är snö så det ska vara rejäla hjul men ändå svängbara (och låsbara) hjul i fram.

Men alla har ju sina referensramar och önskemål. Emmaljunga Super Viking kändes bäst för oss!

Vi valde oxå mellan bugaboo el Emmaljunga Viking syskonvagn alltså men den senare är för bred för vissa kommunala färdmedel som tex Roslagsbanan. Vi kommer på tåget med en bugaboo donkey.
  • Tvåbarnsmamman79
    Y o L o skrev 2016-09-05 21:21:11 följande:

Minns inte om jag frågat tidigare men kör:

Ni som gjort KS med litet barn hemma, hur funkade det? Min man tänkte vara hemma en månad efter födseln, för att avlasta med storasyster som så är nästan 3.

Jag tyckte allt var så smidigt efter KS förra gången men då hade jag ju bara en bebis att bry mig om.

Tänker om det blir tufft att lämna på föris pga KS tex?

Någon som har lite tankar och råd att dela med sig av?

Första månaden brukar ju vara jobbigast efter ett snitt så det är bra att din man stannar hemma och hjälper till i 1 mån :).
  • Tvåbarnsmamman79
    HJ0812 skrev 2016-09-06 16:54:11 följande:
    Nej jag fick inte välja. På Huddinge är snittdagarna tis och tors. Det kanske går att byta om man vill.
    Alvin 081121 Asta 130730
    Någon som vet när snittdagarna är på Danderyds sjukhus?
  • Tvåbarnsmamman79
    Hastis skrev 2016-09-07 21:50:03 följande:

Detta kanske är en känslig fråga men varför vill ni göra KS? Inget negativt alls från min sida mer bara nyfiken så hoppas ingen tar frågan fel:)

Jag måste pga att jag redan gjort två snitt. Första gången blev det ett akut snitt efter 36 Tim med värdelösa värkar andra gången skulle jag försöka föda normalt men det visade sig att barnet låg fel.
    Tredje gången var det inget snack om saken det blir snitt igen.
  • Tvåbarnsmamman79
    De5pojkarna skrev 2016-09-08 13:21:16 följande:

Jag är livrädd för att behöva göra kejsarsnitt.. Har fött alla 5 vaginalt utan problem. Hoppas på samma nu med 6:e.. Dör hellre än kejsarsnitt.. Så jag lär dö efter förlossning istället då jag antagligen måste opereras :/

Jag är livrädd för en vanlig förlossning efter 36 timmar med värkar (öppnade mig bara 2 cm men skrek i lustgasen i flera timmar med paus såklart.)
    Smärtan efter snitten gör väldigt ont men jag hade panikont av värkar där var det dödsångest. Så olika det kan vara :).
  • Tvåbarnsmamman79
    Andan skrev 2016-09-13 15:44:27 följande:

Fick idag mitt KS bokat, 13/12 (8 dagar innan bf) kommer våran lilla tjej! Så svårt att förstå, inte sååå långt kvar :)

Härligt!
  • Tvåbarnsmamman79
    Vasilisat skrev 2016-09-29 10:30:03 följande:

OOOOOOO! Gratulerar alla mammor <3 

Jag vill vara med i klubben :) 
    Är i v30 ( 29+3) och beräknad den 11/12 :) 
    Så oerhört glad över min bebis :) 
    Även om livet vände sig så fruktansvärt illa men nu är det bra igen :) 

Måste bara berätta...

Gick isär med barnets far för några månader sedan,han förvandlades till en ´gris´  när jag blev gravid. Först var han glad över graviditeten sedan försökte övertala mig till abort... och jag som kämpade så mycket för att bli gravid .
    Han valde inte komma hem,men stanna med kompisar och dricka gång efter gång,och då ..dök upp att han är gift med två barn och lever dubbel liv .Jag var bara älskarinna som blev på smällen.Allt vi hade var ett lögn ... Sista gången jag träffade honom han var så full och ångerfull att han försökte putta ner mig i trappan...Jag hade tur och både jag och bebis mår bra idag :) 

Blev avstängd från jobbet pga graviditeten ( Kriminalvården) . ...
    Ett rent helvete med Fkassan. ..

Tackar min mamma och syster som gav mig största stödet när det kändes skit ..
    Men idag :) efter långa resan jag kan pusta ut och bara vara höggravid utan att bekymra mig över ekonomi eller brist på stödet :) Snart kommer min älskade och väntade barnet <3 
    Jag vet att jag klarar av att bli en bra mamma,som ensamstående :) 

p.s. innerst inne är jag tacksam till barnets far att han låter mig va ifred och är inte intresserad av oss alls. Tacksam att jag blev gravid efter så många år  <3 

Tråkigt att du fick uppleva så mkt tråkigheter men grattis till graviditeten! Du kommer att klara det med stöd från familjen.
  • Tvåbarnsmamman79
    De5pojkarna skrev 2016-11-13 14:36:37 följande:
    Tack! Var på Ultraljud i Fredags och då mådde han bra. Så han somnade nog in igår. Inte kännt honom sen igår eller förrgår, så åkte in nu i förmiddas å inga hjärtslag hittades.
    Men nej!!! Fy stackars dig/er vilken mardröm! Ryser i hela kroppen! :(
Svar på tråden BF December 2016