• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Makintoch

Tess1990, 2a barnet BF 2/12

Cossi 4e barnet BF 6/12

BIX, 2a barnet BF 08/12

Vasilisat 1:a barnet BF 11/12

Hallondricka 2:a barnet BF 11/12

Mariro, 1a barnet BF 16/12

Ciz, 3dje barnet BF 19/12

Y o L o 2:a barnet, snitt 19/12

Sillencillasill första barnet via klinik 20/12

Andan: 2a barnet. BF 21/12 plan snitt 13/12 IVF

Marialia 1:a barnet BF 21/12

Ledilnaan 4:de barnet, BF 22/12

Mocha8676, 2:a barnet, ivf. BF 24/12

Olw24311 3e barnet BF 24/12

Makintoch 1:a Barnet BF 27/12

Babybluiee, första barnet, bf 28/12

Sh0rtie89 1:a barnet, bf 30/12

• Tess1990

Var en så jäkla konstig dag igår!

Inte kräkts på 5 veckor men så efter frukosten, istället för att känna mig pigg så började jag känna mig matt och yr

Sen fruktansvärt illamående, kräktes strax efter :(

Samtidigt fick jag som "ljusmaskar" som föll framför ögonen i 15-20 sekunder.. var illamående några timmar sen men de gick över

Men så på kvällen så fick jag som mensvärk långt ner i magen och smärta i ländryggen.. tog alvedon och en varm dusch och de hjälpte men känner mig lite öm och konstig fortfarande..

Hen sparkar och håller på som vanligt, fortfarande i säte

Hade lite högre blodtryck förra veckan på kontrollen (brukar ha 120/80 men hade 131/85) vet inte om de var för att sonen var med eller om de är något på gång

Ska på kontroll imorrn igen, ja om inget mer händer inatt :/

Hatar verkligen sånt här! Vill inte bli avfärdad och få höra att de inte är nåt, jag överreagerar eller typ inte vet nåt och är nojig. men samtidigt så kanske något är fel ju eller håller på att hända.. litar inte på mitt eget omdöme men de är ju bara jag som kan säga hur de känns då vi inte kan ta blodtryck eller analysera urin/blod hemma..

Om de skulle vara nåt tydligare som massa fostervatten eller rent blod så skulle de ju vara lättare, då måste vi ju in direkt, men nu? Jobbigt att dra upp sonen mitt i natten och försöka hitta barnpassning och så kanske de inte ens är nåt.. fasen ska man inte bli säkrare på sånt här när de är andra barnet?

Som sagt ska jag på kontroll om bara typ 10 timmar, och de känns inte som nåt akut just nu, men känns konstigt!

• ciz

Tess1990- hur mår du nu? Ja man tycker ju man borde veta men jag kan säga jag väntar ju 3:e barnet o känner mig inte ett dugg klokare. Känns lite konstigt ibland att de på mvc behandlar en som att man vet allt:)

Hoppas de tar dig på allvar på kontrollen och att allt är ok? Kan det ha varit förvärkar? Har blodtrycket stigit mera?

Jag tycker det känns som att man har mycket mera förvärkar o värk vad det nu är denna gång eller så minns man bara inte från senast.

• BIX
    Tess1990 skrev 2016-10-19 01:03:46 följande:

Var en så jäkla konstig dag igår!

Inte kräkts på 5 veckor men så efter frukosten, istället för att känna mig pigg så började jag känna mig matt och yr

Sen fruktansvärt illamående, kräktes strax efter :(

Samtidigt fick jag som "ljusmaskar" som föll framför ögonen i 15-20 sekunder.. var illamående några timmar sen men de gick över

Men så på kvällen så fick jag som mensvärk långt ner i magen och smärta i ländryggen.. tog alvedon och en varm dusch och de hjälpte men känner mig lite öm och konstig fortfarande..

Hen sparkar och håller på som vanligt, fortfarande i säte

Hade lite högre blodtryck förra veckan på kontrollen (brukar ha 120/80 men hade 131/85) vet inte om de var för att sonen var med eller om de är något på gång

Ska på kontroll imorrn igen, ja om inget mer händer inatt :/

Hatar verkligen sånt här! Vill inte bli avfärdad och få höra att de inte är nåt, jag överreagerar eller typ inte vet nåt och är nojig. men samtidigt så kanske något är fel ju eller håller på att hända.. litar inte på mitt eget omdöme men de är ju bara jag som kan säga hur de känns då vi inte kan ta blodtryck eller analysera urin/blod hemma..

Om de skulle vara nåt tydligare som massa fostervatten eller rent blod så skulle de ju vara lättare, då måste vi ju in direkt, men nu? Jobbigt att dra upp sonen mitt i natten och försöka hitta barnpassning och så kanske de inte ens är nåt.. fasen ska man inte bli säkrare på sånt här när de är andra barnet?

Som sagt ska jag på kontroll om bara typ 10 timmar, och de känns inte som nåt akut just nu, men känns konstigt!

Det låter jobbigt och jag hoppas verkligen du fick sova resten av natten och mår bättre idag <3 Det går väl alltid att ringa förlossningen och fråga, så här nära bf ska man nog ta alla avvikelser på allvar och inte vara rädd att fråga eller bli avfärdad. Om de inte tycker det låter allvarligt kan det ju vara skönt att i allafall få prata med någon och få höra just det. Det handlar inte om att vara nojig eller fånig, utan att du vill skydda ditt barn mot alla faror, och just nu behöver du ta hjälp av någon professionell som kan sin sak. <3
  • Tess1990

Kom hem från mvc nu

Mitt blodtryck har stigit, brukar ligga på 120/80, förra veckan var de 131/85 som sagt och idag var de 130/90 :(

Hade spår av protein i urinen, kan ju vara flytningar men hade tidigare ingenting så kan mycket väl vara något på gång, bm bokade in en extra kontroll på fredag, har de stigit mer då så blir de en till kontroll på måndag, har de stigit mer då så blir jag hänvisad till spec.mvc

Ja om inget mer händer eller de stiger jättemycket på en gång, hon trodde de var sammandragningar/förvärkar jag hade igår, och gjorde helt rätt men om jag får de ofta eller de inte hjälper med alvedon/dusch så borde jag åka in

Samma sak med "ljusmaskarna" de kan vara tecken på HF så händer de igen/ofta så måste jag kollas upp mer noggrannt

Fick sova lite i natt iaf, och inte kräkts nå mer, men mår illa, svårt att veta om de är för blodtrycket, förkylningen eller för att hen ligger och trycker jättehögt upp

Så jobbigt, har inte tid med de här, fortfarande saker att förbereda och hade sett framemot att få gå och vänta på att de skulle starta av sig själv och allt, prova huskurer för att få igång och gunga på pilatesboll för att hjälpa hen ner och sånt, nu är de lite 50/50 om jag får de

Vet inte hur de blir med sambons ledighet om hen föds nu heller

• Cossi

Tess 1990: Stackars dig, det låter obehagligt. Jobbigt med ovissheten hur det ska bli! Hoppas det lugnar ner sig och trycket sjunker lite.

Min bebis har också lagt sig i säte, kände hur den vände sig en vecka sedan. Håller med om att det är obehagligt när huvudet trycker så högt, ger både illamående och andnöd, mer extraslag på hjärtat också. Mina andra barn har tidigt lagt sig med huvud ner, har de pratat med dig om ev vändningsförsök? Man kanske väntar längre, men enligt 1177 görs det i v 35-37, jag går in i v 34 idag. Någon annan som vet eller varit med om det? Tycker det låter så obehagligt men vill absolut undvika kejsarsnitt eller sätesförlossning. Hoppas bebben vänder dig själv förstås!

• De5pojkarna

ess1990, 2a barnet BF 2/12

Cossi 4e barnet BF 6/12

BIX, 2a barnet BF 08/12

Vasilisat 1:a barnet BF 11/12

Hallondricka 2:a barnet BF 11/12

Mariro, 1a barnet BF 16/12

Ciz, 3dje barnet BF 19/12

Y o L o 2:a barnet, snitt 19/12

Sillencillasill första barnet via klinik 20/12

Andan: 2a barnet. BF 21/12 plan snitt 13/12 IVF

Marialia 1:a barnet BF 21/12

Ledilnaan 4:de barnet, BF 22/12

Mocha8676, 2:a barnet, ivf. BF 24/12

Olw24311 3e barnet BF 24/12

Makintoch 1:a Barnet BF 27/12

Babybluiee, första barnet, bf 28/12
    De5pojkarna, 6:e barnet, BF 28/12

Sh0rtie89 1:a barnet, bf 30/12

• Tess1990
    Cossi skrev 2016-10-19 17:06:53 följande:

Tess 1990: Stackars dig, det låter obehagligt. Jobbigt med ovissheten hur det ska bli! Hoppas det lugnar ner sig och trycket sjunker lite.

Min bebis har också lagt sig i säte, kände hur den vände sig en vecka sedan. Håller med om att det är obehagligt när huvudet trycker så högt, ger både illamående och andnöd, mer extraslag på hjärtat också. Mina andra barn har tidigt lagt sig med huvud ner, har de pratat med dig om ev vändningsförsök? Man kanske väntar längre, men enligt 1177 görs det i v 35-37, jag går in i v 34 idag. Någon annan som vet eller varit med om det? Tycker det låter så obehagligt men vill absolut undvika kejsarsnitt eller sätesförlossning. Hoppas bebben vänder dig själv förstås!

Vid HF kan de ju vända hit och dit så fort, kan bli akut eller så håller de sig okej tiden ut, omöjligt att veta :/

Fick högt blodtryck, protein i urinen och synbortfall i v.36 förra gången men då försvann de av sig själv (väldigt skumt? Men kanske hjälpte de att bara vila, gick från "vi sätter igång dig inom 3 dagar" till "du är frisk" på 2 veckor)

Ska på TUL och lägeskontroll den 7e november och ligger hen i säte fortfarande då så blir de inbokat vändningsförsök veckan efter, om de nu går, hen verkar vara stor så kanske inte går (+26% vid senaste UL i v.32) jag får inte föda i säte om hen är så stor, så vänder inte hen sig eller de inte går så blir de snitt, vilket jag verkligen inte vill :(

Hoppas verkligen bebisarna är duktiga och vänder sig själva!
  • mocha8676
    Vasilisat skrev 2016-10-22 13:20:37 följande:

Längtar så fruktansvärt mycket att få träffa mitt livs största kärlek!

Ja herregud! Längtar så man blir tokig. Har 62 dagar kvar.. två månader !! Ingenting ju. Dock lite stressad då mannen har påbörjat en renovering av vårt sovrum.. må han bli klar i tid :)
Svar på tråden BF December 2016