• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • lilsis
    Tess1990 skrev 2016-04-16 15:26:41 följande:

Om du inte har någon särskild anledning eller gör kub i v.12-13 det så brukar man inte göra förren RUL i v.18-20

Men ja tror du kommer få både tidigare inskrivning och UL tidigare! Tror man gör TUL innan v.8 och sen försöker UL efter de

VUL

TUL = tillväxtultraljud och det brukar vara senare i graviditeten.
  • MP88

OK! Jag ska nog ta och ringa Mödravården på måndag. Jag bor utanför Malmö och har läst runt på olika Mödravårdscentraler och det lutar åt Cura Mödravård - där var allt konkret beskrivet på deras hemsida. Det kändes bra! Jag kommer nog välja att göra KUB test och ett tidigt ultraljud. 

Är det någon som berättat för sina föräldrar och vänner än? Vi ska försöka hålla oss så länge så möjligt, jag mår liksom bra så det finns ingen anledning att stressa med att berätta. Men kommer nog berätta det för våra föräldrar efter inskrivningsantalet:)

• Tess1990
    lilsis skrev 2016-04-16 15:33:31 följande:

VUL

TUL = tillväxtultraljud och det brukar vara senare i graviditeten.

Yes vet, gravidhjärna ^^ skrev fel

Jag gjorde 3 UL/RUL, 1 UL och 1 TUL förra gången :P
  • lilsis
    Tess1990 skrev 2016-04-16 15:43:02 följande:

Yes vet, gravidhjärna ^^ skrev fel

Jag gjorde 3 UL/RUL, 1 UL och 1 TUL förra gången :P

Jag är en ohjälplig besserwisser men menar aldrig illa även om jag borde hejda knappandet ibland
  • lilsis
    MP88 skrev 2016-04-16 15:37:06 följande:

OK! Jag ska nog ta och ringa Mödravården på måndag. Jag bor utanför Malmö och har läst runt på olika Mödravårdscentraler och det lutar åt Cura Mödravård - där var allt konkret beskrivet på deras hemsida. Det kändes bra! Jag kommer nog välja att göra KUB test och ett tidigt ultraljud. 

Är det någon som berättat för sina föräldrar och vänner än? Vi ska försöka hålla oss så länge så möjligt, jag mår liksom bra så det finns ingen anledning att stressa med att berätta. Men kommer nog berätta det för våra föräldrar efter inskrivningsantalet:)

Ja. Jag behöver älta efter alla år.

Så alla vet att jag plussat, att jag blödde i torsdags och att hCG mystiskt stigit efter blödningen :p
  • Knyttan
    MP88 skrev 2016-04-16 15:37:06 följande:

Vi har berättat för närmsta familjen nu. Jag går in i v 8 i morgon och känner mig generellt ganska risig. Extremt trött samt konstant illamående som blir värre av att äta :P Jag har varit hemma från jobbet torsd- fred och undrar hur det ska gå på måndag :/ Minns inte att förra grav var så här jobbig!

Var på hälsosamtal igår och fick då erbjudande om att göra kub iom att jag nu har fyllt 35. Förra ggn gjorde vi ej det iom att jag var under 33. Vi har inte bestämt än hur vi ska göra. Mitt blodvärde var bra iaf (bad om att få det kollat) då det var inte därför jag är som en zombie. Och så fick jag lergigan comp utskrivet som jag börjat ta idag, verkar som om det hjälper liiite mot illamåendet iaf. Någon annan som tar det? Hjälper det er?
  • linnea91

V 5 (4+5) idag. Brösten har blivit större men de ena har blivit mycket större än de andra. Någon mer som varit med om detta??

• Knyttan
    lilsis skrev 2016-04-16 15:45:29 följande:

Ja. Jag behöver älta efter alla år.

Så alla vet att jag plussat, att jag blödde i torsdags och att hCG mystiskt stigit efter blödningen :p

Om det bara var en liten blödning o hcgt fortf stiger så var det nog inget missfall! Håller tummarna för dig!
  • Jegs

Hej, Nu hoppar jag in här oxå! BF den 9 december (v7+0) om allt går enligt plan.. Är helt veck i huvudet, trött och kan typ inte tänka på något annat.. Vill bara att de första månaderna ska passera, så att risken för missfall blir mindre.
    Är gravid via äggdonation och detta är vårt sista embryo, så det gör väl att jag oroar mig lite extra.
    Fick 6 st bra embryon och blev gravid på det tredje försöket, hösten 2012 och fick vår efterlängtade son, juni 2013. Påbörjade syskonförsök med de tre embryos som vi hade kvar i frysen, förra sommaren. Blev gravid på första försöket men fick missfall vecka 7-8 och det gör väl antagligen sitt oxå, att jag nu är extra orolig.. Ytterligare försök i höstas som inte fastnade och nu detta sista försök..
    Har ultraljud bokat den 29 april, som uppföljning utifrån att det är ÄD/IVF, och det ser jag verkligen fram emot! Känns bara som en evighet till dess..
    Vid min första graviditet så fick jag en blödning i princip i samband med testdag, troligtvis var det en sk nidblödning.. Men utifrån det och min oro så fick jag göra ultraljud redan vecka 7, då vi kunde se ett litet hjärta ticka.. Min oro avtog inte så vid inskrivningen hos mödravården så fick vi göra ytterligare ett ultraljud vecka 10. Det är verkligen skönt att få möjlighet till dessa ultraljud, blir som mer verkligt att det faktiskt är en ny liten människa som växer i ens mage.
    Trodde att jag skulle vara lite coolare nu när det är syskonförsök och vi redan har en underbar son, men nix.. Det är psykiskt så jobbigt tycker jag, tänker "kanske bebis"/ "kanske missfall" typ 4 ggr/min..
    Men grattis till oss alla, hoppas att vi får följas åt till BF i december!

• lilsis
    Knyttan skrev 2016-04-16 17:17:24 följande:

Om det bara var en liten blödning o hcgt fortf stiger så var det nog inget missfall! Håller tummarna för dig!

Njäe det var två nattbindor på två timmar. Färskt och med slemhinna.

Dvs precis som förra missfallet.

Men det finns ju de som blöder mycket till och från hela graviditeten.
Svar på tråden BF December 2016