• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Emmask

Precis! Jag hade enormt ont i ligamenten vid nysningar förra gången.

• Grästuvan

Hej!
    Nu har jag väntat länge med att skriva, plussade 1/4 och var på datering igår så är i vecka 7+2 :). Beräknad 8 december.

Är min första graviditet och allt känns så overkligt. Men nu börjar det väl falla lite på plats när man har sätt det lilla hjärtat slå.

Har dock lite problem med att få min pojkvän att vänja sig vid tanken då detta inte var planerat! men det kommer kanske!

Grattis alla! :)

• Tess1990
    Mariro skrev 2016-04-22 11:42:12 följande:

Hej alla, tänkte kolla med er om ni kan känna hugg/kramp/ilningar i livmoder/äggstockar om ni skrattar eller hostar plötsligt? Jätteskum känsla som försvinner lika snabbt som den uppkommer?

Ett av mina första graviditetstecken förra gången var pirr i livmodern ^^

Sen fick jag som hugg i magen när jag gick mer än 50 meter :/ började i v.11 och fortsatte fram till v.30

Gjorde riktigt jävla ont ibland, barnmorskan förklarade att det var ligamenten vid livmodern som töjdes
  • Mariro
    Tess1990 skrev 2016-04-22 12:24:52 följande:

Ett av mina första graviditetstecken förra gången var pirr i livmodern ^^

Sen fick jag som hugg i magen när jag gick mer än 50 meter :/ började i v.11 och fortsatte fram till v.30

Gjorde riktigt jävla ont ibland, barnmorskan förklarade att det var ligamenten vid livmodern som töjdes

Emmask skrev 2016-04-22 12:02:26 följande:

Precis! Jag hade enormt ont i ligamenten vid nysningar förra gången.

Tack för snabba svar! Men en till grej - jag ska inte till BM förens den 17 maj, och det är då inskrivningen kommer vara förstår jag det som. Vad händer under det besöket, tas prover? Jag bor i Stockholm så jag kommer att bli erbjuden ett kub-test, men det görs väl inte förens senare? Och man gör alltså inte första UL förens i v 12 typ?
  • mocha8676
    Fian88 skrev 2016-04-22 06:31:02 följande:

Första halvåret vi försökte så kunde jag också tänka att vi skulle undvika att få bf i slutet av december. Nu när vi äntligen lyckats efter över 1,5 år och med ett missfall så kunde jag inte bry mig mindre!!:)

Alla borde vara tacksamma att de lyckats bli gravida istället:), det är faktiskt inte alla förunnat<3

Känner samma som du. Ivf här. Är själv julaftonbarn och har alltid känt att det är trist att fylla år då. Har nu trots tidigare barnlöshet känt, jag vägrar barn på julafton, vilken dag som helst förutom julafton. Beräknad 23/12 och bryr mig inte det minsta om det blir julafton :)
  • mocha8676
    Emmask skrev 2016-04-22 09:57:09 följande:

Hoppar in här. Plussade i dag. Hade fyra dagar sen ägglossning (hade bara sex den dagen, 11/4, så jag vet att det var just den dagen jag blev gravid), så baserat på den är BF 1/1 2017, men på senaste mens blir det kring 28-31/12. Min plan är att ställa in mig på ett sent decemberbarn (födde på bf förra gången). Har inte fattat detta ännu. Svårt att koncentrera mig på jobbet. Det blir, om detta håller sig, 2 år och 3 månader mellan våra barn. Någon fler som har det spannet? Känner att det blev väl tätt. Hade tänkt mig minst 2,5 år mellan. Men några månader kanske inte gör så stor stillnad?

Födde också på bf med första barnet.är nu beräknad till 23/12. Mellan mina blir det 1 år och 10 månader. Hade planerat ca 2 år mellan. Så perfekt tycker jag :)
  • Tess1990
    Mariro skrev 2016-04-22 12:48:43 följande:

Tack för snabba svar! Men en till grej - jag ska inte till BM förens den 17 maj, och det är då inskrivningen kommer vara förstår jag det som. Vad händer under det besöket, tas prover? Jag bor i Stockholm så jag kommer att bli erbjuden ett kub-test, men det görs väl inte förens senare? Och man gör alltså inte första UL förens i v 12 typ?

På inskrivningen brukar dom ta prover, kolla immunitet, järndepå, hormonnivå, sjukdomar m.m

Om dom inte gör där så får du en remiss och får gå till ett labb och ta inom 1 vecka typ.

Dom brukar också kolla blodtryck, vikt och lite info

Det brukar ske i v.10-11

Innan kan man få komma på ett hälsosamtal i v.6-7

Då är det vara information om kost, motion och lite allmänt

Om du gör kub så görs UL i v.12-13

Gör man de inte kan man få vänta till v.17-19 för att göra RUL om man inte bokar ett själv.
  • Mariro
    Tess1990 skrev 2016-04-22 12:57:42 följande:

På inskrivningen brukar dom ta prover, kolla immunitet, järndepå, hormonnivå, sjukdomar m.m

Om dom inte gör där så får du en remiss och får gå till ett labb och ta inom 1 vecka typ.

Dom brukar också kolla blodtryck, vikt och lite info

Det brukar ske i v.10-11

Innan kan man få komma på ett hälsosamtal i v.6-7

Då är det vara information om kost, motion och lite allmänt

Om du gör kub så görs UL i v.12-13

Gör man de inte kan man få vänta till v.17-19 för att göra RUL om man inte bokar ett själv.

Tusen tack! :)
  • Makintoch

Kontaktade mödravårdscentralen idag! Ska träffa barnmorska den 30/5 och ultraljud den 16/6! Så himla spännande!! Nu känns det mer verkligt :)

• bells123

Är de någon som vet om man blir erbjuden KUB-test i Västra götaland om man är yngre än 35 år?

Svar på tråden BF December 2016