• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Miaairam
    Vasilisat skrev 2016-10-27 15:12:22 följande:

Hjälp! Det kliar så fruktansvärt. ..

Lämnade blod prov i tisdags , och bm sa att vi kan inte göra nåt innan man får svaret från labben.

om från början det kliade på kvällar/nätter, då nu kliar det överallt dygnet runt. ..

Kan jag göra nåt åt det medans bm inväntar prov svaret?

Jag har haft problem med klåda och nässelutslag när jag inte var gravid och då lindrade kylbalsam och after sun... Kanske kan hjälpa i väntan på labbsvaren?
  • Vasilisat
    Miaairam skrev 2016-10-27 16:47:37 följande:
    Jag har haft problem med klåda och nässelutslag när jag inte var gravid och då lindrade kylbalsam och after sun... Kanske kan hjälpa i väntan på labbsvaren?
    oj tackar så mycket! Värt att prova !!
    Måste springa och köpa... jag orkar inte klia mer .. 
  • Y o L o

51 dagar kvar.. Inte alls redo. Känner stress inför hur det ska bli med två barn. Tankar som "herregud vad har jag gjort" kommer. Är nog rädd.

• Hallondricka
    Y o L o skrev 2016-10-28 10:51:09 följande:

51 dagar kvar.. Inte alls redo. Känner stress inför hur det ska bli med två barn. Tankar som "herregud vad har jag gjort" kommer. Är nog rädd.

Känner lika dant. 44 dagar kvar och en viss panik börjar infinna sig. Känner mig taskig mot vår dotter som hinner bli 1,5 år. Hade önskat att hon fick mer tid att bara vara "bebis" och minst. Vi har haft svårt att få barn tidigare så vi hade inte en tanke på att de skulle gå så här fort.
  • Let94

Blev medlem i detta forum idag :) har BF 27 december, första barnet.

Har en extremt lugn bebis ( flicka ser de ut som på RUL och tillväxt ultraljud)

och vissa dagar e jag på gränsen till att åka in då jag nojjar sönder på att hon borde röra sig mer där inne. Någon mer som har en luuuugn bebis?

• Andan

Hej!

En fråga....

Jag har sedan igår (efter lite för aktiv dag på stan) haft sammandragningar stup i kvarten, de gör inte ont.

Men ändå sammandragningar. Vaknat flera ggr i natt av sammandragningarna som "kramar luften" ur en.

Min fråga, hur mkt sammandragningar är normalt att ha? Hur många som hälst bara de inte gör ont?

Är det bara kroppen som övar?

Är i vecka 33....

• Cossi

Välkommen let94! Jag har snarare en vild bebis som inte verkar sova så mycket som det står i böckerna....men jag förstår din oro! Jag har en doppler som jag lyssnar på hjärtljuden med ibland (sällan), men oftast räcker det med att puffa lite på magen så blir det fart. Men de ska som sagt sova den mesta av tiden. Prova att äta/ dricka något sött och lägg dig och vila så brukar de också börja få fart!

Något annat, ska och bada med barnen idag och tänkte att jag måste raka benen/bekinilinjen. Till benen nådde jag knappt ner och bekinilinjen kunde jag inte se hur jag än vände och vred på mig! Med sydeuropeiska gener finns det ett visst behov . Känner att magen vuxit enormt på sistone, svårt att böja mig osv. Att bebisen sitter upp med huvudet under revbenen gör mig inte mer smidig! Känns det igen?

• Vasilisat
    Let94 skrev 2016-10-28 11:07:59 följande:

och vissa dagar e jag på gränsen till att åka in då jag nojjar sönder på att hon borde röra sig mer där inne. Någon mer som har en luuuugn bebis?

Välkommen i klubben! Och såklart stort grattis! !!

Min bebis var periodare, först lung ett tag. .Och sen kändes som misshandel inifrån, haha. .och sen igen, h*n vände på sig och jag knappt kände nåt.

Men som Cossi skriver, jag också har en dopler, köpte den i början på graviditeten då jag ska slippa oroa mig så mycket (första barnet, noll koll ).

Du kan försöka med att dricka kall vatten och lägga dig på sidan, när du verkligen blir orolig. hoppas det hjälper! Finne många olika knep ute på nätet.

Men nu är jag v 34 och man känner rörelser mycket oftare och tydligare, så dopler används mer sällan.
  • olw24311
    Let94 skrev 2016-10-28 11:07:59 följande:

Välkommen.

Jag har också en väldigt lugn bebis och moderkakan i framvägg. Jag tror att det är mycket rörelser som man bortser ifrån då det mer känns inuti än utanpå. Min sparkar inte utan knodar mest. Dricka kallt brukar funka. Äta/dricka sött med. Sitta på en stol lite ihopsjunken så att det blir "tryck" från två håll brukar ge lite protester. Åka buss ger lite rörelse med.

Känner du rörelser så koncentrera dig ett tag på vad som händer där inne. Du kommer nog att känna fler rörelser som inte syns utanpå men som bebisen gör. Kommer nog att lugna dig lite. Men känner du dig orolig så ring förlossningen. Bättre att kolla i onödan än att ignorera en varning!
  • Let94

Tack allihopa !

Ja alltså ja brukar inte känna oro att hon skulle va helt typ död, men kanske att navelsträngen är runt halsen eller så :o kanske alltid är en oro man har när man e gravid men har nog varit lite smått orolig att ngt ska gå fel sedan ja såg plusset!

Idag har ja faktiskt testat o bara ligga still o dricka kallt o allt sånt där, även knuffa på ordentligt på magen i väntan på reaktion men de har varit nada... har känt ca en liiiten klen " vändning " eller vad man ska kalla de sen kl halv 8 imorse.... tänkte jag ringer förlossning på östra för att iaffal rådfråga exakt va dom räknar som minskade fosterrörelser men kommer inte ens fram, varje gång jag ringer st

Svar på tråden BF December 2016